Хмельницькі перевізники вимагають якнайшвидше підвищити вартість проїзду у міських маршрутках та автобусах до 5 гривень. Про це вони заявили журналістам vsim.ua вчора, 5 січня. Кажуть, що з чинними тарифами працювати невигідно, а через збільшення мінімалки до 3200 гривень та здорожчання пального їхні підприємства працюють у збиток.
Минулого року перевізники вимагали, аби проїзд у маршрутці коштував 4,50 гривень. Однак міська рада тоді вирішила затвердити тариф у 3,50 гривень. На сьогодні ж собівартість перевезення пасажирів коливається від 5 до 7 гривень.
Журналісти vsim.ua поспілкувались з хмельницькими перевізниками, аби ті пояснили, чому потрібне підвищення та від чого залежить вартість проїзду.
"Тариф має бути 5,30 гривень"
Підприємство ТОВ «Рембуд-транс» обслуговує 21 маршрут. Щодня на лінію виїжджає близько 150 автомобілів. Ще 20 мають у резерві. На підприємстві працює 20 водіїв. Їздять вони на орендованих автомобілях. ТОВ «Рембуд-транс» також має договори про спільну діяльність з іншими приватними перевізниками, які надають 280 своїх водіїв. Таким чином, на кожен автомобіль – по 2 водія. Директор підприємства Петро Кузьмін, який, до речі, раніше був керівником управління транспорту і зв'язку, каже, що усі вони оформлені офіційно на мінімальну заробітну плату.
- Ми вимушені просити збільшення тарифу, тому що по розрахунках ми виходимо зараз на 5,18 гривень. Тут ще не враховані витрати на соціальні маршрути. В нас таких три: автобуси № 3, 6 і 9. На них ми витрачаємо в середньому 105 тисяч гривень на місяць. Якщо враховувати це, то тариф має бути 5,30 гривень, - розповідає vsim.ua директор ТОВ «Рембуд-транс» Петро Кузьмін. - Шини коштували 2600 гривень за одну, а зараз – 3200 гривень. Десь на 15% виросли ціни на паливо. Якщо взяти пальне низького класу, то виходить з ладу паливний насос. Ми беремо бензин класу «Євро-5». Зараз він вже коштує 23 гривні за літр. Мастила треба міняти щомісяця. Вони коштували 84 гривні за літр, тепер – 92 гривні
Комфортніше не стане
Якість пасажирських перевезень в Хмельницькому – багаторічна проблема. Жаліються в більшості на переобладнані Sprinter. Пасажири хочуть отримувати якісні послуги, за які платять гроші. Але власники транспортних фірм не можуть сказати, коли хмельничани пересядуть з переобладнаних бусів на пасажирські автобуси.
Мікроавтобуси в основному переобладнують в Україні в пасажирський транспорт - з метою економії. Але і підняття тарифу в найближчій час точно не гарантує закупку нових машин.
У «Рембуд-трансі» кажуть - знають про те, що треба поліпшувати якість надання послуг. Але при тарифі у 3,50 це зробити не можуть. Мовляв, сьогодні на підприємстві й так не вистачає автомобілів на маршрутах № 20, 34 і 42. Їх «закривають» резервними.
"В день треба 3000 на один автобус"
ПП Мішин обслуговує у місті два автобусних маршрути - 21 і 22. Щодня на лінію виходить 15 автобусів. Ще є 6 резервних транспортних засобів. Власник маршрутів каже, що на підприємстві бракує водіїв. Зараз їх працює 28, а для роботи у дві зміни потрібно щонайменше 36.
- Кожного дня один автобус заправляється на 120 літрів. По нинішній ціні це вийде близько 2400 гривень. 300 гривень в день йде на податки. Ще близько 300 гривень щодня йде на зарплату водія і кондуктора. Таким чином мені в день треба 3000 гривень на один автобус. Щоб бути по нулях і нічого собі не заробити, мені треба перевезти 1 000 пасажирів в день. А я таку кількість платних пасажирів не вожу, - розповідає заступник голови асоціації перевізників Хмельницького, власник маршрутів № 21 і 22 Олександр Мішин.
Можливий бойкот
З 1 січня перевізник не випускає свої автобуси на маршрути. Мовляв, через те, що у школах та університетах - канікули. Але якщо вартість проїзду не зросте, то не виключає, що і після 10 січня їх не буде.
Мішин також підрахував собівартість проїзду. І виявляється, що вона більше , ніж у "Спрінтерах". Тариф в автобусах, за його словами, повинен бути не менше 6,70 гривень.
- Держава проводить незрозумілу регуляторну політику. Щоб підняти тариф, потрібно провести громадські слухання. Це - цирк. Звичайно, що люди не захочуть підняття. Є економічні закони та об’єктивна реальність, від якої нікуди не дітись. Я розумію, що 6-7 гривень ніхто платити не буде і люди просто перестануть їздити. Було б добре вийти хоча б на 5 гривень, - каже Олександр Мішин.
Скільки коштує проїзд у громадському транспорті у містах Україні
Читайте також: Проїзд у Хмельницькому за останні 10 років здорожчав в п'ять разів
На своїй сторінці "Новини Хмельницького від ВСІМ" в ВКонтакті ми запитали хмельничан, скільки вони готові платити в маршрутках
Тариф треба коригувати
Олександр Слобожан, експерт Асоціації міст України
- При зміні складових тарифу на перевезення не обійтись без його підвищення. Інакше підприємство просто збанкрутує. У вартість проїзду, як і в будь-яку послугу, закладається вартість оплати праці. При піднятті мінімальної заробітної плати відбувається корегування фонду оплати праці по всіх підприємствах. Це стосується і комунальних, і приватних підприємств. І якщо йде зменшення або збільшення вартості оплати праці, то відповідно має корегуватись і тариф.
Крім того, що була піднята мінімальна зарплата, національний регулятор скасував пільгові тарифи на електроенергію для електротранспорту. Раніше тролейбуси користувались пільговим тарифом на електроенергію, зараз же тариф зріс для них приблизно в півтора рази. Також у тариф на перевезення входить інвестиційна складова. Її дуже рідко закладають, але по правилах вона має бути. Вона стосується того, що в тарифі має бути закладений певний відсоток, від 10 до 15, на оновлення основних фондів підприємства. Це і закупівля нового транспорту, капітальний ремонт. Також у зв’язку зі зростанням акцизів на паливо, тариф потрібно переглядати і для маршрутних таксі та автобусів. Підстави для цього є, бо змінюються складові вартості послуги. Але розрахунки треба переглядати уважно. Чому? Щоб утриматись на ринку, не завжди підприємець має піднімати тариф на перевезення.
Є певна обрахункова межа, за якою падає пасажиропотік, тобто люди просто не зможуть сплачувати. Також є такий момент, що конкуренти можуть скористатись кредитними ресурсами, оновити свій автопарк і таким чином тримати тариф на нижчому рівні, щоб утримуватись на ринку. А за рахунок зменшення прибутку, вони можуть компенсувати підвищення складових тарифу.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
nat
Петрова Аня
Irina Sas
Нікітюк Світлана