МВС ввело відеофіксацію та чек-лист для помилок при здачі іспиту на права. Тепер іспит для отримання водійських прав в Україні стане прозорішим, а оцінювання – зрозумілішим. Так вважають в територіальному сервісному центрі МВС.
Наприкінці минулого року сам іспит з водіння розділили на два етапи. Перший проходить на майданчику для навчання початкового управління, і там майбутні водії демонструють уміння почати рух на підйомі і спуску, гальмувати і маневрувати.
Другий етап іспиту проходить на зазначеному маршруті серед дорожнього руху, і там водіям доведеться маневрувати в потоці. Потрібно буде дотримуватися правил дорожнього руху і не створювати аварійні ситуації.
Було внесено ряд правок до теоретичної частини, тепер майбутні водії під час іспиту відповідають лише на питання обраної ними категорії. Тест триває 20 хвилин і складається з 20 питань, що обираються системою випадково. Загалом є 2 000 питань. Але водіям "випадатимуть" наступні категорії:
Нагадуємо, що до практичної частини екзаменуючих допускають лише після успішної здачі теорії.
Чек-лист друкують на зворотній частині екзаменаційного листа, його наявність гарантує прозорість та зрозумілість системи оцінювання навичок кандидата у водії. В чек-листі екзаменатор ставитиме позначки про проходження або непроходження водіями етапу випробувань.
Після закінчення іспиту людина може ознайомитися з зазначеними екзаменатором помилками, залишивши на чек-листі свій підпис. Екзаменаційні листи зберігають у сервісному центрі МВС протягом 3 років з дня здачі.
В сервісному центрі говорять, що в перспективі, введуть фото- та відеофіксацію практичної частини іспиту. Тоді ця система запрацює у повну силу і можна буде перевірити всі скарги.
У чек-листі є три колонки, які відповідають кількості спроб. Під кожною спробою зазначена кількість помилок. Якщо з усього переліку питань по першому блоку майбутній водій має три помилки, спроба вважається невдалою. Повторно здачу практичної частини можна повторити через 5 днів. Якщо і третя спроба провалилася, то екзаменуючого відправляють на повторне навчання.
На відміну від теоретичного, практичний іспит можна перездавати тільки 3 рази.
За новими правилами іспити у Хмельницькій області здають ще з 5 березня. Біля двадцяти груп уже випробували це нововведення на собі. Начальник територіального сервісного центру МВС у місті Хмельницькому Володимир Заболотний вірить, що процес став прозорішим. Мовляв, водій може зафіксувати свою незгоду з результатом, і навіть оскаржити його в сервісному центрі.
- Чек-лист значно спростив підготовку майбутнього водія. Тепер він може побачити всі типові помилки, які найчастіше трапляються при практичному іспиті та уникнути їх. Перелік помилок та шкала оцінювання зазначається у чек-листі на зворотній частині екзаменаційного листа. Він є у кожного екзаменатора та розміщений на сайті Сервісного центру у вільному доступі. До речі, зазначені маршрути також можна подивитися і скопіювати для себе на сайті Головного сервісного центру. Після проходження екзамену громадянин може ознайомитися з результатом, побачити, що він зробив не так і поставити свій підпис.
Журналісти ВСІМ поспілкувалися з інструкторами та майбутніми водіями безпосередньо на тренувальному майданчику і дізналися, наскільки ефективна підготовка до іспиту за допомогою чек-листа.
Олена, учениця автошколи
- Перший раз я побачила чек-лист на занятті під час вивчення теорій, другий раз на сайті. Тепер буду знати на що потрібно звертати більше уваги. Це своєрідна систематизація, того що маєш знати. Наприклад, в першій частині є пункти, які вважаєш звичними у виконанні (відрегулювати ті самі дзеркала), а на практиці можна про це й забути. У більш досвідчених водіїв це все уже на автоматі, а таким як ми, хто навчається – звісно ж допомагає. Крім чек-листа також ознайомилася з маршрутами. Проте інструктора під час навчання прошу обирати тяжчі маршрути. Для мене існує перелік перехресть, де хочеться проїхати. Наприклад: Свободи/Подільська – хвилююче перехрестя. Звісно, центр, біля Либідь Плази, залізничні переїзди також дуже важливі.
Петро Володимирович, інструктор
- На основі чек-листа ми бачимо як плюси так і мінуси учня. Бачимо на що треба звернути його увагу. Знаємо з чим працювати і виправляємо помилки. Під кінець уже всі здають практично з першого разу. Складніше трохи з другим етапом у місті. Тут спрацьовує людський фактор. Починаємо, зазвичай, з околиць уже потім центр.
Наталія, учениця автошколи
- Нам інструктор пояснив, що оцінювання практичної частини відбуватиметься за таким чек-листом. Ніби все зрозуміло. Дозволяється дві помилки, якщо три – спроба нездана. Чим допомагає, то це роботою на попередження. Якщо знаєш типові помилки, при здачі їх можна уникнути. Це допомагає сконцентруватися.
Нагадаємо, що перше посвідчення водія видають на 2 роки. Для "новачків" існує заборона на перевищення швидкості понад 70 км/год. Обміняти на постійне посвідчення можна у випадку, якщо протягом двох років з дня його видачі власник порушив ПДР не більше 2 разів.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Николай Коваль
Olena Labchuk