Як і куди евакуюють автомобілі порушників ПДР у Хмельницькому та хто на цьому заробляє

Як і куди евакуюють автомобілі порушників ПДР у Хмельницькому та хто на цьому заробляє

П’яні та «хами» на дорозі – вічна тема, яка з приходом нових патрульних поліцейських набула ще більшого розголосу. Та це й не дивно, щотижня патрульна поліція викликає евакуатор в середньому для 4 водіїв, які порушили ПДР. Штрафи за неправильну парковку, як і раніше, перераховуються до бюджету, а ось на самій евакуації заробляють і приватники.

Евакуація автомобілів без власника – нова фішка у роботі правоохоронців. З появою патрульної поліції у водіїв виникло багато питань, а в результаті і суперечок.  Що потрібно знати про нову систему евакуації автомобілів, з’ясовували журналісти «ВСІМ».

Де ночують «залізні коні»

Автомобілі порушників та транспортні засоби, які потрапили в ДТП, транспортують на спецмайданчики. Таких у місті є два. Один, всім відомий, знаходиться на вулиці Купріна, навпроти колишнього управління ДАІ міста, інший – у Лісових Гринівцях.  До речі, більшість автомобілів евакуюють саме на останній. Тут і територія побільше і безпека, як кажуть, краща. Що ж то за майданчик, на який за своїм авто потрібно їхати за місто, бачили журналісти «ВСІМ».

Знаходиться він не у самому селі, а на в’їзді - за кількасот метрів до місцевого кладовища.  Виявилося, зайти сюди можна спокійно, ворота були відчинені. Територія тут в рази більша, аніж на Купріна, але неасфальтована, під ногами - щебінь та болото.  Автомобілі тут знаходяться за високим бетонним парканом під пильним наглядом собак та охоронця Володимира Грицини.  Він і розповів журналістам про специфіку роботи спецмайданчика.

- Облаштували майданчик нещодавно – більше 2 місяці тому, як запустили патрульну поліцію. Орієнтувалися на те, що кількість автомобілів зросте, - розповідає журналістам «ВСІМ» Володимир Грицина. – Працюю тут добу через дві. Нам собаки допомагають, є камери, тому бачимо все, що відбувається на території з контрольного пункту.

Охоронець каже – в основному привозять автомобілі за порушення Правил зупинки стоянки в Хмельницькому та після ДТП в районах.  За період роботи жодних посягань на чуже майно не було. Зміни у пана Володимира проходять спокійно.

 - Позавчора  ота «Волга» когось збила, - вказує Володимир Грицина на автомобіль. - Є такі, що дуже довго стоять. З районів позвозили, де позакривалися пости ДАІ з своїми майданчиками. Зараз в нас стоїть близько 25 авто.

Хто керує процесом

Евакуацією транспортних засобів у Хмельницькому, в області та й по всій Україні поліцейські не займаються, як не займалися і працівники колишньої Державтоінспекції.  Правоохоронці мають право тільки на затримання за порушення ПДР. Якщо автомобіль необхідно забрати, поліція викликає евакуатор, який транспортує його на арештмайданчик.  А далі…

Господарює на обох хмельницьких спецмайданчиках Державне підприємство «Інформ-Ресурси», точніше його хмельницька філія.  Це дочірнє підприємство МВС, яке тимчасово зберігає на своїх стоянках всі затримані автомобілі в місті.

Майданчик по Купріна, 48/1, площею 0,1827 га, який знаходиться в постійному користуванні ДАІ (тепер Нацполіції), перейшов  «Інформ-Ресурсам» у 2012 році. Тоді колишнє ДАІ уклало з підприємством Договір про співпрацю. Згідно даного Договору, ДП «Інформ-Ресурси» взяло на себе зобов'язання утримувати спеціальний майданчик і надавати безкоштовно послуги ДАІ зі зберігання авто. А утримувати їх ДП має за рахунок плати, яка надходить від юридичних та фізичних осіб за тимчасове зберігання транспортних засобів. Тобто, по факту, ні патрульна поліція, ні колишні ДАІшники відповідальність за зберігання затриманих ТЗ не несуть, як і не беруть плати за їх транспортування та утримання.  

Майданчик в Лісових Гринівцях  також обслуговується ДП «Інформ-Ресурси». Дану земельну ділянку орендують, так само як і 2 евакуатори та кран-маніпулятор . Але уже у приватних підприємців. Отож, сьогодні, якщо авто суттєво перешкоджає дорожньому руху і його потрібно тимчасово затримати, поліція викликає «Інформ-Ресурси», які на орендованому транспорті везуть авто на орендовану землю.

