За проїзд “зайцем” - 240 гривень: як хмельничан штрафують у тролейбусах

-
Із 1 липня в хмельницьких тролейбусах можна розрахуватися лише безготівково.
-
Тих, хто електронно проїзд не оплатив, “ловлять” контролери в жовтих футболках й виписують штрафи.
-
Скільки людей вже отримали штрафні чеки - дізнавалася журналіска ВСІМ Юлія Подлюк.
Із 1 липня у хмельницьких тролейбусах не можна розраховуватися готівкою. Тепер замість кондукторів працює контрольна служба, а в салонах розвісили QR-коди для сканування. Проїзд можна оплатити е-квитком, одноразовим проїзним, банківською карткою або через додаток “Приват24”. Пасажир має розрахуватися одразу після посадки - впродовж однієї зупинки. Якщо ж ні - на нього чекає штраф.
Як працюють контролери та чи роздають штрафи наліво й направо, перевіряла журналістка Юлія Подлюк. Поїздку розпочала з зупинки “Катіон” й тролейбуса №11. Оплатила проїзд через додаток - відсканувала QR-код на віконці водійської будки. Оплата відбулася за кілька секунд - з мого рахунку зняли 6 грн. Натиснула кнопку “Прокомпостувати” й спокійно поїхала далі.
Пасажирів зранку небагато, та на одній із зупинок в тролейбус увійшов ледь не натовп - люди квапилися на роботу. Більшість підходили до валідатора й прикладали е-картки. Контролерів серед них не було. Тож на зупинці “Філармонія” пересіла в інший тролейбус, що прямував до автовокзалу №1.
Схема оплати була та ж сама, та й у цьому тролейбусі контролери своєю присутністю не потішили. Тоді я вирішила поспілкуватися з пасажирами.
“Краще б я маршруткою поїхав”
Більшість пасажирів - пенсіонери. Кажуть, що із введенням безготівкової оплати для них нічого не змінилося. Вони отримали пільгові проїзні, якими користуються замість пенсійних посвідчень. А от молодим людям співчувають. Впродовж тижня вони не раз бачили, як молодь виходила з транспорту, бо не знала як оплатити проїзд.
Незабаром я побачила це на власні очі. На одній із зупинок до салону зайшов чоловік. Одразу розгубився - кондуктора у салоні немає. Про нововведення не знав, у водія розрахуватися також не зміг.
-
Я маю гроші, щоб заплатити. Готівку маю. А банківської картки не брав. Буду їхати “зайцем”. А що робити? - каже він.
На питання про те, чи купуватиме електронний квиток, відповідає рішучим “ні”.
-
Я краще буду маршруткою їздити. Бо тролейбус невигідний. Та й ходять вони не часто, - каже чоловік
Як штрафують і чи штрафують взагалі?
До кінця поїздки тролейбус ніхто не перевіряв, тож моєму співпасажиру пощастило. А мені працівника в жовтій футболці довелося шукати самотужки. Контролерку я зустріла у наступному тролейбусі за №1. Привітна жінка саме чекала, поки транспорт зрушить з місця. Вона розповіла, що до пасажирів ставиться з розумінням.
-
Та ніхто їх штрафує. Як можна людину оштрафувати, якщо вона приїхала з села й не має жодного уявлення, де взяти цей електронний квиток. Де вона його купить? - каже контролерка.
Коли виявляє “зайця”, попереджає про штраф й просить оплатити проїзд. Якщо ж у людини немає ні електронного проїзного, ні банківської картки - вимагає покинути транспорт. На запитання чому нікого не штрафує відповідає, що це викликає багато обурення.
-
Та вони ж очі нам повидирають. Це говорити легко. Працювати дуже важко. Навіть якщо зробиш комусь зауваження, довкола люди збираються зі словами: “А де він ті гроші має взяти!”. Це такий тиск на психіку, - каже вона.
Раніше ця жінка працювала кондуктором. Стверджує, що й тоді різні ситуації траплялися, але було набагато легше. Бо нововедення викликають незадоволення пасажирів. Вислуховувати їх доводиться контролерам.
-
Зранку заспокійливого вип'ю й на роботу. А що робити? - сміється жінка.
