Протягом трьох років ТРК «Місто» має витратити понад 27,5 мільйона гривень на свій розвиток.
За ці гроші має бути налагоджене цілодобове радіо- та цифрове телевізійне мовлення.
Комунальне підприємство «Муніципальна телерадіокомпанія „Місто“» створене 3 грудня 2002 року Хмельницькою міською радою. Керівником ТРК від грудня 2012 року є Микола Крентовський. Станом на початок 2021 року підприємство веде телевізійне мовлення в аналоговому форматі протягом 2 годин на добу та радіомовлення тривалістю 2 години 45 хвилин на тиждень.
ТРК виробляє радіопрограми «Новини» та «Віч-на-віч» і ці ж програми у телевізійному форматі. Крім того, в телеефірі транслюють програми «15 хвилин з міським головою», «Ековектор», «Спортдайджест», «Територія М», «80 днів навколо Європи», «Рідний вікенд», «ПроМистецтво» та «Будьмо здорові». Записи телепрограм розповсюджуються у соцмережах.
«Основним завданням міського комунального підприємства „Муніципальна телерадіокомпанія „Місто“ є висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування та інформування громади про життя міста, забезпечення права громадян на свободу думки і слова, на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, відкрите і вільне обговорення суспільних питань. Для комунального ЗМІ це передбачає виконання функцій громадського контролю за діяльністю влади, впровадження цивілізованих форм взаємодії органів влади та громадськості, створення механізму зворотного зв’язку», — йдеться у програмі розвитку комунального підприємства на 2021-2023 роки.
У документі також зазначено, що для виконання цієї функції підприємству недостатньо двох годин ефіру на добу. Тому «Місту» потрібно отримати ліцензії зі збільшенням ефірного часу для радіо та телебачення.
Згідно з програмою підвищення ефективності роботи комунальних підприємств, «Місто» протягом останніх років скорочувало збитковість, і зрештою вийшло на «плюс». Пропонуємо ознайомитися з показниками чистого прибутку/збитку підприємства.
Програма розвитку підприємства на 2021-2023 роки потребує фінансування на суму 27 593 500 гривень. За ці гроші хочуть виконати такі заходи:
отримати ліцензію на цілодобове цифрове ефірне телевізійне мовлення
отримати ліцензію на цілодобове радіомовлення в FM-діапазоні
забезпечити вихід телепроєктів у прямий ефір
забезпечити теле- та радіостудію можливістю прямого телефонного зв’язку для включення дзвінків у прямий ефір
забезпечити доступність контенту для людей з порушенням слуху
розширити зону покриття телевізійним сигналом
Експерт сектору аудіовізуального мистецтва Українського культурного фонду Андрій Заєць вважає суму в понад 27 мільйонів гривень невеликою для сучасної матеріально-технічної бази та висококваліфікованих працівників задля створення якісного та запитаного контенту при збільшенні ефірного часу.
— Практика показує, що ЗМІ комунальної власності можуть бути дійсно неупередженим та нейтральними, коли редакція має партнерство з міжнародними некомерційними організаціями, які моніторять прозорість та роботу медіа, які беруть участь в їхніх грантових програмах. Або ж, щоб уникнути впливу на редакційну політику, слід при таких умовах створювати на громадських засадах моніторингову комісію, яка займатиметься питаннями медіа-упередження, — зазначив експерт.
Директор компанії «Гетьман медіаконсалтинг» Дмитро Єгоров вважає, що сума у понад 27 мільйонів гривень є адекватною для регіонального телеканалу, особливо з урахуванням придбання ліцензій та техніки. Втім, експерт ставить під сумнів у цілому необхідність витрачання грошей з бюджету на ЗМІ.
— Або така людина щонайменше порахує, що 27 мільйонів гривень на рік або понад 2 мільйони гривень на місяць — це бюджет дуже потужного PR-супроводу діяльності мерії та життя міста загалом. Якщо їх витрачати не на утримання телеканалу, а безпосередньо на промо Хмельницького та місцевих ініціатив. Умовно кажучи, це щомісяця 500-1000 PR-публікацій в регіональних ЗМІ або 100-200 в загальнонаціональних, — зазначив Дмитро Єгоров.
На думку експерта, в тих умовах, в яких працюють більшість комунальних чи залежних від місцевої влади ЗМІ (роздержавлених, але підтриманих бюджетними грошима), майже неможливо забезпечити неупередженість. Дмитро Єгоров вважає, що керівникам телеканалів і газет важко утриматись від самоцензури, якщо фінансування ЗМІ, тобто саме його існування, та кадрові питання залежать лише від влади.
— Нейтральність ЗМІ комунальної власності в кращому випадку могла б забезпечити складна структура управління і контролю. Наприклад, створення наглядової ради з представників різних фракцій міської ради без преференцій для провладних сил. Або створення такої ж збалансованої конкурсної комісії для відбору менеджменту телеканалу «зі сторони» — серед медіаменеджерів з загальнонаціональною репутацією. Хоча й такі заходи не давали б повної гарантії незалежності, — розповів експерт у коментарі журналістам vsim.ua.
Директор департаменту державної допомоги Антимонопольного комітету України Оксана Дягілєва вважає, що фінансування «Міста» спотворює конкуренцію.
Наразі антимонопольний комітет перевіряє ці обставини та може визнати їх державною допомогою. Відповідний закон передбачає, що така допомога може бути допустимою або незаконною. У разі визнання допомоги незаконною «Місто» можуть зобов’язати її повернути до місцевого бюджету.
— Є окремі критерії саме по громадському мовленню, які кажуть, що за виконання певних зобов’язань така державна допомога може бути допустимою. Тобто в деяких випадках дійсно місцеві органи влади мають право фінансувати свій комунальний засіб масової інформації за певних умов. Ми ці умови перевіряємо і надаємо свій висновок, — зазначила Оксана Дягілєва.
Нагадаємо, що раніше міській раді було підпорядковане комунальне підприємство «Редакція газети „Проскурів“». На початку 2019 року газета на виконання вимог закону вийшла з підпорядкування міській раді та стала приватною фірмою у формі товариства з обмеженою відповідальністю. Заступник начальника управління організаційно-інформаційної роботи та контролю міськради Ігор Мельничук розповідав тоді, що замовляти окремі послуги у «Проскурова» вигідніше, аніж утримувати комунальне підприємство.
Як ви вважаєте, чи має бути в Хмельницької міської ради власна телерадіокомпанія? Голосуйте та пишіть коментарі.
Чи має бути в Хмельницької міської ради власна телерадіокомпанія?
Читайте також: Навіщо Хмельницькому потрібні фестивалі: пояснення управління культури (+ОПИТУВАННЯ)
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.