Автомобілі з-за кордону. Вони все частіше зустрічаються на вулицях Хмельницького. Але одна справа, коли сусід пригнав авто з Польщі для себе, а інша – коли на виклик приїжджає таксі на іноземній реєстрації без шашки. В чому полягає небезпека таксі “на бляхах” і що має знати пасажир, дізнавалися журналісти vsim.ua.
Машини “на бляхах” уже купують не лише для приватних справ, але й для бізнесу. Найчастіше їх використовують для пасажирських перевезень. Сьогодні вони працюють на так звані диспетчерські служби, які надають водіям інформаційні послуги про наявних клієнтів. Щоправда, на виклик авто приїжджає без шашки.
У поліції кажуть, що пасажири не отримують гарантії по безпеці, сідаючи в таке авто. Адже автомобілі на єврономерах найчастіше зареєстровані зовсім не на ту людину, яка сидить за кермом. Якщо трапиться ДТП, а водій вирішить втекти – його буде дуже складно знайти. У поліцейській базі його просто не існує.
У Хмельницькій області періодично працюють мобільні крупи щодо контролю за дотриманням законодавства у сфері транспортних перевезень. Але таксистів “на бляхах” виявляють вкрай рідко. Звіти про роботу, як правило, викладаються на сайт Хмельницької ОДА.
У лютому цього року на 500 тисяч гривень “влетів” хмельничанин, який пригнав авто з Литовської Республіки. На авто йому надали пільги щодо сплати митних платежів. А виявилося, що він “на бляхах” таксує.
Він використовував авто в інших цілях, ніж ті у зв’язку з якими було надано такі пільги, тобто вчинив дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від митних платежів, - повідомили в ДФС.
Після розгляду даної справи, митники винесли постанову, якою хмельничанина притягнули до адміністративної відповідальності за ст.485 Митного кодексу України. Штраф - 300 відсотків несплаченої суми митних платежів, що становить понад 508 712 гривень. Чоловік намагався оскаржити штраф у суді. Однак Хмельницький міськрайонний суд виніс постанову, в якій підтвердив законність дій працівників митниці.
Експерти кажуть, що теоретично, кожен пасажир може перевірити документи на авто у таксистів і не сідати до тих, хто приїхав на єврономерах.
Любомир Кузюткін, партнер юридичної фірми EXPATPRO
Варто зазначити, що більшість сучасних сервісів перевезень не є власне таксі, в розумінні законодавства України. Всім відомі сервіси надають виключно інформаційні послуги, а не послуги таксі.
Таким чином перевезення здійснюються за суто внутрішніми правилами сервісів і пасажир може оперувати лише ними, а отже наполягати на безкоштовній заміні автомобіля не може.
Фактична відсутність будь-якого обліку і контролю за експлуатацією автомобілів на іноземній реєстрації має наслідком складнощі у притягненні водіїв до відповідальності, як алиіністративої і кримінальної, так і цивільної відповідальності за завдані збитки. Мова йде про те, що після вчинення ДТП водії можуть просто зникнути, і встановити їх особу у більшості випадків неможливо.
Крім того водії автомобілів на іноземній реєстрації зазвичай не мають страхових договорів, що ускладнює відшкодування збитків.Загалом, моя особиста рекомендація - намагатися уникати поїздок з водіями “таксі” на автомобілях з іноземною реєстрацією.
Олена Чепіжко, радник Голови Федерації роботодавців автомобільної галузі
Водій автомобіля на іноземній реєстрації не є фактично його власником, відтак – не несе відповідальності за такий автомобіль. А якщо він не відповідає навіть за власний транспортний засіб, він тим більше не несе відповідальності за травми своїх пасажирів. Тож користування такими таксі-євробляхами залишається на страх і ризик самих пасажирів.
Використання автомобілів на іноземній реєстрації у сфері таксі незаконне. Водії таких автомобілів у переважній більшості не мають українського страхування та, згідно з чинним законодавством, не можуть отримати ліцензію на перевезення пасажирів. У разі приїзду на виклик автомобіля на іноземній реєстрації, пасажир має повне право викликати поліцію для складання адмінпротоколу та подати позов про моральний збиток від служби таксі.
Крім того, у липні цього року перше читання у ВР пройшли законопроекти щодо автомобілів на іноземній реєстрації, де, окрім іншого, є пункт щодо заборони використання євроблях з метою підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні. Зокрема, це стосується таксі. У разі прийняття цих законопроектів використання євроблях у сфері таксі буде додатково регулюватися законодавчо, і за порушення встановлених правил доведеться сплатити штраф 34 тис грн.
Однак головна проблема криється не тільки у використанні євроблях у сфері таксі, а у самій ситуації на цьому ринку. За оцінками Державної служби України з безпеки на транспорті, 95% таксі в Україні є нелегальними. Тобто, лише 5 таксі зі 100 працюють в правовому полі, сплачують податки, страхують пасажирів, відповідають за стан транспортних засобів і водіїв тощо. За таких умов, автомобілі на іноземній реєстрації досить активно використовуються в нелегальних перевезеннях, адже, за спостереженнями «Української таксомоторної асоціації», Нацполіція часто ігнорує проблему таксистів-нелегалів. Тож, як бачимо, мало прийняти закон, треба домогтися його виконання.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Sergii Volkotrub
Марина Тарновская
Roman Prjzyazhny
Горячая Дарина