Чотириповерхівка по вулиці Кам’янецькій, 48 – знайомий кожному будинок на зупинці «Ощадбанк» в центрі міста. Його можна впізнати по «вишивці» із цегли зеленого кольору, якою оздоблений четвертий поверх. Будинок художників – така його назва. Побудували його у 1962 році на тогочасній вулиці Фрунзе і виключно для художників.
Пам'ять про минуле не стирається безслідно, поки будуть живі її вірні носії - будинки, що зберігають в собі частинку історії. Щотижня на сайті vsim.ua ми розповідатимемо про архітектуру та людей, які творили, жили і надихались у нашому місті.
Ми будемо досліджувати і публікувати матеріал про всім знайому будівлю, але із зовсім невідомої сторони. Яким було минуле будинку, і хто живе там сьогодні, – про це у нашій рубриці новій "Хто тут живе".
Олег Свінціцький, член НСАУ, голова циклової комісії архітектури та дизайну у КПКБАіД, викладач спецдисциплін на відділенні архітектури та дизайну коледжу
«На перший погляд – це символ радянської епохи, представник часу введення нових індустріальних технологій типового будівництва, житловий чотириповерховий будинок із вбудованими приміщеннями громадського призначення на 1-му та верхньому поверсі. Але навіть зараз у ньому ще проглядаються залишки доби «радянської сталінської класики» на завершенні карнизу. Хоча інші подібні елементи – обрамлення входів, консолі балконів та огородження із балясинами – зникли з проекту безслідно. У будівлі бачимо елементи новітньої архітектури у засклених фасадах першого поверху. Кожен власник намагається виділити свою територію, не зважаючи на сусідів, а тим більше – на увесь будинок.
Щодо першого вигляду збудованої будівлі, то вона була із червоної цегли – це проглядається в стилізованій карнизній частині. Цікавий етап відбувся, швидше всього у 1970-их роках, з повторним оздобленням фасадів загальновідомою плиточкою «кабанчик». Тут будівельники підійшли до справи нестандартно, і ми отримали у правій частині зверху цікаве оздоблення з темно-зеленої плиточки з використанням характерних елементів народного українського орнаменту.
В цілому це – досить цікава споруда, правильно архітектурно-композиційно розташована, не зовсім типовий «представник» епохи 1960 – 1970-их років. Барвистий завдяки поєднанню основного об’єму та пізнішого оздоблення. При уважному підході міг би стати пам’яткою того періоду будівництва».
Перед тим, як розповісти історію будівництва «вишиванки», згадаємо передумови згуртування і об’єднання митців. Історик, краєзнавець і дослідник Проскурова Сергій Єсюнін розповідає, що постанова «Про перебудову літературно-художніх організацій» 1932-го року передбачала створення спочатку обласних і республіканських організацій художників, а згодом і Союзу художників СРСР. Пізніше, в 1951 році, в Проскурові з’явилось Обласне товариство художників. Через три роки, після перейменування міста, організацію назвали Хмельницьким обласним кооперативним товариством художників.
Своєю роботою митці мали пропагувати соціалістичний спосіб життя. Простіше кажучи – виконання «держзамовлення». Проте й держава не залишилась у боргу. Для художників у 1960 році розпочали будівництво житлового будинку – того самого з «вишивкою». Вже через два роки митці святкували свій переїзд.
- Абсолютно ідентичні будинки для майстрів пензля є й в інших містах – Рівному, Вінниці, Житомирі, Черкасах тощо. Це був проект, який реалізовували практично у всіх містах. Тоді при владі був Хрущов, а тому й будинки художників були по типу “хрущовок”, – каже Сергій Єсюнін.
Підсобні майстерні та склади художніх матеріалів знаходились у напівпідвальних приміщеннях, на першому поверсі – просторий виставочний зал, на другому і третьому – шістнадцять житлових квартир, а на четвертому – творчі майстерні. Художники практично не виходили з будинку: там вони жили, працювали, організовували виставки і продавали свої твори.
Зараз «будинок з вишивкою» інший – не мистецький. Він поєднує в собі різні магазини, фотостудію, офіси і житлові квартири. Четвертий поверх, де були майстерні, майже пустує. Будинок художників – це вже застаріла назва, бо ж митців тут тепер одиниці, всі виїхали, а будинок «живе» іншим життям.
Який же будинок сьогодні? Вхідні двері - нові залізні із введенням кодового паролю, а далі ще одні – видно, з дерев’яні, зверху над ними тріщина. Вікна підйомного маршруту теж старі, давно пофарбовані блакитним.
