У автобусах та маршрутках хмельничан катають п’ять перевізників. Четверо з них є приватними, а один - комунальний. Після того, як суд призупинив дію рішення виконкому про підняття вартості проїзду у маршрутках та автобусах, перевізники занервували. Почали навіть погрожувати, що одного дня просто не пустять на маршрут автомобілі.
За рішенням суду, розрахунки собівартості проїзду мають вивчити столичні експерти. Після їхнього висновку суд знову проведе засідання та винесе ухвалу.
Та перевірка у Києві може затягнутись і на півроку. Перевізники ж кажуть, що при тарифі в 3,50 довго не протягнуть. Мовляв, частина збиткових маршрутів може закритися. Таких називають більше десятка. Тому вони прийняли колективне рішення звернутись до міської ради.
Комунальне підприємство “Електротранс” обслуговує не лише тролейбуси, а й автобуси та маршрутки. Та з директором Віктором Паламарчуком у день написання матеріалу нам зв’язатись не вдалось. Про збиткові маршрути журналістам vsim.ua розповіли приватні перевізники.
Петро Кузьмін, директор ТОВ «Рембуд-транс»
- Експертиза то може тривати довго, але будь-яке маленьке підняття цін на пальне, і в той же день маршрутки зупиняться. Зараз практично 15-го маршруту нема, 20 і 34 маршруту з 8 машин лишилося лише два. 28, 32 і 36 теж на грані зупинки. Люди нові не приходять і інші перевізники теж не хочуть йти на роботу. Поповнення зараз немає, йде тільки відтік. Якщо це кращий маршрут, то він ще діє, а гірші починають зупинятися самостійно. Ми стараємося якось перекрити резервними автомобілями, але вже і резерву поповнити не можемо, бо нема додаткових засобів. І на кожному підприємстві зараз так. Якщо не буде за що виїхати, заправитись, виплатити зарплату, зупиняться власники маршрутів. Нам по 3 гривні було краще їздити при курсі 8 гривень за долар, аніж за 3,50 гривень при курсі 28 гривень за долар. Ми рахуємо все в доларах, бо всі запчастини імпортні, так само і пальне. Якщо знову буде скачок, то зупинка гарантована.
Ігор Гуменний, представник ФОП Марценюк
- Знаєте, є хороші маршрути, є посередні і є погані. Якщо почнемо з поганих, то для нас це взагалі критично. Ще раніше ми закрили два маршрути, бо власники транспортних засобів просто звільнили шоферів і продали машини. Це 45 і 55 маршрути. 37 і 39 маршрути такі самі погані. То просто крик душі. Люди повкладали гроші в машини, в «Спрінтер». Якщо роки чотири назад вони коштували по 20 тисяч доларів, то зараз вони коштують менше 10. Вони навіть не встигли відбити ці гроші. А ще солярка, а найбільше запчастини б’ють по кишені. Запчастини завозять з Польщі, Турції та Німеччини, там вони коштують в євро. Дилери, які їх продають, мають накрутити ще собі заробіток. І от так виходить, що техобслуговування у нас європейське, а заробляємо ми по-українськи. Власники автомобілів вже плюються на ці перевезення, бо такого у нас в місті ще не було. Водії та власники маршрутів спілкуються постійно між собою, і не те, що накручують один одного, але рішення не вийти на маршрути може бути досить спонтанним.
Валентина Мороз, директор ТОВ «Хмельницьке таксі»
- Гірші маршрути можуть не виїхати, бо не буде за що заправитися, за що купити запчастини. І це за тих 50 копійок зробити таке незрозуміле, то я думаю, що це таки політична гра. Розрахунки всі подані, по них взагалі собівартість вийшла у мене 5,96 гривень. За оновлення автопарку ніхто і не заїкається. Якщо не буде підняття, то будемо змушені деякі маршрути зупинити. 25, 25А, 38 і 17 – саме ці маршрути можуть не виїхати. Є такі вулиці, що залишаться без сполучення. Лише 25 і 25А ходять по Театральній, тобто для людей будуть незручності, якщо їх не буде. Тільки один маршрут йде з Озерної в Гречани, це 38, тому знову ж будуть незручності. На 17 маршрут теж є свої пасажири, якщо зупинимо, то будуть люди дзвонити. Тому ми написали звернення на міського голову, щоб таки найшли вихід з цього положення. Також написали скаргу на суддю, бо він не розібрався ні в чому, а тут багато людей може постраждати через одну людину.
