Хмельницький і Козятин пов’язує вокзал: розповідаємо чому

Хмельницький і Козятин пов’язує вокзал: розповідаємо чому
Хмельницький і Козятин пов’язує вокзал: розповідаємо чому Фото - Віртуальний музей міста Хмельницького у Фейсбук
  • Будівля старого вокзалу в Проскурові мала «близнюка» в Козятині, що на Вінниччині.

  • Розповідаємо історію.

Далекого 1870 року на Поділлі завершили будівництво залізничної колії, яка сполучила Жмеринку та Волочиськ через Проскурів. Залізниця обітнула місто з південного боку, а головну станцію розмістили за Проскуровом у східному напрямку. 

Вокзал сполучили з містом, продовживши сучасну вулицю Проскурівську.  Його, за даними Хмельницького обласного краєзнавчого музею, збудували за проєктом архітектора Івана Вишневського. Саме та будівля мала «близнюка» у Козятині. 

Вокзал у Козятині. Фото - RIA Козятин

Йдеться про перший вокзал станції «Козятин», котрий діяв до 1889 року, допоки не збудували новий, пасажирський, а старий перетворили на товарну станцію, – повідомляє RIA Козятин. Ймовірно, його звів один і той самий архітектор, що й в Проскурові.

До початку XX століття залізничний вокзал у Проскурові був одним із головних місць для проведення вільного часу для проскурівських міщан та інтелігенції. Їх приваблювали потяги, які курсували до Відня та із нього, – йдеться в архівних матеріалах. 

Фото - Віртуальний музей міста Хмельницького у Фейсбук

- За годину-півтори до прибуття поїздів на вокзалі збиралася міська еліта. Чоловіки вели розмови, дами прогулювалися по перону, демонструючи нове вбрання, а в приміщенні вокзалу працював ресторан. Поїзди прибували з інтервалом в 45 хвилин – один прямував до австрійської столиці, інший — зворотно. Вони привозили пошту, свіжі газети і журнали, новини зі столиці та Європи, – зазначено у відкритих джерелах.

Краєзнавець Сергій Єсюнін у своїй книзі «Прогулянка Проскуровом» зазначав, що після того, як в місті проклали залізницю, з міського бюджету виділили кошти на облаштування трьох залізничних переїздів. 

- Усі ці переїзди існують і по сьогоднішній день: Поштовий (нині переїзд на Франка, що веде на Дубове), названий так від побудованої XIX століття неподалік будинку поштово-телеграфної контори; Фельштинський (нині це скоріше "перехід", чим переїзд, розташований на вулиці Героїв Маріуполя, по дорозі на речовий ринок), що одержав найменування від дороги, що вела на Фельштин (нині с. Гвардійське), і Кам’янецький переїзд, – пише Сергій Єсюнін.

Під час Другої світової війни вокзал у Проскурові зазнав руйнації. Вже у 1952 році його розібрали. Натомість, за проєктом київських архітекторів, спорудили новий. Тоді ж була сформована привокзальна площа, яку в 1955 році прикрасив пам’ятник Богдану Хмельницькому.

- Справа і зліва на перон з площі йшли сходи. Від лівих вже і слідів нема, а замість правих - прохід на перон. У лівій стороні площі була зупинка автобуса, висів великий круглий годинник. Лівіше - будинок з гострим дахом. Такі самі будинки стоять і зараз на станціях Волочиськ та Чорний Острів - вони були побудовані за типовим проектом, як відомчі будинки Північно-західної залізниці. В той час, коли зроблено фото, в одній половині цього будинку була вокзальна камера зберігання речей, а в другій - квартири працівників залізничної станції. Ну і по центру - прекрасний фонтан, що знаходився посередині затишного скверу, - орел, який тримає рибу у кігтях. Цей фонтан, звісно, був улюбленим місцем для гри всіх дітей району, – пишуть у спільноті Віртуальний музей міста Хмельницького у Фейсбук.

Нагадаємо: пам’ятник Богдану Хмельницькому на привокзальній площі законсервують. 

Ще у серпні 2024-го депутати Хмельницької міської ради внесли зміни до Програми підтримки і розвитку комунального підприємства по зеленому будівництву і благоустрою. Підприємство мало замовити проєкт реставрації вартістю 200 000 грн, ще 3,5 млн грн були передбачені безпосередньо на роботи. Однак проєкт вирішили відкласти. 

Вокзал у Хмельницькому. 1980 рік

Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up