Нова система оцінювання в хмельницьких школах: що зміниться

Нова система оцінювання в хмельницьких школах: що зміниться
  • Кожен предмет тепер складається із груп результатів навчання. 
  • Поки це стосується 5-7 класів.

  • По кожній з них виставлятиметься окрема оцінка. 

  • А у свідоцтвах досягнення з’являться характеристики кожного учня.

Із 2024-го навчального року для всіх школярів 5,6,7 класів почала діяти нова система оцінювання. Відповідні рекомендації затвердило Міністерство освіти та науки на початку серпня цього року. Тепер оцінки за кожен предмет у семестрі виводитимуться на основі балів отриманих за так звані групи результатів навчання та підсумкову роботу.

Згідно із рішенням МОНу останнє – тепер обов’язкове. Додасться й паперової роботи вчителям, адже у свідоцтвах досягнень (табелях) тепер будуть характеристики учнів. Розповідаємо детальніше про всі новації. 

Основне про нововведення 

Уже з 2024-го навчального в системі оцінювання школярів 5-7 класів запровадили такі зміни:  

Відео дня
  • запровадили групи результатів навчання: 
  • обов’язкове проведення підсумкових робіт; 
  • скасовується поняття «поточна оцінка»; 
  • у вчителі більше свободи дій у виставлені оцінки; 
  • свідоцтва про досягнення (табелі) міститимуть характеристики учнів. 

Деякі навчальні заклади уже розпочали роз’яснювальну роботу із батьками. У хмельничанина Юрія донька цьогоріч пішла до 6 класу. Наприкінці вересня проводилися батьківські збори на який і були озвучені новації щодо системи оцінювання. Юрій розповів vsim.ua: після цього запитань більше, ніж відповідей. 

– Розповіли на прикладі української мови та літератури. Що здивувало: за те, що дитина розповіла вірш – їй можуть поставити оцінку саме з української мови, а не літератури. І загалом озвучила (класна керівниця, – прим.автора) мінус цієї системи оцінювання: дитина може протягом якогось періоду навчання не працювати, а зосередитися лише на діагностувальній підсумковій роботі, яка буде основною для того, щоб виставити оцінку, а решту часу може просто лінитися, – поділився Юрій.  

Запровадження груп результатів навчання

Кожен предмет тепер має свої групи результатів. Якщо це, наприклад, алгебра, то окремо оцінки ставитимуться за те, як дитина:

  • побудовує математичні задачі; 
  • як їх розв'язує;
  • як інтерпретує та критично аналізує результати. 

В українській мові групи результатів навчання виглядають так: 

  • усно взаємодіє;
  • працює з текстом;
  • письмово взаємодіє;
  • досліджує мовлення.

По завершенню кожної теми, наприклад, з тієї ж математики їх у семестрі може 5-6, проводитиметься контрольна робота. Кожне завдання викладач оцінюватиме по цих групах результатів. Відтак за контрольну виходитиме три-чотири оцінки – і так по кожній темі. Наприкінці семестру – підсумкова робота.Тоді із всіх отриманих школярем балів будуть виводити середньоарифметичне й це буде його оцінка за семестр. 

Наприклад: згідно з оцінками по кожній з груп результатів навчання дитина отримала за тему: 8,10,11. Підсумкова робота – 10. Отже: 8+10+11+10/4=9,75 (10 балів) 

Більше можливостей для вчителя 

Згідно із виданими рекомендаціями МОНу у вчителів тепер більше свободи дій. Наприклад, якщо у дитини за першу тему стоїть 8 балів, а за другу 10 та викладач бачить позитивну динаміку, то він на власний розсуд можете поставити учню вищу оцінку – в цьому випадку 10 балів. 

– Це, до речі, не обов’язково має бути середнє арифметичне, є там 8 і 10, але бачите, що динаміка позитивна, людина під час першої теми створювала математичні моделі на 8, а під час другої стала робити це на 10 – значить, можна 10 поставити. Цього ніхто не забороняє робити й документ це дозволяє. Якщо говорити про негативну динаміку - якщо було 8 стало 7, то учень погіршив свої результати. Вчитель дивиться не тільки на динаміку, але й на складність теми, – розповів журналістці vsim.ua заступник директора з навчально-виховної роботи Хмельницького ліцею №17 Андрій Бекас.  

