З 12 червня на 10 основних автомагістралях України виїхала дорожня поліція. Це не окремий підрозділ. Це такі ж патрульні поліцейські, які несуть службу на вулицях міст. Так само вони працюють на дорогах міжнародного і національного значення.
Керівництво МВС при запуску “дорожників” запевнило, що нові інспектори можуть зупинятися в разі потреби, але “засідок в кущах” не буде, вони не колядуватимуть для себе чи керівництва і не зупинятимуть водія без причини. Чи так це насправді, покаже час. Роботу дорожніх копів в першу чергу повинні оцінити водії. Особливості патрулювання на дорогах області бачили журналісти vsim.ua.
Корисне посиланняАктуальні пропозиції купити Hyundai Sonata від 4200$ на Automoto.ua.
Де можна зустріти “дорожників”
Дорожня поліція Хмельницької області, як і по всій Україні, формувалася з працівників патрульної поліції. На трасах Хмельниччини позмінно працює 28 співробітників місцевого управління. Усі - чоловіки. Жінок на дорогу не беруть.
Контролюють відрізок траси М-12, який умовно розділений на дві частини: Вінниця - Хмельницький і Хмельницький - Тернопіль. Кожен закріплений за одним екіпажем з двох поліцейських.
Для патрулювання на дороги дали 3 авто “Hyundai Sonata”. Дві машини постійно в русі на дорогі, одна знаходиться на стаціонарному пості у Війтівцях (колишній пост ДАІ, - прим.авт.)
Як і за які заслуги міських копів взяли на дороги - вони не знають. Принаймні журналістам про це не кажуть. Єдине, запевнили - серед них немає жодного колишнього працівника ДАІ. Кажуть, що така була умова столичного керівництва.
Про роботу на трасах
Отож, як вони працюють. На дороги інспектори виїжджають після ранкових інструктажів в Хмельницькому. Один екіпаж, який їде у сторону Тернополя, підвозить ранкову зміну на стаціонарний пост у Війтівцях.
Потім потрібно обстежити увесь відрізок дороги. Наприклад, екіпаж їде від Хмельницького до межі з Вінницькою областю і назад, оцінює ситуацію, а потім увагу приділяють місцям концентрації ДТП. На порушення в прилеглих селах виїжджають тільки групи швидкого реагування. Патрульні ж виїжджають на спеціальні виклики, якщо вони знаходяться в їхньому периметрі.
Крім того, дорожні інспектори оцінюють дорожнє покриття, розмітку і знаки. Усі їхні зауваження формуватимуть в однин загальний звіт у вигляді припису, який буде виданий відповідальним за дороги. А вже потім відділ безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції має проконтролювати, чи усунули недоліки відповідальні служби.
В патрульній автівці є рація, відеореєстратор, планшет. В багажнику возять великий знак “Увага ДТП”, конуси, рулетку, аптечку, вогнегасник, а також бронежилети, які вдягають тільки вночі або на виклик. А от замість смугастих жезлів дорожні інспектори мають так звані “льодяники”.
В залежності від трафіку на дорозі, кількості правопорушень і ДТП, патрульні наїжджають кілька сотень кілометрів за зміну. Наприклад, в напрямку Тернополя буває до 400 кілометрів за 12 годин.
Про пост у Війтівцях
Пост дорожньої поліції Хмельниччини поки що працює лише у Війтівцях. Це один з колишніх постів ДАІ. Тепер його називають сервісним пунктом. На посту постійно знаходяться троє поліцейських і один автомобіль. Транспортний засіб використовують лише, коли потрібно наздогнати порушника.
В двоповерховому приміщенні патрульні провели журналістам екскурсію. На першому поверсі тут знаходиться кімната з відеонаглядом. Комплекс “Відеоконтроль-Рубіж” автоматично розпізнає номери та зберігає їх в архіві разом із зображенням машини. А поки авто рухається, уся інформація про нього вже в інспектора на екрані.
- Якщо система розпізнає знаки, то водія затримуємо для перевірки. Автомобіль може бути крадений або ж у розшуку, то система відразу дає нам знати, - розповідає інспектор Олександр Капітан. - Машину можемо залишити в себе або ж помістити на штрафмайданчику в Хмельницькому.
На другому поверсі є кімнати для відпочинку та кухня. Щоправда, її ще не використовують, бо приміщення потребує ремонту. Не на камеру правоохоронці розповіли, що цей пост ДАІшники залишили їм не в кращому стані. Жартують, добре, що техніку не винесли.
Вінницький напрямок
Ділянка дороги М-12 від Хмельницького до Вінницької області в день нашого патрулювання була закріплена за інспекторами 4 роти Сергієм Кутузовим та Всеволодом Грабаром.
- Ця ділянка траси відзначається підвищеною аварійністю, - ділиться Сергій Кутузов (за кермом, - прим.авт). - А біля селища Меджибіж дорогу дорогою назвати не можна. Там напрямок з ямами, розмітка часткова. А для траси дуже важлива розмітка, бо в темний час доби її просто може бути не видно. І водії цим користуються.