Михайлові Омеляновичу – 89 років, він заслужений художник України, член Національної спілки художників України. Дружині - 83. Вона – кераміст.
- Раніше тут життя вирувало: ми тут жили дружно, весело, працювали, відпочивали, святкували різні події. Був салон, де ми постійно організовували виставки і зустрічі, а тепер там ковбаски продають. Ковбаски… Поверхом вище, прямо над нами, була наша майстерня. Тоді в кожного художника була своя зала для роботи, а тепер там – фотосалон. Забрали наш дім, – говорить Михайло Омелянович.
Старе велике дзеркало з дерев’яним обрамленням – перше, що бачиш у прихожому коридорі. Хто б міг подумати, що така цінність лежала практично на смітнику! З того, що було для когось сміттям, художники зробили «цукерку». Валентина Яківна бережливо проводить рукою по рамі, згадуючи історію цього дзеркала:
У самій дерев’яній рамці також є маленькі керамічні вставки, – це вже робота пані Валентини.
- Ми сумуємо за минулими часами. Колись на кожен день була робота. Для партії комуністів ми були апостолами, професіоналами. А зараз художників не цінують, не треба їх. Комп’ютери нас витіснили. Друкують різні біл-борди, а від свого призвання не можеш відмовитися. Це богом дано. Як, скажімо, є пташки співочі і не співочі. От і соловей – пташка співоча. То хіба він може не співати, не зважаючи на різні причини. Так і художник, – ділиться Михайло Омелянович.
- Моїх робіт вдома майже немає - оздоблювала керамікою стіни різних будівель, а маленькі керамічні вироби практично всі віддавала на продаж. Залишились тільки ескізи на великих листах картону”, - говорить Валентина Яківна.
Поверхом нижче, відразу під квартирою художників, живе молода сім’я. Двері відчиняє 30-річна Тетяна – із зачіскою «каре», у кофтинці на блискавці, в шортах, взута у кімнатні капці з леопардовим принтом. Вона живе з чоловіком і двома дітками – трирічним Альбертом і дворічною Євою. Відразу біля входу у довгий ряд вишикуване дитяче взуття. Тетяна пояснює, що все це – Євине. Вона – справжня модниця. А от Альберт – як чоловік, йому багато взуття не хочеться. Головне, щоб була улюблена пара.
- Цю квартиру нам дали по роботі. Вже живемо тут три роки. Чоловік – директор «Поділля-Телеком», а я сиджу вдома з дітьми, хоча вже десь півтора року працюю в компанії «Оріфлейм». Лежати на дивані – це не мамина робота, – говорить жінка.
- Поверхом нижче під нашою квартирою – магазин. Раніше його там не було і нам було дуже холодно: загальне опалення, ставили два обігрівачі і все одно мерзли. Потім, як магазин запрацював, нам стало тепліше, тому зараз не скаржимось. Ще тут дуже тонкі стіни. Коли хтось вдома спить, не можна нічого робити. Навіть, коли їсиш у кухні, то в спальні чути, як стукає виделка. Проте все це – дрібниці. Раніше ми жили у гуртожитку в одній кімнаті, тому цінуємо те, що маємо зараз.
Мало хто знає, але саме художники у 1970-ому році зробили в дворі власного будинку фонтан із фігурою барона Мюнхгаузена. Митці встановили скульптуру для розваги своїм дітям, а вона стала пам’яткою всього міста.
- В нас тут було дуже багато діток в дворі. Літом у спеку їм не було куди дітися, тому ми вирішили зробити такий собі хлюпально-плескальний басейн. Ми з колегами розробили ескіз і макет. Потім методом спільної народної праці під час «суботників» всі разом і влаштували фонтан. ЖЕК тоді нам дуже допомагав матеріалами. Такий гарний в нас був майданчик! Були лавочки і виноград «плівся». Постійно шум, галас, дитячий сміх, - розповідає художник Михайло Андрійчук
Зараз цей фонтан засмічений, у ньому і навколо валяються пляшки. Вся територія двору забруднена. За словами мешканців, сюди постійно приходять випити.
- Внутрішній дворик – це просто жах. В мене немає кращих слів для цього, – каже мешканка Тетяна. – Ми з дітьми йдемо гратися в інші сусідні двори. Там теж не набагато краща ситуація, але все ж не така «запущена», як у нас. Хоча територія гарна, є фігура Мюнхгаузена, можна ще встановити пару каруселей і буде чудовий майданчик. Але у всьому причина – культура людей. Точніше – її відсутність.
Підготувала Вікторія ТАРАН
Пишіть нам, якщо ви хочете, щоб ми написали про ваш будинок [email protected]
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.