5 ознак, які вказують на гіперактивність. Інтерв’ю з дитячим неврологом Хмельницького

- Гіперактивність – це не «такий характер», погана поведінка і не вирок для батьків.
- Що робити з синдромом дефіциту уваги і коли звертатись до лікаря?
- Розвінчує міфи і пояснює дитячий невролог Наталія Соломончик.
«Дитина просто невихована», – таку фразу чули хоча б раз батьки гіперактивних дітей. Вони непосидючі, голосні, імпульсивні, а часом – зовсім не уважні. А їх настрій – як емоційні гойдалки. Це не брак дисципліни – а особливість нервової системи.
Гіперактивність (СДУГ) — не «погана» поведінка, а стан, який потребує розуміння і правильного підходу. Які є «червоні прапорці» і коли треба звертатись до лікаря?
Разом з дитячим неврологом Наталією Соломончик розбираємо причини, де закінчується норма і починається синдром дефіциту уваги та гіперактивності. Також лікар пояснює, як правильно діагностувати і що робити батькам.
– Що таке гіперактивність та як її відрізнити від звичайної непосидючості?
– Гіперактивність — це підвищена рухливість, імпульсивність і труднощі з концентрацією уваги, які не відповідають віку дитини та заважають її навчанню чи спілкуванню. Йдеться не просто про «жваву» дитину — це частина синдрому дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ/РДУГ), який має нейробіологічну основу. Такі діти:
- швидко перемикаються з одного заняття на інше;
- не можуть довго сидіти спокійно;
- часто діють, не думаючи;
- важко контролюють емоції;
- забувають інструкції, гублять речі, не доводять справу до кінця.
– Як часто до Вас звертаються батьки з такою проблемою?
– За статистикою, 5–8% дітей мають прояви РДУГ (гіперактивності з дефіцитом уваги). Із них лише половина потрапляє до фахівців, бо батьки часто сприймають це як «характер» або «вік». На прийом до дитячого невролога батьки зазвичай звертаються, коли: дитина не може зосередитися в садочку чи школі, поведінка ускладнює спілкування з іншими дітьми, з’являються зауваження від вихователів чи вчителів. Тобто такі звернення — одні з найчастіших.
– Хто і як має проводити діагностику таких дітей?
– Діагностика проводиться психологом або дитячим психіатром. Діагностика гіперактивності — це не один тест і не швидкий огляд. Вона складається з кількох етапів:
1. Збір анамнезу
- Розмова з батьками (вагітність, пологи, ранній розвиток, поведінка вдома та в садочку/школі).
- Обговорення, коли з’явилися труднощі, у яких ситуаціях вони посилюються.
2. Спостереження за дитиною
- Під час гри, розмови, виконання завдань оцінюється увага, контроль рухів, емоції, імпульсивність.
3. Неврологічний огляд
- Перевірка стану нервової системи, моторики, координації, тонусу, особливостей дозрівання мозкових функцій.
4. Психологічне обстеження (за потреби, виконує психолог)
- Тести на увагу, пам’ять, емоційно-вольову сферу.
- Використовуються шкали — Conners, SNAP-IV, Vanderbilt тощо.
5. Інформація від педагогів
- Поведінка в колективі, навчальна мотивація, ставлення до правил.
6. Обговорення результатів
- Формується висновок: чи відповідає стан критеріям СДУГ, чи це особливості темпераменту, наслідки стресу або інші причини.
– На які «тривожні дзвіночки» слід звернути увагу батькам?
– На гіперактивність дітей різного віку можуть вказувати:
У 2-4 роки:
- Дитина постійно рухається, коли більшість дітей уже можуть спокійно грати
- Не сидить на місці під час занять, малювання, їжі
- Часто перебиває, говорить без зупину
- Імпульсивна — робить, не думаючи (вибігає на дорогу, бере гарячі предмети)
- Складно дочекатися черги в грі або розмові
- Швидко перемикається з одного заняття на інше, не доводить справу до кінця
- Важко зосередитися, навіть на цікавих іграх
- Часто ламає іграшки або робить щось необережно, не навмисно.
У дошкільному та шкільному віці:
- Погано виконує інструкції, навіть якщо їх розуміє
- Забуває, що треба зробити
- Неорганізований, часто щось губить
- Постійно рухається — крутиться, совається, стукає ногами, руками
- Важко контролює емоції, швидко дратується, може вибухати
- Часто втягується у конфлікти, не встигає подумати перед дією.
– До чого може призвести гіперактивність? Які наслідки цього синдрому?
– Без підтримки та корекції гіперактивність може призвести до: труднощів у навчанні, конфліктів з однолітками, низької самооцінки, тривожності й емоційної нестабільності, проблем з організацією в дорослому житті. Але при ранній допомозі – дитина розкриває свій потенціал.
Читайте також:
Які послуги є безоплатними в лікарнях Хмельницького (ІНФОГРАФІКА)
Питання Хмельницької ЦРЛ «зависло»: позиція медзакладу та облради
У Хмельницькому військові та ветерани можуть безоплатно лікувати зуби
На Хмельниччині немовля залишили у «вікні життя»: що відомо
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
-
Микола МарковськийНайкращий психолог всіх часів і народів: