У Хмельницькому є 7 професійно-технічних училищ. Фінансування на їхнє утримання забезпечується зараз з міського бюджету. Більше 70 мільйонів гривень виділили на утримання цих закладів з міської казни. У ПТУ нарікають, з того часу, як вони перестали отримувати державне фінансування, довелось економити. Про це журналістам vsim.ua розповіла заступник директора з навчально-виробничої роботи ВПУ №25 Олена Загіка.
- На фінансування шкіл держава дає освітню субвенцію, що забезпечує все – від зарплати колективу до утримання закладу. Але це не передбачили для ПТУ. Хоча більша половина дітей, які навчаються у ПТНЗ, здобувають тут не тільки професію, а й загальну середню освіту, - каже Олена Олегівна. - Звичайно, такі обсяги фінансування є обтяжливими для бюджету міста. Заклади професійно-технічної освіти просто стали заручниками ситуації.
Краще не стало
Видатки плануються на рік. Згідно доведеного ліміту, заклади мають формувати свої штатні розписи. У ВПУ кажуть, їм доводили ліміти на квартал. Тому вони скоротили штат, зняли доплати працівникам.
- Були в нас і проблеми з вчасною оплатою комунальних послуг. Кілька разів були спроби відключати ПТНЗ від електропостачання. Однак ми намагались знайти рішення і зробити так, аби це не вплинуло на учнів і працівників, вчасно почали новий навчальний рік, - кажуть у ВПУ №25.
Освітяни говорять, що не передбачили для них і виплату «сумлінки». У 2011 році для освітян передбачили доплату, яка називається «за престижність праці» - до 20%. Ні для кого не таємниця, що зарплата педагога залишає бажати кращого.
- З вересня цього року ми отримуємо цю доплату на рівні 5%. В законі «Про освіту» є стаття 57, яка передбачає, що всі педагогічні працівники отримують щорічну винагороду за сумлінну працю в розмірі до посадового окладу. Нам в цьому році таких виплат, на жаль, не передбачено. На відміну від шкіл і садочків, - розповідає Олена Загіка. - Ситуація, сподіваюсь, покращиться у наступному році. Це ми бачимо із планових показників кошторису на 2017 рік.
Додалось роботи
- Всі нарікають, що професійна освіта неспроможна надати якісну фахову освіту, але видатків на розвиток багато років ніхто нам не давав. Все що зроблено в навчальному закладі, створено зусиллями педагогічного колективу та за рахунок коштів спеціального фонду, - говорить заступник директора.
У бухгалтерії закладу пояснили, на початку року просили у міської влади 13,8 мільйонів гривень. Але отримали лише 11,4. Переконують, плюс таки є – вчасно і без затримок фінансувались видатки по виплаті заробітної плати, стипендій учням та на утримання дітей-сиріт і позбавлених батьківського піклування.
Водночас збільшився обсяг роботи. Адже звітувати потрібно як перед місцевою владою, так і перед Департаментом освіти і науки Хмельницької ОДА, якому вони підпорядковані.
«Місто не має фінансувати державу»
Схоже, без позитиву такі зміни прийняли як в ПТУ, так і в управлінні освіти. Останні кажуть, з міського бюджету оплачують все, що стосується профтехучилищ. Починаючи від енергоносіїв до зарплат і стипендій. На всі ПТНЗ ця сума складає 76 мільйонів на рік. Якщо раніше держава відшкодовувала місцевим бюджетам комунальні послуги по субвенції, то з наступного року за все це буде теж платити місто.
- Якщо в школах зарплатню вчителям платить держава, то в ПТУ за викладання історії, математики, фізики платить місто. Це додаткові витрати на міський бюджет, які б мала виконувати держава. Місцеве самоврядування не повинне фінансувати державу. Бо ПТУ – це державні навчальні заклади, не комунальні, - каже Роман Миколаїв.
Окрім цього, начальник управління говорить, що місто готове взяти на себе одне ПТУ – відремонтувати і акредитувати спеціальності. Однак спершу потрібно провести процедуру набуття власності на своє майно. Заклади з державної мають перейти у комунальну власність. Коли це станеться – поки невідомо.
Коли з'явиться департамент освіти?
Ще на липневій сесії міської ради депутати підтримали рішення про реорганізацію управління освіти. Його хочуть перетворити в департамент освіти і науки. Влітку почали підготовку – інвентаризували майно, яке знаходиться на балансі управління. Також вирішили, скільки буде відділів і що робити з штатом. За півроку поки нічого не змінилось. Новий департамент з’явиться не раніше березня.
