Від “туалетного маніяка” до п’яних байок. Які хибні виклики отримують хмельницькі рятувальники

- Хмельницькі рятувальники в день отримують від 400 до 800 викликів.
- Всі вони різного змісту, тож не обходиться без дивних чи хибних випадків.
- Які ж вигадані історії часом повідомляють хмельничани на лінію “101” й “112”?
- Дізнавайтеся в матеріалі про “туалетного маніяка”, псевдосамогубця чи про інші чудернацькі випадки.
На годиннику було близько 18 години. Робочий день майже добігав свого кінця. Та лише не в працівників рятувальних служб. Адже ті мають роботу в незалежності від того, скільки показує годинник. Так от, коли стрілки вже майже дійшли до позначки “18”, по проспекту Миру промчалася пожежна машина зі звуковим сигналом. Як це і буває зазвичай, чимало людей озирнулися й провели її поглядом. А в їхніх очах так і читалося запитання: “Що сталося?”
Журналісти теж відносяться до тих, хто має роботу поза графіком. Тому побачивши машину із рятувальниками, я взялася дізнаватися, куди ж вони помчалися. Подзвонивши до пресслужби ГУ ДСНС України в Хмельницькій області вдалося з’ясувати: рятувальники виїхали за викликом на пожежу. Однак приїхавши, стали свідками лише ледь помітного диму, що нависав над смітником. Тож зміст повідомлення, яке отримали, не збігся із дійсністю.
Пізніше журналістка vsim.ua дізналася: подібні історії є невід’ємною частиною роботи надзвичайників. При цьому, вони часто стикаються із дивними й хибними викликами, з якими найчастіше звертаються саме мешканці Хмельницького.
Щоб дізнатися більше про роботу рятувальників, я навідалася до ГУ ДСНС України в Хмельницькій області, що на Героїв Чорнобиля. Там мені показали кімнату, до якої надходять усі виклики рятувальників. За двома столами там сидить дві усміхнених жінки. Познайомитися і поспілкуватися із ними ближче, на жаль, не вдалося. Адже телефон дзвонив ледь не кожну хвилину й ті мусили відповідати на дзвінки.
-
До нас потрапляють всі дзвінки по лініях “101” і “112”. Після того, як надходять дзвінки, диспетчера опрацьовують виклики. За необхідності переадресовують на іншу службу. Наприклад, на “102” чи на “103”. Або ж направляють пожежників за місцем виклику, - пояснює заступник начальника оперативно-координаційного центру Ігор Пасєка.
За один день на пульти надходить від 400 до 800 викликів. Зі всіх близько 15 становлять ті, що називають хибними. Тобто, зміст повідомлень яких не відповідає дійсності. Ігор Пасєка розповів, що рятувальники, й за потреби інші служби, виїжджають на місце події, а замість виконання своїх обов’язків фіксують факт хибного виклику. За що надалі особа, яка звернулася до надзвичайників, може заплатити штраф. Більше про це розкажу в кінці матеріалу. А поки поділюся історіями, з якими стикаються пожежники. Адже деякі з них викликають здивування або навіть шок.
“Туалетний маніяк”, бабця з картоплею та псевдосамогубець
Ця історія викликала в мене найбільше здивування. Тому почну саме з неї. Якось рятувальники отримали виклик про те, що чоловік провалився у дірку громадської вбиральні. Надзвичайники рушили на допомогу. Тоді вони ще не здогадувалися: на них чекає зовсім інший сюжет. Ігор Пасєка розповідає, що по приїзду й дійсно помітили в дірці чоловіка. Проте той від допомоги відхрещувався. А побачивши пожежників, став від них ховатися.
На місце події також приїхали правоохоронці. Разом вони все ж змогли виманити чоловіка вибратися назовні. Той був абсолютно голим. І з’ясувалося, що він заліз до дірки в туалеті навмисне. Таким чином підглядав за жінками. Правоохоронці відвезли його до психіатричної лікарні в Скаржинцях. Згодом виявилося, що він має певні відхилення.
Предмет, що виявляється НЕ підозрілим - такі історії поширені серед викликів. Одну із них і розповів Ігор Пасєка. Каже, того дня на пульт подзвонили й повідомили: “На залізничному вокзалі знаходиться підозрілий предмет. Приїжджайте.” Окрім рятувальників, на місце події виїхала “швидка”. поліція та представники науково-дослідного експертно-криміналістичного центру. Всі вони ринули перевіряти предмет. Процес зупинила жінка похилого віку, яка з розгубленим виразом обличчя кинулася до об’єкта. Ним виявилася сумка, у якій бабця везла картоплю. Тож допомога спецслужб виявилася непотрібною.