Штрафмайданчик біля колишнього УДАІ вщент забитий. Є тут ТЗ, які власники не забирають роками.Оштрафували за монополію

В 2013 році Хмельницьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України розпочало розгляд справи відносно державного підприємства «Інформ - Ресурси» (м. Київ) в особі Хмельницької філії за ознаками зловживання монопольним становищем. На той момент працівники ДАІ зганяли затримані легкові автомобілі на Купріна, за повернення яких з водіїв вимагали по 150 гривень, хоч такий тариф за послугу нічим не був врегульований.  

Журналіст «Дорожнього контролю» Олег Бондаренко, який має багаторічний досвід спілкування з інспекторами дорожнього руху,  підтвердив «ВСІМ», що штрафмайданчики – це одна із корупційних схем «старого-доброго» ДАІ.

- Раніше ДАІшники, всіма правдами-неправдами, мали поставити як мінімум три машини на арештмайданчик. Зараз, наскільки мені відомо, такої «обізаловки» немає, - каже Олег Бондаренко.     

Антимонопольний комітет підрахував, що середня вартість зберігання автомобіля на звичайних місцевих стоянках протягом березня – грудня 2012 року та першого півріччя 2013 року складала від 5 до 10 гривень за добу, тому тариф 150 гривень був суттєво завищеним  і не відповідав реальній ринковій вартості такої послуги.

На ринку послуг підприємство було монополістом. Такий бізнес був організований у всіх містах України.

 - Раніше у кожній області встановлювали різні тарифи, - розповідає «ВСІМ» заступник голови Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Роман Примуш. – Ми почали збирати докази у справі. На момент, коли ми її розглядали, юридична адреса ДП «Інформ-Ресурси» була в Києві, а фактичне місцезнаходження – Запоріжжя. З так званою хмельницькою філією ми листування вели через Київ та Запоріжжя.

«Антимонопольникам» вдалося довести в суді, що державне підприємство зловживало монопольним становищем. Судова тяганина тривала майже два роки. Виграли процес наприкінці 2015 року. Як результат, підприємство оштрафували на 68 тисяч гривень.

Як забрати арештоване авто

З початку року тільки за неправильну парковку  евакуювали 23 автомобілі. При цьому жодному з водіїв не повідомили, куди забрали транспорт – шукати потрібно самостійно. Копи рекомендують дзвонити на «102», там же і скажуть,  евакуювали авто, або ж вкрали.  Після цього власнику потрібно трохи помотатися по місту. Спочатку його  відправлять до управління Патрульній поліції (провулок Коцюбинського, 35/2), для винесення постанови по справі про адміністративне правопорушення, за що передбачено штраф.   

 Після винесення постанови, треба їхати до начальника штрафмайданчику (офіс «Інформ-Ресурсів» знаходиться в колишньому приміщенні міського ДАІ на вулиці Купріна, 48/1). Там водій дізнається, де саме знаходиться арештований автомобіль -  в місті чи в Лісових Гринівцях. При цьому у нього вимагатимуть сплатити за послуги евакуатора та за стоянку.  

Керуються у підприємстві наказом МВС, Мінфіну та Мінекономіки України «Про затвердження розмірів плат за транспортування і зберігання тимчасово затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках (стоянках)» № 967/1218/869 від 10.10.2013 року. Відповідно до наказу, плата здійснюється виключно за транспортування і зберігання транспортного засобу на спеціальному майданчику чи стоянці, а не за його завантаження.

За наказом трьох Міністерств ДП «Інформ-Ресурси» працює з 2013 року.  Розміри плат за транспортування і зберігання транспортного засобу на спеціальному майданчику чи стоянці є єдиними по всій Україні. Більше, аніж вказано у документі, стягнути з водія ніхто не має права.  Згідно прейскуранту,  евакуація автомобіля вагою до 2 тонн коштуватиме 600 гривень. Від 2 до 3 тонн – 700. І неважливо, звідки його везуть.

Евакуація за керування у нетверезому стані. Фото: управління Патрульної поліції Із першої до сьомої доби зберігання автомобіля  коштуватиме 120 гривень. Кожна наступна доба – 20 гривень.  До цих сум додається також ПДВ  - 20%. Відповідно, загалом транспортування легковика коштуватиме 720 гривень і 144 гривні вартуватиме один день простою. Такі суми автолюбитель мусить сплатити за послуги «Інформ-Ресурсів». 