На останній у цьому році сесії відбудеться так званий передавальний акт новоствореному департаменту. Вступить в дію новий штатний розпис. Коли сформують всі відділи, тоді призначать начальників.
- В управлінні не може бути відділів, можуть бути сектори. Коли утворюється кілька відділів в структурі, то це за нормами держави департамент. Звісно, назва не принципова, головне саму структуру змінити, - каже начальник управління освіти.
Що зміниться в управлінні?
Така реорганізація була потрібна для того, аби можна було повністю управляти освітньою галуззю, пояснює Роман Миколаїв.
- Хмельницький зараз досягає межі в 300 тисяч населення. В підпорядкуванні управління освіти знаходиться 39 шкіл, 47 садочків, 4 позашкільних навчальних закладів. Плюс нам ще передали 7 ПТУ. Структура управління освіти не дозволяє активно управляти освітньою галуззю. З цією метою я запропонував цю реорганізацію, - пояснює Роман Миколаїв.
В оновленій структурі має бути чотири відділи. Один - по загальній та середній освіті і виховній роботі – він курує сьогодні 39 загальноосвітніх закладів. Додадуть ще одного спеціаліста, на плечі якого перекладуть ПТНЗ.
Окремо з’явиться відділ дошкільної і позашкільної освіти, який візьме на себе 47 садочків і 4 позашкільних закладів.
Відділ науки та педагогічних кадрів спеціалізуватиметься на науковій роботі. Візьмуться за МАНи, олімпіади та конкурси. Останній відділ – фінансово-економічний. Всю бухгалтерію галузі освіти об’єднають.
Наберуть нових спеціалістів
Зараз в управлінні освіти є три головних спеціаліста. Кожен контролює більше десяти навчальних закладів. Після реорганізації їх буде аж 20. Якщо скоротять кількість профтехучилищ у місті, то з семи їх може залишитись лише чотири. Діяльність ПТНЗ доручать одному спеціалісту.
На вакантні місця оголосять конкурс, який стартує з січня. Триватиме два місяці.
Як пояснив Роман Миколаїв, процес реорганізації передбачає не збільшення штату, а навпаки скорочення працівників. Зараз в управлінні працює 117 людей. Кількість працівників зменшиться до ста. Скорочуватимуть методистів і бухгалтерів.
- Дотепер було 18 методистів, після реорганізації стане 12. Також скорочується централізована бухгалтерія, не буде охоронця. Цю функцію виконуватиме завгосп, - каже очільник управління. – Оклад не зміниться і це не відбивається на тому, як буде називатись структура.
«Більшість ПТУ зараз «жевріють»
Олена Панич, експерт Реанімаційного пакету реформ, група "Освіта і наука"
Доля закладів буде залежати від двох основних чинників:
1) рівня доходів бюджету міста
2) бажання органів місцевого самоврядування і місцевих громад утримувати ці заклади.
Передання цих закладів на фінансування з місцевих бюджетів пов'язане з тим, що відбулася також податкова децентралізація. Частина податкових надходжень була віддана з центрального до місцевих бюджетів. Після цього грошей в державному бюджеті стало менше, в місцевих бюджетах їх стало більше. Але в людей збереглася звичка очікувати саме від державного бюджету фінансування на те, на що вони звикли, зокрема, на ПТУ.
Проблеми, які викристалізувалися у зв'язку з цим:
Які можуть бути виходи:
1) є рішення МОН про так звані "професії загальнодержавного значення", підготовка по яких здійснюється за кошти державного бюджету(шляхом субвенції)
2) в цьому році виділялися стабілізаційні дотації для цих закладів
Але в перспективі, можна припустити, що велика частина цих закладів може бути реорганізована.
По хорошому більшість наших навчальних закладів такого роду "жевріють", а не розвиваються. Вони працюють на застарілому обладнанні, і потребують дуже серйозної модернізації.
Потрібно співпрацювати з бізнесом, роботодавцями, яким цікаві фахівці цих спеціальностей. Але в нашій країні бізнесу дуже важко розвиватися. В нас сировинна країна, економіка практично не розвивається, постійний дефіцит бюджету. Тому освіта і навчальні заклади також по суті занепадають, стають нікому не потрібними. Тому треба підтримувати місцевий бізнес. В ідеалі - віддати ці навчальні заклади приватному бізнесу під інвестиційні проекти. Це було б розумне рішення, але в нашій державі звикли, що все має бути державним, бюджетним і т.п. Тому особливої надії в мене особисто не багато.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.