Псевдосамогубці - і таке трапляється на практиці роботи рятувальників. На пульт телефонують і кажуть: “На даху будинку людина, яка от-от стрибне вниз”. Звісно, що надзвичайники вирушають за вказаною адресою. На подібні випадки залучається необхідна техніка. Йдеться про так званий “куб життя” - спеціальна рятувальна подушка. Вона призначена для евакуації людей з вищих поверхів.
Так, після дзвінка очевидця, який повідомив про самогубця, виїхали працівники ДСНС. Разом із ними - правоохоронці та психологи. Врешті з’ясувалося, що людина не мала на меті вкорочувати собі віку. Чоловік перебував на даху з інших причин, що жодним чином не пов’язані з самогубством.
“П’яні байки” та дитячі пустощі
Дзвінки від людей у нетверезому стані - також нерідкість. Такі поступають особливо часто на свята або серед ночі. Ігор Пасєка говорить: п’яні дзвонять і подекуди розповідають чи вигадують різноманітні факти. Якось телефонував чоловік, який кілька разів просив диспетчера викликати таксі. Йому відповідали: “Телефонуйте за номером служби таксі”. Проте той вперто продовжував набирати “101”.
З подібним стикнулися диспетчери, коли п’яний чоловік повідомив телефоном наступне: “Моя дружина напилася і б’є мене. Приїдьте та заспокойте її”. У цьому та вище описаному випадку рятувальники викликали на місце події правоохоронців.
Зняти кота з дерева - хоч і повідомлення для когось звучить дивно, та рятувальники виїжджають і на такі прохання. При цьому розповідають: часто ті, хто їх викликає, вигадує деякі факти. Наприклад, говорять, що чотирилапий сидить на дереві вже три дні. Мовляв, він нявкає і заважає мешканцям спати.
Щоб дістати хвостатого з дерева, виїжджає пожежна автодрабина. Разом із тим чотирилапий довго на землі не сидить. Рятувальники не встигають залишити місце події, як той знову опиняється серед гілок.
Дзвінки від дітей - такі ДСНСники отримують регулярно. Особливо під час шкільних канікул. Ігор Пасєка каже: малі так дуркують. А от пожежники вимушені направляти за викликом кілька одиниць техніки. Закінчується все тим, що зветься хибним викликом.
-
Діти дзвонять і наголошують, що батьки залишили їжу на плиті й може бути загоряння. По факту приїжджаємо - а випадок не підтвердився. Та найчастіше малі розважаються, коли повідомляють нам, що в сусіда хата горить. Пожежники приїжджають, а виклик виявляється хибним. Звісно, що наші диспетчери просять, аби діти передали слухавку дорослим. Та буває, що малі змінюють свій голос і видають себе за батька чи матір. Тоді їм кажуть, що передадуть номер, з якого телефонують, поліції, - розповідає Ігор Пасєка.
Останнім часом особливу популярність серед хибних викликів займають повідомлення про замінування. Рятувальники виїжджали на подібне вже близько 35 разів. І кожного разу факти не підтверджувалися.
Виїзд одного пожежно-рятувального підрозділу обходиться державі у 26 тисяч гривень
Хибні виклики - це не лише в пусту витрачений час рятувальників. Це ще й матеріальні збитки та наслідки для тих, хто подзвонив на “101” чи “112”.
Щодо останніх - то заявники інформації, що не підтверджується на місці події, можуть нести відповідальність за статтею 183 КУпАП (Завідомо неправдивий виклик спеціальних служб). Санкція статті передбачає накладення штрафу в розмірі від 850 до 3 400 гривень. Складати протоколи за цією статтею можуть як правоохоронці, так і працівники ДСНС. Про все це розповів начальник сектору контролю за особливо важливими об'єктами та застосування санкцій центру забезпечення діяльності управління Роман Петель.
-
З початку року працівники ДСНС склали лише один адмінпротокол за хибний виклик. Зазвичай виявити особу, яка повідомила неправдиву інформацію, складно. Тому значно частіше протоколи складають працівники поліції, які й займаються встановленням заявників, - каже Роман Петель.
Крім того, кожен виїзд надзвичайників на хибний виклик - це матеріальні збитки для держави. Прибуття на місце події одного пожежно-рятувального підрозділу обходиться у 26 тисяч гривень.
Отож, працівники ГУ ДСНС України в Хмельницькій області наголошують, аби дорослі зверталися до спецслужби за реальних причин. А дітям пояснювали: дзвонити на “101” чи “112” - це майже, як “гратися з вогнем”.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
компенсація моральної шкоди керівництву 25 000 грн.