12-бальна система залишається. Різниця у тому, що тепер вчитель має детально описати, відповідно до груп результатів оцінювання, за що він поставив саме такий бал учню: 

– Хай умовно учень вийде до дошки: він вийшов – в нього нуль балів зараз біля дошки, взяв крейду написав один символ - вже один бал є. Записав формулу правильно – вже 5 балів є. Рішив цю формулу – вже 7 балів є. Тобто в нього накопичується результат. Така система й була 12-бальна, просто ми зараз ставимо не просто оцінку, що він стояв біля дошки й от загалом вчитель собі придумав, що в нього  8 балів і все – ми зараз все це деталізуємо в цих 4 групах результатів. Кожен вид діяльності він оцінюється окремою оцінкою. 

Без поточної оцінки та обов’язкова підсумкова робота 

Поняття «поточної оцінки» замінили на «формувальна оцінка». Згідно із рекомендаціями МОНу це означає, що діти не отримуватимуть бали на уроках. Тобто за відповіді, виконану роботу й інші завдання. Вчителька біології Хмельницького ліцею №17 Інна Шурко каже: це може знизити мотивацію дитини до навчання. 

– Я боюся, що в дітей просто зникне мотивація і все: «Навіщо я буду вивчати матеріал на кожен урок, якщо за це оцінка не буде ставитися». А що ж далі? Як навчання, розвиток? Оце страшно. Ми це можемо спрогнозувати, чим це може обернутися. 

Заступник директора з навчально-виховної роботи Андрій Бекас ліцею №17 зазначив: повністю відмовлятися від оцінювання на уроках наразі не будуть. Певні бали, які учень отримав за свої старання, будуть вносити в групи результатів. 

– Звичайно оцінювати учнів ми будемо – бо без цих формувальних оцінок, які раніше поточними називали, в дитини втрачається мотивація до навчання. Вона просто чекає тієї контрольної роботи, бо ж на уроках по суті нікого не оціниш, бо це сенсу немає. То ми вирішили на педраді  враховувати ці оцінки, що дитина протягом теми заробляє, в одну з груп результатів. Тобто для дитини це буде дуже великий плюс. Також він не буде сильно боятися тієї контрольної, бо в нього вже буде певний запас того, що він напрацював протягом цієї теми. 

Діти отримуватимуть свої оцінки із груп результатів навчання та підсумкових робіт наприкінці семестру. До слова, останнє раніше не було обов’язковим. До нововведень, протягом семестру учень заробляв бали на уроках, писав контрольні, тому, на розсуд вчителя, підсумкову роботу могли не проводити. Відтепер її писатимуть усі. 

Оновлені свідоцтва досягнень 

Тепер і вони матимуть новий вид. Згідно із затвердженим форматом, свідоцтва складатимуться із 7 сторінок. Перші дві – це загальна характеристика учня, те, як він вчився протягом семестру. Решта – безпосередньо оцінки по кожному предмету із зазначенням балів по групах результатів. 

Школам дали замало часу на підготовку 

Позаяк цей документ зі змінами був прийнятий на початку серпня, у навчальних закладах було замало часу, щоб вивчити нову систему, – розповів у коментарі vsim.ua Андрій Бекас. Зазначив: у них вже проводилися педагогічні ради, де обговорювали, як краще проводити оцінювання дітей згідно із рекомендаціями. Так як у кожного предмета є свої групи результатів, різне навантаження у викладачів, кількість тем у різних предметах, наразі знайти «золоту середину» важко. Крім того, від МОНу прийшли лише загальні положення, без детальних роз’яснень змін. Тому пристосуватися до нововведень – важко. 

– Це методика, яка взагалі не була випробувана. Нам би дали якийсь рік - хоча б побачити, як воно має відбуватися. А тут на початку серпня ввели й у вересні вже приступайте. І тут ми якось звикнемось, хоча хотілося б деталізації з боку Міністерства. У нас проводилися вебінари окремими представниками Міністерств, видавництв, але, чесно кажуть, питань після них більше, ніж відповідей. 

Своє занепокоєння висловлюють і самі викладачі. Адже їм потрібно скоригувати навчальний план, витрачати більше часу на перевірки самих контрольних та підсумкових робіт. Вчителька біології Інна Шурко розповіла: так як вона ще й класна керівниця 5 класу зараз перед нею стоїть ще одне завдання – роз’яснити нову систему і дітям, і батькам. 

– В мене 5 клас, перший місяць ми оцінок не ставимо, позаяк це йде адаптаційний період, але я вже думаю, як я буду виписувати оцінки. Раніше були поточні оцінки, їх можна було виписати, зараз ми можемо поставити тільки формувальне оцінювання, групу результатів й виставляється сама контрольна робота. Тобто, а де ці всі оцінки, що діти відповідали на уроці, ще за якісь види робіт, які були запропоновані вчителем на кожному уроці, я просто не розумію, як це подати батькам правильно, – зазначила викладачка. 

