“На одній покупці розводять на 6-20 гривень”: що слід знати про магазинні афери
- Супермаркети й маленькі магазинчики - місця не лише для купівлі товарів, а й для обману покупців.
- Як дурять у хмельницьких магазинах і що слід знати, аби не стати жертвою шахрайства?
Затарити холодильник продуктами нині не викликає проблеми. Адже чи не на кожному кроці в місті розташовані вони - великі чи маленькі магазини. Чого там тільки не продають: від сирого м’яса до готової кулінарії. Все це подають під смачним соусом, що зветься гарна упаковка й подекуди - приваблива ціна. Набивши свою корзинку на повну, покупець вирушає на касу. Там дістає гаманець і розраховується. Здавалося б, проста схема купівлі продуктів. Та насправді за нею може приховуватися справжня магазинна афера.
Як не дозволити обікрасти себе? І куди звертатися, якщо ви все ж стали жертвою обману? На все відповів начальник відділу захисту споживачів головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області Валерій Луцюк
Про перший магазин у Хмельницькому
Сьогодні магазини є чи не на кожній вулиці міста. Всі вони рясніють цікавими назвами та яскравими вивісками. Так хмельничани “колотять” бізнес. Однак ця ніша наповнювалась у Хмельницькому поступово. Першокласний гастроном в місті з’явився наприкінці 1879 року. Власниками була сім’я Журавльових.
Купець Василь Журавльов заключив договір із місцевою владою про оренду частини приміщення, що знаходилась на розі вулиць Олександрівської і Дворянської. Зараз цієї будівлі вже немає. На її місці сьогодні розмістився майданчик, що поблизу кінотеатру імені Тараса Шевченка. Пізніше власник відкрив ще один магазин на центральній вулиці міста.
Про це йдеться в книзі “Місто починається з вокзалу. Путівник по старому Проскурову”.
-
У 1880 році в місті всі торгові заклади представляли собою звичайні лавки. Лише два магазини мали вигляд міських. Кращий належав Журавльову. У ті роки вважалося престижним купувати продукти саме там. Особливим шиком було в присутності гостя відправити свою кухарку чи прислугу за шинкою чи пляшкою напою в магазин Журавльова - йдеться в книзі.
Широкий вибір вітчизняних та імпортних, бакалійних і гастрономічних товарів, можливість брати в кредит, робити замовлення, доставка й дегустація - все це було для Проскурова справжньою дивиною. Саме ці послуги надавали покупцям магазини Журавльова.
На початку 20 століття власницею цих Проскурівських торгових закладів стала донька Василя Журавльова. Тоді всі вони отримали назву: “Магазини Журвальової”. Через якийсь час, ще один такий з’явився на сучасній “стометрівці”. Знаходиться він там й сьогодні. Щоправда, від легендарної вивіски там і слід простиг.
Готова кулінарія, чеки й заморозка - що слід знати
Сьогодні продавці та власники магазинів на що тільки не йдуть, аби набити власні кишені. Йдеться не лише про якісну рекламу, а й маркетингові ходи. Як виявилося, фахівці виокремлюють найпоширеніші серед них.
Так, на гачок потрапив і хмельничанин Олександр Зорян в магазині “Риба”. За його словами, подібний “розводняк” він спостерігає там не вперше. Своє обурення чоловік записав на відео й опублікував на своїй сторінці у Facebook.
-
У них є вага яка показує ціну, але вони цю вагу не підключають. Вони ціну не вмикають, а просто кидають на вагу і кажуть вам якусь ціну. Я вже навчився і попросив, щоб мені казали ціну по вазі. Після того, як вона включає вагу - ціна падає, особисто в мене від 6 до 20 гривень. Тобто ці милі жіночки на касах розводять вас на одній покупці на 6-20 гривень, це те що в мене було - каже чоловік.
Насправді, така схема обману відноситься до найпоширеніших у торгівлі. Про інші популярні магазинні “розводняки” розповів журналістам vsim.ua начальник відділу захисту споживачів головного управління Держпроспоживслужби Валерій Луцюк. Гортайте далі й дізнавайтесь про них детальніше.