Олександр Мішин, власник 21 і 22 маршруту
- Ми не налаштовані зупинятися, але є об’єктивна реальність. Ми не хочемо створювати якісь нестандартні умови для людей, але якщо настане період, що більше не буде як працювати, то, звісно, зупинимось. Спочатку одні маршрути, потім інші зупиняться. Якщо все зросло, то вартість проїзду не може залишатися на тому ж рівні. Чим довше буде така вартість проїзду, тим гіршим буде надання послуг. Я вже сьогодні буду фотографувати свої автобуси і виставляти їх на продаж, бо не бачу перспектив розвитку. Яка перспектива, якщо ти не можеш заробляти? Зараз пасажиропотік трохи змінився в кращу сторону через те, що мала різниця між вартістю проїзду в тролейбусах та автобусах. Але це навантаження на транспортні засоби, на роботу водіїв та кондукторів. І це може вилізти нам поломкою ходової частини, редукторів, колес. Автобус має возити сидячих і 20-30% від них стоячих. Це буде нормальна експлуатація. Але якщо ми будемо прислуховуватись до 80 чоловік крикунів, то ми зовсім загубимо транспортну галузь. Їздити за кермом 12-метрового автобуса, коли за спиною до 100 чоловік – то це має бути фахівець високого рівня, але, на жаль, наші пасажири цього не розуміють. А якщо ми таким шляхом будемо йти і далі, то за 6-8 місяців ми матимемо транспортний колапс, бо не буде вистачати водіїв. Будемо ходити пішки і згадувати ті часи, коли нам було зручно і нормально їздити. Але популізм зараз на першому місці.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Звісно ніхто не буде радий коли прибутки (нає)бізнесу падають з 300% до 40%. Але якщо ми говоримо про європу, та європейський рівень, не забувайте що рентабельним там вважається бізнес з прибутком 12-15%.
1) нові комфортабельні автобуси європейського зразка;
2) регулярність руху;
3) культура обслуговуючого персоналу.
Гарні вимоги, отож коротко про їх реалізацію.
1) Один новий пасажирський автобус коштує від $68500.
2) Для забезпечення регулярності таких автобусів потрібно не менше 200 ($13млн. 700тис.)
3) Висока оплата праці та конкурсна основа прийому на роботу водіїв та обслуговуючого персоналу.
Ні державний, ні місцевий бюджет, ні комунальні підприємства не взмозі профінансувати таку реформу міських перевезень. І навіть якщо припустити, що якийсь олігарх згодиться надавати послугу перевезень за європейським зразком, то і тарифи у нас стануть європейськими. Для ознайомлення надаю перелік цін за проїзд в міському автобусі країн Європи:
Словакія - від 0,7 євро (20 грн.)
Румуния - від 3,5 леїв (22,20 грн.)
Польща - від 2.4 злотих (22,5 грн.)
Чехія - від 24 крони (25,40 грн.)
Угорщина - від 350 форинтів (32,50 грн.)
Італія - від 1,5 євро (42,90 грн.)
Франція - від 1,9 євро (54,30 грн.)
Бельгія - від 2,1 євро (60 грн.)
Німеччина - від 2,7 євро (77,20)
Щвеція - від 36 крон (108 грн.)
Англія - від 4,30 фунтів стерлінгів (144,40 грн.)
І наостанок, якщо сфера послуг пасажирських перевезень перейде в руки олігархів, нас з вами вже точно ніхто не буде питати про ціну вартості проїзду.