Vsim.ua зверталося за додатковими роз’ясненнями до Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради, однак коментаря не отримали. 

Читайте також: 

На Хмельниччині затвердили прогнозовану мережу із 48 академічних ліцеїв

Рейтинг ліцеїв та гімназій Хмельницького за результатами НМТ (ІНФОГРАФІКА)

Осінні канікули: коли планують у школах Хмельницького

Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.

Коментарі (20)
  • Марина Марина
    В якому сенсі більше можливостей для вчителя? Деякі вчителі  ітак занадто розкидаються двійками і навіть одиницями в щоденниках чи журналах. Коли я вчилась за 5-бальною системою, двійки ставились дуже рідко, тільки дісно, коли деякі учні систематично не виконували завдань, взагалі не мали бажання вчитись, натомість намагалися зірвати урок, чи ще якісь грубі порушення шкільної дисципліни, а одиниця в реальності  не існувала взагалі як оцінка, жартували там "кол поставят" , але не більше. Коли сказала доньці про це, вона у відповідь : "Ну це ж ти!". А що я? Звичайна скоріше навіть "хорошистка",  адже не "кругла відмінниця". Та й донька, доречі, зовсім не тупа, і ДЗ щодня робимо разом з нею (син все робить на ГПД, слава Богу), після того, як з роботи прихожу, сама втомлююсь, але знаю, що дитина пішла в школу не з порожнім зошитом. А тут знову двійка, тому що , наприклад, спитали щось з минулої теми чи ще щось. Ну якось прикро, може слід трохи змінити ставлення до "вліпашування  двійок", чи так легше? Нащо ставити якісь там крапки, давати шанс, ну дійсно?
  • Maryna
    Хай би трохи вчителів оцінювали: як навчив стільки і зарплата, якшо в класі 3 учні лиш знають предмет то відповідна заробітна плата.
    М reply Maryna
    Вчителі це окрема тема,не носять батьки грошей значить дитина тупа,біда в тому що є любимчики яким можна все
    Ася reply М
    Ну це спірне питання. Моя донька змінила три школи через переїзди, закінчила коледж, свідоцтво за 9 класів отримала з відзнакою, диплом теж. І жодного хабаря чи "подяки".
    Вчителі, про яких ви говорите, це скоріше виключення, ніж закономірність.
    Якщо з класу в 35 дітей на урок приходить 8-10, а на онлайн урок приєднується 3-5, то що вони можуть знати? Але винен вчитель)
    Maryna reply Ася
    Якшо учні не хочуть доєднуватись- значить вчитель не зацікавив.
    Ася reply Maryna
    Щоб вчитель міг зацікавити - треба хоч на один урок прийти)
    A.S. reply М
    Обожнюю ці самопроголошені наративи про вчителів😂 Намагались бути педагогом, відчули на собі цю нелегку працю?
    М reply A.S.
    Якщо важко то йдіть на легшу
    A.S. reply М
    Дуже шкода, що робота педагогів, що працювали з Вами, звелась до того, що культура мовлення та розділові знаки не стали частиною Вашого повсякденного життя
    A.S. reply М
    Я - не педагог, але я з сім'ї педагогів та маю багато педагогів у своєму оточенні. Педагог, до Вашого розуміння - це найпочесніша професія, котра дає можливість існувати іншим професіям. Професія педагога найважча та найзатребуваніша. Дуже шкода тих людей, котрі за відсутності необхідних знань та критичного мислення дозволяють собі опускатись до рівня приниження та знецінення праці педагогічних працівників. Педагоги - то цвіт нації. Ті ж, хто заперечує це - то сором нації
    Maksym reply A.S.
    Не кажіть за всіх педагогів - бо всі вони люди, а люди бувають різні.
    М reply A.S.
    Десь читала про приниження?
  • Marina Egrushova
    Черговий маразм.Війна і так не дає можливості нормально вчитися,так і штучно створюють перегради.
  • Xiaomi 9-a
    Вчителі замість того ,щоб навчати дітей  ,будуть писати на кожного учня характеристику їх знань і умінь !!! А потім ще занести дані в "свідоцтво досягнень". Оце полегшили працю вчителя !!!? Та і батькам ,впевнена ,таке оцінювання не сподобається ,не зрозуміле воно для них !!!

keyboard_arrow_up