Відстань не має значення

Неважливо, звідки і куди евакуюють ваше майно, плата за послугу буде однакова при будь-якій відстані. Байдуже, чи один кілометр протяжність дороги чи 10, тариф однаковий для будь-яких міст – як для Хмельницького, так і для Києва.        

Для порівняння цін, які потрібно сплатити  порушникам, журналісти «ВСІМ» знайшли іншого підприємця, який надає аналогічні послуги.  По запиту «евакуація Хмельницький» в Інтернеті набираємо перший-ліпший номер. З’ясувалося, що є й дешевші варіанти. До прикладу, компанія з якою ми зв’язалися надає послуги за наступними розцінками: виклик евакуатора коштує 200 гривень, кожен кілометр - 7 гривень. При цьому оплатити кілометраж потрібно в обидві сторони. Отже, рахуємо. Якщо, до прикладу, їхати від стоянки на Купріна на майданчик в Лісових Гринівцях (в середньому 10 кілометрів) загалом треба викласти близько 340 гривень. Це з урахуванням того, що евакуатор їхав на виклик до місця знаходження ТЗ також 10 кілометрів.

Викручуються, як можуть

Відповідно до статті 265-2  КУпАП транспортний засіб може бути тимчасово затриманий на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більше трьох днів з моменту такого затримання. У Хмельницькому ж працювала цікава система.
Евакуація за порушення ПДР. Фото: управління Патрульної поліції

 Автомобіль, який забирали на штрафмайданчик у п’ятницю ввечері, був фактично ув’язненим аж до понеділка. У вихідні забрати автівку працівники арештмайданчика не дозволяли. А вже з наступного тижня брали не за одну добу простою, а за три. У патрульній поліції «ВСІМ» повідомили, що вже є вказівка з Міністерства в обов’язковому порядку віддавати арештований транспорт у будь-який день тижня. 

Свого часу Олегу Бондаренку вдавалося забрати евакуйоване авто з спецмайданчика тоді, коли йому було зручно, не плативши при цьому ніяких грошей. Але довелося скандалити. Про це каже так:    

- Мене, як власника автомобіля, ніхто не може обмежувати в праві користування моїм майном. Вони зобов’язані його віддати. Якщо в арештмайданчика є претензії майнового характеру, то вони можуть звертатися до суду з позовом, що я їм винен якісь кошти. Щоб припинити правопорушення, вони, звісно, можуть забрати авто, але коли я приїжджаю, то повинні віддати безкоштовно і без перешкод, - розповідає журналіста «Дорожнього контролю».

У тій же статті 265-2 КУпАП (Тимчасове затримання транспортних засобів) йдеться, що «при поверненні особі тимчасово затриманого транспортного засобу не може стягуватися плата».

На перший погляд, законодавчо все прозоро і просто, бо якщо авто забирають на арештмайданчик, водій має право забрати його після закінчення трьох днів з моменту   затримання. І платити він не зобов'язаний, адже за повернення ТЗ не може стягуватися плата, і розмір плати не встановлений.  Але ж на практиці відбувається навпаки. Начальник штрафмайданчику не віддає ТЗ без квитанції про сплату вищевказаних сум та  пред'явлення копії постанови про адміністративне правопорушення. Керуються все тим же спільним наказом трьох Міністерств. 

Вимагають гроші – включайте камеру

З Державтоінспекцією розпрощалися, оскільки вважали її джерелом корупції, та не змінилася «напрацьована» схема.  На хмельницьких дорогах патрульні гроші не беруть. І це факт, але це не означає, що більше нема кому взяти «на лапу».        

- У разі, коли водій з'являється на місці правопорушення в момент завантаження транспортного засобу, поліцейський не проводить тимчасове затримання, а оформляє протокол про адміністративне правопорушення. При цьому, правопорушення має бути усунуте протягом максимально короткого строку. У такому разі фактично виконані роботи евакуатора не оплачуються. І власники повинні про це знати, - зазначив у коментарі «ВСІМ» начальник адміністративної практики управління патрульної поліції Хмельницького Богдан Молотюк.  

Журналіст «Дорожнього контролю» Олег Бондаренко вважає інакше. За його словами, за виклик таки здирають гроші. Неофіційно.

- Така ситуація була з моїми знайомими, - розповідає Олег Бондаренко. – Автомобіль неправильно припаркували біля кардіоцентру.  

