З 1 січня 2018 року дозволена швидкість руху в населених пунктах знизиться з 60 до 50 кілометрів на годину. По трасі – змін немає. Відповідна постанова Кабміну від 10 листопада 2017 р. № 883 "Про внесення змін до Правил дорожнього руху" опублікована в Урядовому кур’єрі.
До кінця року відповідні служби повинні змінити знаки на дорогах, а водії за цей час мають звикнути до нових лімітів. Один з основних мотивів такого рішення - боротьба з ДТП, що начебто спричинені перевищенням швидкісного режиму.
Як в місті, так і на трасах поліція не може конролювати швидкість руху автомобілів. Вимірювати її просто нічим. У нової поліції немає приладів, якими користувалися ДАІшники на дорогах.
Поліція так і не має можливості контролювати перевищення швидкості. На дорогах відсутній контроль швидкості вже більш ніж 2 роки.
- На даний момент в управлінні патрульної поліції міста відсутні засоби, які фіксують швидкісний режим на дорогах міст. Пристрої, якими раніше користувалися, передали на баланс ГУ ПН, але їх не задіюють. Наприклад, пристрій TruCAM. Адже згідно з новим законом “Про Національну поліцію”, передбачені тільки автоматична фіксація порушення і так звані “листи щастя”, - каже речник патрульної поліції Хмельницького Роман Мартинюк. - Іншими приладами ми користуватися не можемо.
А поки фіксувати нічим, поліцаї обходяться лише усними зауваженнями. Можуть зупинити авто, але притягнути до відповідальності по факту нема за що - відсутні докази.
З 13 до 19 листопада у місті тривав Тиждень безпеки дорожнього руху. Активісти разом із патрульними проводили в ці дні профілактичні бесіди з пішоходами, а також перевіряли водіїв. Через те, що копи використовувати прилади фіксації швидкості руху не можуть, залучили активістів. Представники громадських організацій допомогли її виміряти спеціальним приладом “Іскра-1”. З’ясувалося, що водії перевищують межу дозволеного і ганяють по місту. Середня швидкість руху склала - 80 км/год. Особливо перевищують на виїздах з міста - до 120-130 км/год.
Ще минулого року міністр МВС Арсен Аваков обіцяв, що система автофіксації порушень ПДР запрацює до кінця 2017-ого. Але досі не названо точної дати, з якої почне діяти ця автоматична система. В ефірі радіостанції Голос Столиці директор департаменту комунікацій МВС України Артем Шевченко заявив, що водіям варто вже готуватися до "листів щастя".
"Я закликаю всіх водіїв готуватися до того, що в наступному році у першій половині, а, можливо, навіть і в першому кварталі наступного року система почне працювати, і так звані листи щастя", - сказав Артем Шевченко.
Які порушення має фіксувати система
ЗУ "Про Національну поліцію" забороняє використовувати засоби напівавтоматчної фіксації перевищення швидкості. Згідно з законом, фіксування швидкості та інших порушень має відбуватися не в ручному, а в автоматичному режимі.
У постанові Кабміну № 833 від 10 жовтня 2017 р. "Про функціонування системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі", йдеться, що фінансувати програму можна будь-яким способом: за кошти державного та місцевих бюджетів, або ж приватних інвесторів. Тобто в різних містах можуть бути різні проекти і різні програми фінансування.
- Система ще не розроблена. Треба розуміти, що вона потребує колосальних вкладів, - каже розповів начальник відділу безпеки дорожнього руху УПП Іван Остапішин. - Коли програма буде розроблена, тоді будемо йти з конкретними пропозиціями до влади міста щодо виділення коштів. Зараз інколи користуємося відео з вуличного нагляду “Глазок”, які ми при можливості можемо долучити до розгляду адмінпорушення. Але це не автоматична фіксація і може бути використана лише в окремих випадках.
"Багато проблем вирішить покращення дорожньої інфраструктури міста" |
"Мало внести зміни до ПДР, треба працювати з водіями" |
|
|
Сергій Коваль, координатор напрямку «Безпека на дорогах» Соціальної ініціативи «Хтось не зробить!» Одним з ключових факторів ДТП з загиблими і потерпілими є перевищення швидкості. Україна на законодавчому рівні переймає досвід європейських країн до зниження швидкості у населених пунктах до 50 км/год. Соціальна ініціатива УГКЦ «Хтось не зробить!» разом з іншими експертами, громадськими організаціями, народними депутатами залучена до роботи над змінами до законодавства у сфері безпеки дорожнього руху в рамках всеукраїнської кампанії «За безпечні дороги». Вже 2 роки над проблемою відсутності покарання водіїв за перевищення швидкості напрацьовано зміни, які чекають проходження у відповідних комітетах Верховної Ради. Це - повернення «листів щастя», завдяки впровадженню автоматизованої фіксації перевищення швидкості. На думку активістів та експертів, це можливо при оптимістичних прогнозах до 2020 року. Оскільки є багато нюансів, один з яких той, що відповідальність несе водій, а не власник. Цю норму хочуть оптимізувати, щоб власник повідомляв відповідні органи, кому він передавав право керування під час скоєння правопорушення. Покращення у дорожній інфраструктурі міста може вирішити багато болючих проблем, у тому числі щодо перевищення швидкості. До прикладу у Хмельницькому є проблемні вулиці: Кам’янецька, Львівське шосе, проспект Миру. А все через доволі широкі смуги, які досягають майже 4 метрів, що спонукає до перевищення швидкості. Адже під час керування автомобілем у широкій смузі для руху водій підсвідомо натискає на «газ». Зменшення смуг для руху до 3,25 м є достатнім важелем для зменшення швидкості. Створення так званих «островів безпеки» та кругового руху на небезпечних перехрестях могли б вирішити багато проблем. |
Віктор Козоріз, віце-президент ГО "Товариство учасників руху" Зміни до ПДР щодо зменшення допустимого рівня швидкості в населених пунктах до 50 км/год, безперечно вплинуть на покрашення ситуації з безпекою дорожнього руху. Хоча б тому, що більша частина водіїв є законослухняними і вони намагатимуться дотримуватися встановлених швидкісних режимів. Але десь близько 20% водіїв - це потенційні порушники, які орієнтуються не на ПДР, а на " авось", "проскочу", "пронесе" і т.п. І ось для таких водіїв потрібно вводити автоматичну фіксацію порушень ПДР, в т.ч. щодо дотримання швидкості. Це довга процедура. Тому розраховувати на те, що вона швидко запрацює не доводиться. А ось проведення інформаційної кампанії серед водіїв щодо необхідності дотримуватися швидкісних режимів, може коштувати набагато дешевше і дати позитивний ефект. Мало внести зміни до ПДР, а треба постійно роз’яснювати водіям навіщо це зроблено, який це дасть результат. Хочу наголосити, що за останні роки в Україні не було проведено жодної повноцінної інформаційної кампанії, спрямованої на профілактику серед водіїв тих чи інших видів порушень. Тому треба з цього починати. А штрафи і різні санкції - це вже другорядне питання. У нас є ціле Міністерство інформаційної політики, яке може сформувати план такої кампанії. Але замовником цієї кампанії має бути або Уряд, або Міністерство інфраструктури. Звичайно, така компанія коштує коштів і я думаю, що в же з наступного року ці кошти будуть закладені в Державній програмі з підвищення безпеки дорожнього руху та виділені з Дорожнього фонду.
|
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Олександр Гуменюк
Николай Коваль