"Якщо людина не заплатила, ми її попереджаємо. Якщо не платить й надалі - штрафуємо"
Інші контролери розповіли, що коли виявляють пасажира, який не оплатив проїзд, також попереджають про штраф й просять заплатити. Лише у разі відмови друкують штрафний чек на 120 гривень. Якщо людина відмовляється заплатити - викликають муніципальну поліцію. Тоді заплатити не 120, а 240 гривень. Гроші має віддати контролерам, які потім їх здають у касу. Штраф фіксує система. Тож контролер нічого в свою кишеню покласти не може.
-
Спочатку беремо гроші, а потім видаємо чек. Бо людина може папірець отримати й піти. А ми залишимося без нічого, - кажуть контролери.
Усі контролери, з якими я спілкувалася, стверджували, що ще нікого не штрафували. Частіше просто попереджають, бо ж розуміють - ще не всі знають про нововведення, не всі придбали електронні квитки, дехто не вміє користуватися валідаторами.
Пів міста нарікає, бо не знають де поповнити квитки
Пасажири тролейбусу розповіли, що контролери заходять часто. За одну поїздку можуть двічі перевіряти оплату проїзду. Але щоб когось штрафували - не бачили жодного разу.
Багатьох обурював навіть не контроль. Вони казали, що електронні квитки мають, та не знають, де їх поповнити.
-
Я купила цю картку, а на ній грошей тільки на дві поїздки. Що з ним далі робити? Де його поповнити я не знаю, - сказала одна з жінок у салоні. - А якщо людина з села. В неї немає ні додатку, ні картки. Як їй заплатити? Вона не може проїхати.
-
А от у мене телефон простий, без Інтернету. Як я маю заплатити чи поповнити той квиток? - сказала інша пасажирка.
Як заплатити без Інтернету
У чотирьох тролейбусах, якими мені довелося їхати, я розраховувалася через додаток "Приват24". Двічі мені довелося добряче понервувати. Деякі райони міста погано забезпечені мобільним зв'язком, тож я не могла оплатити проїзд впродовж заповітної “першої зупинки”.
Якщо в одному з тролейбусів контролер поставилася до цього з розумінням, то в останньому мене погрожували виставити за двері. Та й не мене одну. Поруч зі мною їхав юнак. Він не знав як оплатити проїзд, бо впродовж місяця не був у Хмельницькому. Замість пояснень і допомоги від контролера почув лише грубощі й погрози.
Тож виявляється, що для спокійної поїздки краще мати декілька варіантів оплати. Бо валідатор може не спрацювати, та й термінал у водія виявитися несправним.
То чи оштрафували хоч когось?
У "Електротрансі" мені розповіли, що за період з 1 по 7 липня виписали 15 штрафів. Поки ведуть роз'яснювальну роботу. Бо пасажиропотік не зменшився, але люди не валідують свої картки. Це завдає значних збитків підприємству.
-
Ми лояльно ставимося до пасажирів. Пояснюємо людям, що тролейбуси не на воді їздять, не на повітрі. Електроенергія коштує грошей. Вони потрібні, щоб оновлювати транспорт, платити заробітну плату працівникам, прибирати тролейбусні салони, - каже Наталія Свистун, заступниця директора з виробництва ХКП "Електротранс".
Вона пояснила, що штрафують лише в найсуперечливіших випадках.
-
Повна сума штрафу складає 240 гривень. Вона складається з 2 компонентів. Перший - адміністративний штраф у розмірі 120 гривень. І стільки ж - штрафний квиток. Поки штрафи виписують лише на половину суми.
Отже, пояснення контролерів було помилковим. Бо порушнику одразу мають видати чек на 240 гривень. Та поки адаптаційний період триває, штраф складає 120 гривень.
-
Ми працюємо для блага міста. А ставлення пасажирів викликає сумніви. Взаємності ми не бачимо. Тому сподіваємося на підвищення рівня їхньої свідомості, - каже Наталія Свистун. - Водночас ми дякуємо тим пасажирам, які придбали картки, розібрались, як їх поповнити. Дякуємо за розуміння та свідоме ставлення.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
-
Юра АнтонівВ нас все роблять через жопу .
-
OleksandrШтрафи це добре і првильно, але чого той бісів автомат не приймає NFC ?а кртка не має функції автоматичного поповнення - це при тому, що при валідації залишок не покзує. А взагалі з нашими людьми виходить тільки турнікет підходить - заплатив - то заходь)
-
Федор КлюзкоЗвідки апетит????
-
Валентина ОлейникНе продумано зроблено, шофер має відповідати за дорогу, а людям надайте можливість поповнити картку на кожній зупинці