Під час розмови з журналістами «ВСІМ» Олег телефонує своєму другу Олександру і вмикає гучномовець. У телефонній розмові чоловік підтверджує журналістам, що його дружина скоїла правопорушення, приїхав евакуатор, але авто не забрали і вона дійсно заплатила 300 гривень на дорозі без квитанцій.

- Дала евакуаторщику 300 гривень налічними . Жодних квитанцій про сплату їй не залишили, - зазначив Олександр. 

Про такі схеми заступник директора Хмельницької філії ДП МВС України «Інформ-Ресурси» каже – не чув.  З підприємцями, які надають послуги евакуації у них укладені договори про співпрацю. Самі ж машини знаходяться у різних точках міста і при потребі виїжджають на місце виклику.  На таку співпрацю, каже замдиректора,  вони мали право відповідно до постанови Кабміну від 17 грудня 2008 року № 1102.

У постанові йдеться: «У разі потреби зазначені державні підприємства залучають на конкурсних засадах підприємства, установи та організації недержавної форми власності для надання окремих видів таких послуг».

Щодо інциденту, то Роман Ярославович обіцяє розібратися, якщо постраждалий звернеться безпосередньо в «Інформ-Ресурси».

- Якщо є докази того, що водій евакуатора  взяв гроші, є зафіксований номер машини, ми повідомимо про це підприємця і розірвемо з ним договір, - заявив Роман Гелюх. – Адже такі заяви в першу чергу паплюжать наше ім’я. 

Далі буде

За даними регіонального сервісного центру МВС Хмельницької області, у січні-лютому 2016 року в місті зареєстрували 2231 автівку. А це половина від числа придбаних автомобілів в області. Начальник відділу управління превентивної діяльності (колишнього ДАІ) Сергій Шемчук вважає, що чим більше автомобілів, тим гостріше стоїть питання безпеки дорожнього руху.

- Транспорту в Хмельницькому стає більше, з кожним місяцем. Така кількість транспорту, що місця їм не вистачає. Рівень аварійності піднявся, що свідчить про необхідність розміщення їх на штрафмайданчиках, - прокоментував «ВСІМ»  Сергій Шемчук.

 Отже, як будуть справлятися із хаотичним паркуванням патрульні та чи дієва практика евакуації, скільки  в результаті водіїв притягнуть до відповідальності, дізнаєтеся, слідкуючи за оновленнями на vsim.ua. 

Слідкуйте за новинами Хмельницького у Facebook, Telegram, Instagram, Viber та YouTube.

Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Хмельницького за сьогодні
13:15 Негода на Хмельниччині: на дороги випустили 144 одиниці техніки 12:25 Де у Хмельницькому відключатимуть газ наступного тижня (АДРЕСИ) 11:07 Хмельниччина переходить у “помаранчеву” зону 10:33 Що запланували у Хмельницькому наступного тижня (ПРОГРАМА) Від читача 10:44 Холтерівське моніторування артеріального тиску - якісна діагностика артеріальних гіпертензій 09:36 Хмельницький ексдепутат Харкавий отримав 7 років ув'язнення. Нагадуємо деталі справи 09:22 Перевірте себе: тест про День соборності України 09:20 Невідкладно та рішуче: як зупинити скорочення виробництва молока? (пресслужба партії "За Майбутнє") 19:11 «Велике будівництво»: Гамалій похвалився «прапором за 5 мільйонів» 18:31 Смерть військового у Старокостянтинові: справу закрили 17:41 Що їдять ваші діти? Репортаж із хмельницького дитсадка і школи, де змінили харчування play_circle_filled photo_camera stars 17:01 “Червону зону” запровадили для однієї області. Яка ситуація на Хмельниччині? 16:00 Хмельничан попереджають про погіршення погоди у вихідні 15:03 ДТП біля Медтехніки: зіткнулися еко-таксі та легковик photo_camera 14:44 На набережній у Хмельницькому вже пошкодили крижані скульптури photo_camera 14:42 Парковка на Бандери заважає руху транспорту. Що з нею будуть робити? play_circle_filled photo_camera stars 14:17 Одне місто на Хмельниччині переходить на дистанційне навчання: яка причина? 13:43 Більше тисячі жителів Хмельниччини захворіли на COVID. Зареєстрували три смерті
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Хмельницькому Ваші відгуки про послуги у Хмельницькому
keyboard_arrow_up