Дефіцит технічної солі: чим взимку будуть обробляти дороги в Хмельницькому

- «Артемсіль» зупинилася через війну.
- Закордонна сіль у 8 разів дорожча.
Із незручностями цієї зими можуть зіткнутися водії та пішоходи, як у самому Хмельницькому, так і в населених пунктах області.
Для посипання доріг й тротуарів в Україні катастрофічно бракує технічної солі. На жаль, через бойові дії на Донеччині ще в квітні зупинилося держпідприємство «Артемсіль», яке забезпечувало 100% потреби країни.
Комунальники кинулися на пошуки інших постачальників. В Україні та за кордоном. Знайшли сіль аж у Польщі. Щоправда, у вісім разів дорожчу за торішню. Але й це за щастя.
«Минулого року ми закуповували сіль за ціною 1,80 гривні за кілограм, - констатує «Першому Подільському» заступник міського голови Хмельницького, очільник Департаменту інфраструктури міста Василь Новачок. - Зараз укладена угода по 9,30 гривні за кілограм, по цій ціні нам обіцяють привезти сіль з Польщі. Але, поки що нам її не привезли».
Загалом для забезпечення Хмельницького необхідно 2 тисячі тонн солі та 5 тисяч тонн піску. З міського бюджету вже виділили 19 мільйонів гривень на ці потреби і чекають поставок, аби бути готовими до ожеледиці.
«При такій вартості солі і при такій складній логістиці, дороги як у Хмельницькому, так і в інших обласних центрах, чи міжміські - не будуть в такому стані, до яких ми звикли, - попереджає чиновник. - Мабуть, варто буде готуватися до того, що в умовах великої війни доведеться звикати до певних незручностей».
Комунальники обіцяють дбати про безпеку доріг впродовж зими, але й мешканцям міста й краю радять гав не ловити, а бути обережними.
До слова, нові реальності змушують комунальні й дорожні служби шукати альтернативи технічній солі. Приміром, у Києві, дороги планують посипати піском та реагентами, використовувати рідкі хлориди (соляний розчин), задумалися і над придбанням рідкого природного бішофіту.
ДОВІДКА.
В Україні відповідальність за дороги лежить на «Укравтодорі», обласних державних адміністраціях та місцевих органах влади.
Від 2018-го в рамках процесу децентралізації на балансі в «Укравтодору» залишилося 47 тис. км доріг міжнародного та національного значення. Натомість у сферу відповідальності ОДА було віддано 123,1 тис. км автомобільних шляхів місцевого значення. Нарешті, за 250 тис. км вулиць у містах та інших населених пунктах відповідає місцева влада, тобто різноманітні комунальні структури.
У середньому за холодний сезон в Україні фіксується близько 50 переходів через нуль градусів, а це одна з важливих причин руйнування дорожнього покриття. Спершу тала вода потрапляє у пори асфальту. А потім, коли знову перетворюється в лід, - розширюється, руйнуючи його структуру та ще сильніше збільшуючи пори.
Потреби у солі взимку в України значні - на тисячу кілометрів доріг потрібно близько 6 тис. тонн. Тобто, на утримання тисячі кілометрів дорожники до війни витрачали близько 15 млн грн.
Загалом же в зимовий період, зауважують фахівці, на утримання доріг витрачалося близько 1,5 млрд грн.
Нагадаємо, в серпні на території Буштинської громади Тячівського району, як зазначав у соцмережах голова Закарпатської ОВА Віктор Микита, стартували роботи в межах інвестиційної угоди з ТОВ «КАТІОН ІНВЕСТ».
Мова про кейс, котрий дозволить розробляти Буштинське соляне родовище та добувати до 150 тисяч тонн солі на місяць методом підземного вилуговування через бурові свердловини з поверхні землі.
Після попередніх геологічних досліджень виявили колосальний соляний пласт, котрий починається з 35 до 500 метрів.
За інформацією фахівців, вже через 6 місяців ми будемо мати першу добуту сіль. Родовище зможе забезпечити 100% потреби України у технічній солі, яку постачатимуть для утримання доріг у зимовий період. Зараз потреба країни в технічній солі – до 450 тисяч тонн на сезон.
Після планового розвитку інфраструктури підприємство розпочне постачання столової солі для населення.
Читайте також:
- Як хмельничанам готуватися до зими: поради Симчишина
- Якщо у Хмельницькому не стане світла і тепла: прості поради та план дій
- Хмельничанам виготовлять 300 буржуйок. Хто й коли їх роздаватиме
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Alena Byrkova
Натяжні Стелі Купідон
Денис Гришков
Oleh Shmel