Хасиди у Меджибожі: ніяких контактів з місцевими

Хасиди у Меджибожі: ніяких контактів з місцевими
До Меджибожа періодично приїздять хасиди. Паломники зі всього світу їдуть на могилу засновника хасидизму — праведника Баал Шем Това. Постійно у місті не живуть — помолились і поїхали. З місцевими майже не контактують — щоб не було проблем

Більшість паломників їде до Умані, щоб зустріти там єврейський Новий рік. По дорозі заїжджають до Меджибожа, де для себе викупили кілька будиночків і будують готель.

На рідній не своїй землі
З транспортом не пощастило — щоб дістатись містечка, потрібно ще два кілометри пройти від траси. Суботній ранок. У місті порожньо. Дорогу до синагоги показують у першій же крамниці.
Головна синагога знаходиться неподалік від центру містечка. До неї веде вулиця Баал Шем Това, яка ще 15 років тому носила ім'я Карла Маркса.
- Що один єврей був, що другий, - сміючись, каже місцева мешканка. – Але історично вона називалась на честь Баал Шем Това, їхнього праведника.
Наприкінці ХІХ сторіччя євреї складали три чверті населення міста. Під час Великої Вітчизняної громаду фактично знищили нацисти.
- Мама казала – колись центр повністю був єврейський, а зараз живе один єврей. Є два старих цвинтарі і три братських могили на три з половиною тисячі, - каже жінка.
Навали паломників у містечку жінка не пригадує. Розповідає, що хасиди селяться переважно у викуплених будинках. Дійсно, на частині будинків написи на ідиші. До місцевих просяться нечасто.
- Як багацько їх, то вже беруть до себе люди. Переважно сюди приїздять пожилі. Молодих менше, є й хуліганчики, - каже жінка. - Наші люди не дуже довольні, бо бувають негативні випадки з їхньої сторони.

В гості на цвинтар
Поруч з синагогою старе кладовище. Могильні плити, сірі від часу, вросли в землю. Бачу охель – капличку над могилою праведника.
- Коли ще не було цього склепу, дивлюсь – поклала паломниця дитинку на цю надгробну плиту, зима, холодно, і воно, бідне, лежить на камені. А сама молиться, плаче, кричить на все кладовище, - розповідає жінка.
Невеликий склеп з побитими шибками, поруч гробниці з білого каменю. Такі ж і в середині. З боку синагоги чути протяжні співи. На порозі стоїть чоловік у традиційній хасидській одежі. Питаю, чи можу побачити раввіна. Той киває, і щось перепитує на івриті. Бачачи, що не розумію, переходить на ламану російську. Заходимо до будинку. Чоловік жестами просить почекати в холі, сам йде на другий поверх, звідки чути співи й оплески. Повертається з раввіном. Той просить почекати і щезає. У холі метушаться двійко хлопців років шести. Обидва з пейсами і у кіпах. Їдять щось з пакетів з написами на івриті, кричать. Врешті, втомившись, сідають на підлозі.

Відео дня
>Немає елементарного
За якийсь час раввін з’являється у холі в супроводі кількох паломників. Виходимо на вулицю. Надворі огидна мжичка. 51-річний Ісраель Мейр Габай бадьоро переступає калюжі. На ногах у раввіна білі шкарпетки та сірі легкі тапки. У невеличкому будиночку поруч з синагогою лише лавка, оббита м’якою тканиною, полиця з книгами і дві дерев’яні трибунки. Одну господар підсуває до мене. На іншу кладе руки, опускає голову. Хвилька перепочинку – беремось до розмови.
Ісраель Мейр Габай більшу частину року проводить поза домом. Упорядковує єврейські цвинтарі, місця захоронень праведників по всьому світу. Географія широка – Білорусь, Польща, Ізраїль, Болгарія, Франція, Україна, Туреччина, Греція, Німеччина, Йємен...
Найбанальніша проблема – у багатьох місцях немає туалетів.
- Уявіть – люди їдуть весь день, потім ще кілька годин моляться – і немає туалету. Це ненормально. Я не можу робити їх біля кожної могили, але там, де буває багато людей, мінімальні зручності необхідні, - каже раввін.

Не так, як в Умані
- Меджибіж потребує більшої уваги, ніж інші місця, оскільки саме тут похований засновник хасидизму Баал Шем Тов, - каже Ісраель Мейр. - Приїздять паломники, їм потрібно десь спати, чимось харчуватись.
Наразі у будиночках для паломників одночасно можна розмістити 150 осіб. У планах – відкриття готелю, де зможуть жити ще сто людей.
- Тут більше й непотрібно, - запевняє раввін. – Він (Баал Шем Тов – прим. авт.) не залишив заповіту, що після його смерті потрібно навідувати його могилу. А воля того, що в Умані, була така – на Новий рік обов’язково потрібно бути в нього. Тому всі їдуть туди. Не те що він більше чи менше за значимістю, а просто там був такий заповіт: хто хоче жити добре, мусить бути в мене. Всі бояться і їдуть, - сміється раввин.
Масового паломництва до Меджибожа у святкові дні немає.
- Бути в Умані на Новий рік дуже тяжко. Тридцять тисяч людей – і всі на клаптику землі, як сардини в банці. Є такі хазяї, що за місце на ліжку беруть 700 доларів, дорожче ніж квиток сюди! Це жах, - розповідає раввін. - Слава Богу, тут такого немає. Я не хочу, щоб паломники знімали квартири в місцевих, ходили по людях. В Умані дуже багато хуліганів – і наша молодь, і місцеві – і через це стається багато поганих речей. Я не хочу, щоб тут було так само. Нехай не буде ніяких контактів і буде спокійно.

Аби не заважали
Говорячи, раввін зітхає. Проблем вистачає – у «копійку» влітає оренда землі, оформлення необхідних документів, облаштування і ремонт синагог. Є складнощі й з місцевою владою. А от байдужість з боку чиновників громаду не бентежить.
- Якщо чесно, нам так навіть краще. Кожен займається своє справою. Аби не заважали, - каже раввін.
Наразі у містечку є чотири синагоги. Дві діючі, ще в одній завершується ремонт. А від четвертої – лише фундамент. На зведення потрібні гроші.
По черзі у Меджибожі живуть єврейські родини, які приїздять з Ізраїлю. З господарством допомагають місцеві. За словами раввіна, наразі найняли майже два десятки людей. В обов'язки працівників входить прання, прибирання, охорона, приготування їжі.
- Наймають людей на кухню. Повар їхній, спостерігає за правильним приготуванням їжі. Запалити газ, наприклад, я не маю права, бо я не єврейка, - каже місцева мешканка.

Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.

Коментарі (2)
  • Anonymous
    Всех евреев в Израиль, вместе з костями ихних идолов, пускай там молятся и не жалуются на проблемы
  • Anonymous
    надписи на івриті а не ідиші. все інше на 10 балів. сам з Меджибожа, так воно і є все як написано.

keyboard_arrow_up