Сергію всього 23 роки. Він, як сам каже, прийшов в поліцію на хвилі революції. Це його перша робота. І вона йому дуже подобається.
27-річний Всеволод, до речі, пройшов відбір у Києві, але переїхав у Хмельницький через сімейні обставини - його жінка родом звідси.
За три години роботи хлопці зупинили кілька водіїв за різні порушення ПДР. В основному через порушення правил обгону, невикористання пасків безпеки, порушення вимог дорожньої розмітки, розмови по телефону.
- Краще ми не будемо писати постанову, бо не буде порушень. Ви маєте розуміти, що ми не гонемося принести 10-20 штрафів. Такої цілі у нас немає. Ми краще проведемо профілактичну бесіду. На дорогах же два роки не було контролю. Тепер маємо привчити водіїв до того, що ми тут є і слідкуємо за їхньою поведінкою, - каже лейтенант Всеволод Грабар.
Дорога на Тернопіль
Цей напрямок журналісти обстежили разом з інспекторами Ігорем Васильєвим та Василем Безмагою. Тут за зміну наїжджають близько 350 кілометрів. Дорога спокійніша, аніж в сторону Вінниці. У вихідний було менше автомобілів, а відповідно й менше порушників. Інспектори оцінили і стан дороги.
- Покриття на трасі у цьому напрямку задовільне. Але проблема з розміткою. Її попросту немає. І дуже часто водії вказують на те, що її не видно. Наприклад, у разі оскарження в суді, посилаючись на норми законодавства, у деяких випадках можуть уникнути відповідальності. Вночі чи в дощ її взагалі не видно, - лейтенант Ігор Васильєв.
"Дорожники" працювали у постійному русі. Патрульний автомобіль видно здалеку. Але до того, що на дорогах знову з’явилися люди в формі, водії ще не звикли.
28-річний Василь Безмага родом з села Райківці. Вже 5 рік живе в Хмельницькому. Одружений і має дитину. На питання, чому став поліцейським, відповідає просто:
- Мені реально хотілося щось змінити, - зізнався Василь. - Дружина і дитина задоволені, що я виконую непрості обов’язки, відповідальні. А не десь на заробітках.
Його напарник і старший в екіпажі 33-річний Ігор Васильєв поділився з журналістами, що мріяв працювати на дорозі. В діалозі попередив, що мова не про “заробіток” колишніх ДАІшників, а саме організація безпеки на дорозі. Початок роботи в патрульній описав так:
- Був період, коли снилася робота. На початку сни часто повторювалися. Розумієте, ці всі емоційні стреси. Перші “звільнення”, якісь скарги, аналіз власної роботи… Це дуже відповідальна робота. Мене реально врятувала відпустки, - розповідає Ігор Васильєв.
А потім, кажуть інспектори, втягнулися і навіть виробили імунітет до образ.
Автомобілі Hyundai Sonata дуже ненажерливі, вважають поліцейські. А паливо їм потрібно економити.
- Раціонально б на трасу дати Mitsubishi. На трасі менше шансів її розбити. Вони і економні, - вважає Ігор Васильєв. - На 100 кілометрів мінімум 7,5 літрів пального йде. Я маю максимально економити паливо. Їздимо до 80 кілометрів на годину.
Про хабарі
Водіїв не зупиняють для того, щоб перевірити документи чи наявність вогнегасника – закон цього не дозволяє. Тому і менше шансів зловити п’яного водія. Але більша проблема з тими, хто ганяє. Навіть якщо зловлять за перевищення швидкості – довести провину не вдасться. У дорожніх копів немає приладів фіксації. Доказів не буде.
Поліцейські не приховують, що водії постійно їм пропонують гроші. На трасі свої правила, всі поспішають, тож легше дати 200 гривень в руки інспектору, аніж чекати поки тебе “оформлять”.
- Ми починаємо відучати їх. От в Хмельницькому вже відучили. А тут, мабуть, кожен другий пропонує. Багато проїжджих. Не виходячи з авто, відразу 200-300 дістає і думає, що він поїде далі. Але не тут та було! Водії “негабаритів” постійно 500 тикають. Ми їм пояснюємо, що за це є кримінальна відповідальність, - розповідає Всеволод Грабар.
Якщо водій буде наполягати, інспектори можуть викликати слідчо-оперативну групу. Але досі таких випадків не було.
Причини, які дозволяють поліцейському зупинити автомобіль:
водій порушив ПДР;
немає номерного знака, або він закріплений у недозволеному місці
є очевидні ознаки несправності авто;
є інформація, що водій або пасажири (а також авто або вантаж) мають відношення до вчинення ДТП, кримінального або адмінпорушення;
автомобіль знаходиться в розшуку;
необхідно опитати водія чи пасажирів як свідків;
вантаж на автомобілі закріплений неналежним чином;
світлові або звукові сигнали використовуються з порушенням.
поліцейським необхідна допомога водія.
Восени в патрульній поліції очікується поповнення – стартував новий набір. Частина з відібраних інспекторів будуть служити в дорожній поліції.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Олег
Roman Jakovenko
Сергій Якубенко