Обважування
Славнозвісне обважування є популярним обманом в магазинах по всій Україні. Загалом, за цією схемою працюють в невеликих магазинах, де користуються торговими вагами. До слова, обдурити в такий спосіб можуть і на ринку. Відбувається все елементарно: продавець каже вам ціну, що вказана на ціннику, а важить продукт зовсім за іншою - вищою. Тут достатньо кілька секунд, щоб відволікти увагу покупця чимось іншим. І вуаля! Кілька зайвих гривень із вашого гаманця потрапляють у чужий.
-
Треба уважно дивитися на вагу. Важливо, щоб перш ніж зважити, вона зупинилася. Тоді мають покласти товар і вбити правильну ціну - пояснює Валерій Луцюк.
Зайвий продукт в чеку
Придбали багато продуктів? Будьте обачні - бо це ще один привід вас “розвести”. Валерій Луцюк розповів, що цей обман працює лише за наявності в покупця “метрового” чека.
-
Скажімо, на касі вам видають чек. Ви розраховуєтесь. Хіба хтось буде стояти і детально його перечитувати. Саме цим і зловживають в магазинах - каже Валерій Луцюк.
Округлення на касі
Під час розрахунку покупця обдурити можуть і шляхом округлення. У цьому випадку не важливо скільки копійок на кону. Адже ви далеко не єдиний покупець цього магазину. Так, за робочий день може набігти кругленька сума.
-
Якщо, наприклад, 20 копійок - вони можуть округлити навіть до гривні - каже фахівець.
Неправильні розрахункові операції
Тут схема працює лише при готівковому розрахунку. Йдеться про видачу решти. Трапляється, що спершу дають дрібні купюри, а згодом - крупніші. Таким чином, покупець отримує першу частину решти, розвертається і йде. Насправді, правильно проведена розрахункова операція виглядає зовсім по-іншому.
-
Касир зобов'язаний чітко назвати суму по чеку й озвучити решту. Тоді й видати гроші. А вони роблять все це мовчки. І це стабільно і скрізь відбувається - каже Валерій Луцюк.
Обрахунок в заморозці
Ще один поширений обман в магазинах під назвою “заморожені продукти”. “При їх купівлі треба бути особливо уважним” - зазначає фахівець. Мовляв, при правильній заморозці, продукти ніколи не будуть виглядати однією замороженою масою. Крім того, слід звертати увагу й на упаковку. Валерій Луцюк розповів, що часто в магазинах спеціально розморожують продукт і навіть доливають туди воду.
-
Якщо товар має кілька упаковок і багато льоду - знайте, що вас вже обважують. У магазинах дуже часто розморожують такі продукти. А заморожена продукція має властивість поглинати в себе вологу. Наприклад, якщо ту саму морожену рибу залишити на ніч, вона втягне в себе вологу. Після цього її назад кладуть в камеру. От вам і лишня вага. У наших супермаркетах дуже багато таких випадків. І навіть воду заливають в продукт, задля більшої ваги. Тож якщо товар злипнутий і йде суцільною масою - то ця продукція неякісна або не відразу заморожена чи вже була розморожена і краще таку продукцію обійти стороною - запевняє Валерій Луцюк.
Неспівпадіння на ціннику і в чеку
Покупець має право на достовірну інформацію. Так трактує закон. А саме частина 1 статті 15 ЗУ “Про захист прав споживачів”. В такому випадку вартість продукту зобов’язані перерахувати.
-
Я прийшов у магазин і бачу чітку ціну, то я купую за нею товар. Часто у продавців бувають обмовки, на кшталт: “Була переоцінка, ми щось там замінили” - це проблеми продавця, це не мої проблеми. У такому випадку адміністрація зобов’язана провести перерахунок по ціннику на продукції - каже Валерій Луцюк.
“Кулінарія - обман на 99%”
Картопелька, олів’є, курочка й вінегрет. Готова кулінарія в супермаркетах зазвичай викликає запитання: “Купувати чи ні?” Як розповів фахівець, для перевірки такої продукції відбирають зразки, що згодом потрапляють в лабораторію. Проте, Валерій Луцюк зазначає: цього краще не купувати. Бо привабливі на вигляд голубці - це майже зіпсоване м’ясо.
