Хмельницький аеропорт не працює вже 6 років.
Лише рік тому обласна влада взялася за його відновлення.
Зараз ремонтують злітно-посадкову смугу та облаштовують пожежне депо.
Чи зможуть хмельничани літати з аеропорту, дізнавалися журналісти vsim.ua.
Вже багато років аеропорт «Хмельницький» повноцінно не функціонує. Колись летовище приймало і пасажирські, і вантажні рейси. Але останніми роками тут літають тільки Ан-2, які обробляють сільськогосподарські угіддя. 2012 року аеропорт втратив сертифікат на польоти. Однак минулого року з’явилася примарна перспектива відновлення роботи летовища. Хмельницька обласна рада, у власності якої зараз перебуває комунальне підприємство «Аеропорт Хмельницький», прийняла програму відновлення та розвитку, яка розрахована на 5 років.
Журналісти vsim.ua побували на території аеропорту та поспілкувалися з його директором Валерієм Сорокою. Він показав територію летовища та розповів про його минуле, проблеми та перспективи.
Однією з основних проблем аеропорту є відсутність електропостачання. Його відновленню заважає структура власності підприємства. 1994 року, коли на базі аеропорту створили 4 підприємства, власником ліній електропередач стало підприємство «Украерорух». Зараз воно не має права відновлювати електропостачання, оскільки аеропорт не має відповідного сертифікату. Цього ж не може зробити й комунальне підприємство, оскільки лінії електропостачання не є його власністю. Але, за словами директора, цю проблему чиновники збираються вирішити найближчим часом.
Скаржиться Валерій Сорока і на проблему із землею. Ще у 2012 році голова Хмельницької РДА надав 9 земельних ділянок мешканцям району. Ці ділянки наклалися на територію аеропорту, яка загалом має площу 134,8 гектара. За 2016–2018 роки 8 ділянок вдалося відсудити. Залишилася одна, власниця якої переписала її на трьох інших осіб. Підприємство вже має проект землеустрою аеропорту. Якщо ділянку вдасться повернути, реєстрацію території аеропорту завершать та отримають на неї кадастровий номер.
Також однією з найбільших проблем є фінансування заробітних плат. Підприємство у цьому плані має досить обмежені можливості. Для отримання сертифікату в аеропорту мають працювати 14 служб та щонайменше 42 працівника. Їм підприємство не може платити навіть мінімальну зарплату, бо поки є збитковим. Зараз тут працює лише 6 працівників: директор, бухгалтер та чотири охоронця.
Ми не хочемо знову приходити до платників податків. Тому що коли витрачаються кошти чи з обласного, чи з міського, чи з державного бюджетів на відновлення інфраструктури — це одне, а на заробітну плату — це зовсім інше, — говорить Валерій Сорока.
Іншою важливою проблемою директор підприємства вважає відсутність водопостачання. Вода необхідна для безпечної роботи будь-якого аеропорту, зокрема пожежної служби. Водогін в аеропорту не використовувався близько 10 років.
За останні 10 років у підприємства накопичилося чимало боргів. Це і заробітна плата, і податки, і штрафні санкції. Близько року тому з обласного бюджету виділили 6,1 мільйона гривень, завдяки чому підприємство змогло розплатитись із боргами.
Наприкінці 2017 року обласна рада прийняла Програму відновлення та розвитку КП «Аеропорт Хмельницький» на 2018–2022 роки. На підприємство вже виділили 3,3 мільйона гривень. Шукає аеропорт й інші джерела фінансування. Зокрема звертаються до депутатів, громадських організацій та підприємців.
З квітня цього року почали розчищати територію від трави, кущів та дерев. За словами Валерія Сороки, до цього вони займали 95 гектарів, тобто понад половину території. Зайву деревину переробляють на щепу.
Однією з важливих проблем залишається стан злітно-посадкової смуги, яка має довжину 2 200 метрів. 240 квадратних метрів поверхні було розбито. Зараз її відновлюють та обробляють стики плит. Загалом тут їх 675. Крім того, ремонтують руліжну доріжку та перон, які розташовані поряд. Роботи планують завершити до кінця жовтня.
Також розчищають територію навколо смуги від рослинності. Поряд планують зробити майданчик для малої авіації.
Зараз в аеропорту реконструюють будівлю старої котельні. Тут планують зробити пожежне депо.
У червні підприємство отримало новий контрольно-пропускний пункт. Невелику будівлю реконструювали за 388 тисяч гривень.
Крім того, директор підприємства розповів, що в аеропорту обстежують водопровідну систему. Це потрібно для подальшого відновлення водопостачання.
— На перспективу ми будемо розглядати питання, що необхідно подовжувати нашу злітно-посадкову смугу, проводити її капітальну реконструкцію — розповідає директор комунального підприємства «Аеропорт Хмельницький» Валерій Сорока. — Тому що довжина злітно-посадкової смуги у нас 2 200 метрів, а сьогодні 99% складу літаків авіакомпаній — «Boeing 747» та «Airbus». Для того, щоб сів «Boeing 747», потрібна злітно-посадкова смуга довжиною 2 620 метрів. Зараз ми робимо ставку на малу авіацію. Дякую і керівникам підприємств, і керівникам громадських організацій, які не байдужі до долі аеропорту. Тому що наш аеропорт Хмельницькому потрібний і він має перспективу значно більшу, ніж регіональні аеропорти.
На стоянці в аеропорту перебувають декілька літаків компанії «Поділля-Авіа».
Розчищена територія аеропорту. За словами працівників, раніше тут були сміття та трава. Роботи з очистки ще тривають.
Так зблизька виглядає головна будівля аеропорту. Вона перебуває у власності комунального підприємства та «Украероруху». Останнє ще у 2011–2012 роках у своїй частині встановило нові вікна. «Аеропорт Хмельницький» зробив це нещодавно.
До 2012 року аеропорт мав сертифікат на польоти класу «В» («4C» за класифікацією Міжнародної організації цивільної авіації). Він дозволяв приймати вантажні та пасажирські літаки малого та середнього габаритів. Останній міжнародний рейс вилетів з аеропорту до Туреччини у 2010 році. Цікаво, що на склі при вході до головної будівлі залишився плакат турецької текстильної компанії.
Найближчими роками у рамках програми відновлення та розвитку планується поновити сертифікат на польоти. Це дозволить приймати на злітно-посадковій смузі літаки на зразок Ан-2, Ан-24, Ан-26 та Ту-134.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.