Аеропорт Хмельницького не працює уже майже 7 років.
У 2017 році облрада затвердила програму по відновленню його роботи.
Коли хмельничани зможуть скористатися послугами аеропорту, дізнавалися журналісти vsim.ua.
Комунальне підприємство “Хмельницький аеропорт” не працює з 2012 року. Саме тоді воно втратило сертифікати на польоти. Кілька спроб у відновленні роботи аеропорту були і раніше. У 2013-му з обласного бюджету виділили 980 тис. грн. на реконструкцію злітно-посадкової смуги. Однак підрядник робіт так і не проводив. А у 2015-му спроби розпочати реконструкцію летовища так і не почалися.
Ще один шанс на відновлення своєї роботи аеропорт отримав у 2017 році. Хмельницька обласна рада рішенням від 22 грудня 2017 року № 29-17/2017 затвердила Програму відновлення та розвитку комунального підприємства «Аеропорт Хмельницький» на 2018 – 2022 роки.
Журналісти vsim.ua проаналізували документ. Згідно з ним, реконструювати летовище планують за 5 років. Всього передбачено виділити майже 775 млн. грн., з яких:
кошти державного бюджету - 2,5 млн. грн.;
кошти обласного бюджету - 4,1 млн. грн.;
кошти місцевих бюджетів - 1,8 млн. грн.;
інші джерела - 766 млн. грн.
Найвагомішою часткою у фінансуванні реконструкції є “Інші джерела” - 766 млн. грн. Очільник КП “Аеропорт Хмельницький” Валерій Сорока пояснив, що ці кошти очікують отримати від реалізації проектів за державними та іншими програмами. Однак у цьому питанні є нюанси.
Є державні програми з енергоефективності, сталого енергетичного розвитку, термомодернізації. Існує Державний фонд регіонального розвитку. Його заходи фінансуються за рахунок державного бюджету. Ми шукаємо можливості для того, аби заходи фінансувалися з державних програм. Однак для фінансування необхідних заходів необхідно, аби була готова проектно-кошторисна документація, розроблена і затверджена. Без цього фінансування неможливе, - зазначає Валерій Сорока.
Як розповів директор аеропорту Валерій Сорока, відповідно до Програми уже вдалося розчистити територію аеропорту на площі понад 60 гектарів, капітально відремонтувати контрольно-пропускний пункт, пожежно-рятувальне приміщення, замінити вікна у командно-диспетчерському пункті. Також відновили постачання води та провели поточний ремонт злітно-посадкової смуги. Проблематичним залишається питання електропостачання. Валерій Ростиславович згадує, що ремонтні роботи у 2018 році проходили без використання електроенергії.
Я уже 13 місяців прикладаю зусиль, щоб вирішити це питання. Проблема в тому, що у 1994 році на базі аеропорту утворилося чотири підприємства і між ними розподіляли майно, була розірвана майнова цілісність аеропорту. І нам перейшли приміщення, а енергетичне майно перейшло “Украероруху”. І тепер, щоб передати нам це майно, необхідно пройти процедуру через фонд держмайна. У Міністерстві інфраструктури погодили передачу майна “Украероруху” на баланс КП “Аеропорт Хмельницький”. Але розпорядження Кабінету Міністрів готує міністерство економіки, а вони, в свою чергу, трактують ситуацію так: передача майна здійснюється через фонд держмайна, - пояснює Валерій Сорока.
За словами очільника летовища, є концесіонери, які готові взяти аеропорт в концесію (договір про передачу природних багатств, підприємств, інших господарських об'єктів, що належать державі чи територіальній громаді, в тимчасову експлуатацію іншим державам, іноземним фірмам, приватним особам - прим. авт.). Проте зможуть вони зробити лише після того, як на об'єкті відновлять електропостачання.
Валерій Сорока розповів, що зараз керівництво готує сертифікацію на злітно-посадковий майданчик. Однак через колізії в законодавстві для того, щоб отримати сертифікацію, необхідно відмовитися від реєстру як міжнародного аеропорту. Також розробляються проекти на реконструкцію перону площею понад 27 квадратних кілометрів, світлосигнального обладнання, заплановано облаштування опалення адмінприміщень.
На запитання, коли з аеропорту полетять перші літаки, крім малої авіації, Валерій Сорока відповів, що перші пасажирські літаки в разі успішної реалізації програми полетять не раніше, як через 5 років.
Перш ніж ми зможемо по-справжньому літати, необхідно зробити ще дуже багато роботи. Зараз аеропорт приймає лише малу авіацію. Для того, щоб усе втілити в життя, необхідні фахівці, а для цього їм необхідно платити заробітну плату. Для мінімальної сертифікації аеропорту необхідно мати у штаті хоча б 35 працівників. При середній заробітній платі 7000 грн. необхідно 6 мільйонів у рік. З обласного бюджету таких грошей дати не можуть, - підсумовує керівник аеропорту.
Зі слів керівника стає зрозумілим, що без погодження проектів та їх включення до держпрограм на фінансування швидкого відновлення аеропорту очікувати не варто.
Поки хмельницьке летовище приводять до ладу, хмельничани можуть скористатися послугами міжнародного аеропорту у Вінниці. Станом на сьогодні, 25 січня, звідти здійснюються авіарейси у понад 40 напрямках. Наприклад, до Парижа з пересадкою у Києві можна долетіти за 6519 грн., до Берліна - від 3969 грн., до Мадриду - від 11120 грн., до Торонто - від 20815 грн. До Тель-Авіва (4920 грн.) можна долетіти і без пересадки в Києві. У вартість включено переліт в обидві сторони. Квитки на авіарейси можна забронювати на сайті МАУ. Слідкуйте за оновленнями на vsim.ua.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Facebook, Telegram та Instagram.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
наталия литвак
Iryna Bazylevska
Богдан Стрихар
Мастер Автополив