-
Кулінарія - це обман на 99%. В кулінарію йде те, що сьогодні не використалось за призначенням або терміни придатності підходять до кінця. З м’яса легко можна зробити фарш. Далі - голубці. Салати - це взагалі окрема тема. Я усім своїм рідним забороняю це купувати. Згідно із законодавством, для проведення перевірки магазин має отримати про це повідомлення. Усі ми розуміємо, що це означає. Вся неякісна продукція забирається. Тільки перевірка за двері - все назад повертається - каже Валерій Луцюк.
Куди звертатися, якщо вас обдурили
Провчити недобросовісного продавця можна. Та для цього слід запастися неабияким терпінням. Бо цей процес може добряче затягнутися.
Так, Валерій Луцюк пояснив, що при будь-яких “розводняках” варто звернутися в адміністрацію магазину. Якщо вирішити питання мирно не вийшло, переходимо до плану “Б”. Йдеться про письмове звернення. Для цього необхідно написати заяву в двох екземплярах. На одному з них адміністрація має поставити свій штамп чи підпис. Це й буде означати, що із проблемою вони ознайомлені. Крім того, звернення можна надіслати замовним листом. Тоді воно автоматично перетворюється в документ.
Якщо такий спосіб виявився недієвим - необхідно звернутися до головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області. Та не забудьте про чек з магазину, на який є скарга. Бо без нього вирішити проблему не вийде.
Заява до Держпродспоживслужби має бути правильно оформлена: ПІБ заявника, адреса проживання, контактні дані, чітко прописана проблема й, безумовно, назва магазину.
Далі відділ захисту споживачів головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області пише лист до Мінекономрозвитку України. З міністерства надходить дозвіл про проведення перевірки. Тільки тоді її проводять за вказаною вами адресою. Процес цей досить тривалий. Тож виникає питання: “Чи дієвий він?”
“Якщо буде зафіксована причина для притягнення до відповідальності, магазину загрожує штраф”, - каже Валерій Луцюк.
Насправді, всі перераховані вище обмани несуть в собі адміністративну відповідальність. Розглянемо випадок, що трапився із хмельничанином в магазині “Риба”. Про нього ми писали вище. Нагадаємо, чоловіка обважили. Як зазначив начальник відділу захисту споживачів головного управління Держпродспоживслужби, у такому випадку йдеться про 2 частину статті 152 (Обман покупця чи замовника) кодексу України про адміністративні правопорушення. Санкція статті передбачає накладання штрафу розміром від 34 до 255 гривень. Водночас обман покупців чи замовників у великих розмірах карається сумою від 340 до 850 гривень.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Facebook, Telegram, Instagram, Viber та YouTube.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
dgfdgd dfgfhdf
Я вот когда еще совсем не понимал как система устроена, как-то начал лечить свой зуб, и вдруг оказалось, что "совершенно необходимо" сделать его снимок, не бесплатно конечно. :) Ну снимок был конечно сделан, но лечение в данном учреждении мне закончить не удалось, надо было срочно ухать в другой город по работе. Пришлось долечиваться там, ну так вот когда я туда пришел, оказалось что снимок сделанный ранее "никуда не годиться, на нем ничего же не видно!". Так что плати за наш "правильный" снимок! Ну вы уже думаю поняли систему :) Я кстати потом сравнивал снимки пытаясь понять что там видно а что не видно, так и не нашел, не опытный был эх. xD
Вот так устроенна наша теперешняя жизнь. Тебе нужно во всем разбираться, выискивать в интернете инфу обо всем перед тем как куда либо обратиться чтобы хоть немного уберечься от обмана и сопутствующей растраты.
Если смотреть в интересах простых обывателей как мы с вами, то это власть должна заниматься этим вопросом а не люди должны тратить свое время на изучения всех уловок и всех товаров дабы не быть обманутыми. Таких хитрованов следовало бы часть расстрелять а часть посадить. После чего, оставшиеся, принялись бы распихивая друг друга, предлагать тебе честные, справедливые услуги и качественный товар, заботясь о твоем здоровье и благополучии, а не о том как с тебя побольше содрать, предложив при этом некачественный продукт или услугу. Но при текущем строе такое невозможно, ведь интересы простых людей - властям до лампочки и...
IGOR
Иван Синчук reply IGOR
Юра Харченко
Катя