Покупки за бюджетні гроші: як працює нова система закупівель «Prozorro Market»

Покупки за бюджетні гроші: як працює нова система закупівель «Prozorro Market»
Ілюстративне фото
  • Купувати товари та замовляти послуги міська влада має через систему «Prozorro».

  • Тепер чиновники матимуть ще один спосіб освоїти бюджетні гроші.

  • Який саме, ми розповімо далі.

У матеріалах на сайті «Всім» досить часто ви можете побачити посилання на систему електронних закупівель «Prozorro». За допомогою неї ми повідомляємо вам про важливі події у житті міста. Наприклад, будівництво дитячого майданчика у сквері Шевченка, розчистку озера на Озерній чи облаштування освітлення на Західно-Окружній.

Ми вирішили розповісти вам детальніше про те, що таке «Prozorro», а також про нову складову цієї системи — «Prozorro Market». Для цього поспілкувалися з проєктним менеджером «Prozorro Market» Олексієм Краснощоковим.

— Що таке система «Prozorro» і навіщо вона потрібна?

Відео дня

— Система «Prozorro» — це електронна платформа, через яку бюджетні установи проводять закупівлі товарів та послуг. До цих установ належать центральні органи виконавчої влади, державні підприємства, міські установи і таке інше. Через систему закуповують все — будівництво доріг, об’єктів інфраструктури, транспорт, оснащення на зразок комп’ютерів. Все це купується за бюджетні кошти, тобто кошти платників податків. Щодня відбувається 4 тисячі закупівель, а щороку проходять процедури на сотні мільярдів гривень. Зараз у системі зареєстровані 33 тисячі замовників.

— Яка користь від «Prozorro» для замовників?

— Платформа дозволяє суттєво економити бюджетні кошти. Економія досягається шляхом зниження вартості товару чи послуги в процесі торгів. За 2019 рік загальний обсяг економії склав 25,8 мільярда гривень.

— Як контролюється дотримання законів при проведенні процедур?

— Щороку відбувається 1 мільйон закупівельних процедур. Повністю перевірити таку кількість неможливо. Тому держава пішла іншим шляхом: відкрила всі дані про закупівлі, аби всі могли зайти й подивитись, хто купував, у кого, за яку суму, якою була початкова вартість закупівлі. І врешті-решт, хто подавав на яку суму пропозиції і кого обрали. 

У разі виявлення підозр на порушення можна поскаржитися у контролюючі органи. Це і поліція, і Антимонопольний комітет, і Державна аудиторська служба. У 2019 році до АМКУ надійшло 11,2 тисячі скарг, серед яких задовольнили 4,4 тисячі. 

«Prozorro» саме по собі не карає, не б’є струмом через клавіатуру порушника. Але воно підсвічує будь-які проблеми і дає доступну інформацію для будь-кого, щоб її можна було переглянути. Ідеологія «Prozorro» — це зробити всю інформацію доступною з метою контролю.

— Як створювали «Prozorro» та чи були в системи попередники?

— Ще до створення «Prozorro» існувало державне підприємство «Зовнішторгвидав України», яке видавало газету «Вісник державних закупівель». І всі, хто хотіли щось продавати державі, мали купити цю газету, подивитися, що їх цікавить, і подати документи в паперовому вигляді на тендер. При цьому більше ніхто не бачив, що продавалось, за якою ціною і кому. Відповідно, тут було дуже багато можливостей для маніпуляцій: і для того, щоб заносити якісь там подяки в різному вигляді, і для того, щоб перемогти в тому чи іншому тендері.

Після Революції Гідності волонтери почали цей проєкт і за кошти донорів зробили базовий функціонал. Брали участь, зокрема, «Transparency International» та інші організації. Пізніше функціонал дороблювався, вклався у закон і все програмне забезпечення передали на баланс держави. За часів «Зовнішторгвидаву» економія на торгах складала 0,5%, із впровадженням «Prozorro» цей показник зріс до 5—7%. Це сталося завдяки підвищенню прозорості, посиленню конкуренції та полегшенню доступу на ринок.

— Як фінансується платформа «Prozorro»?

— «Prozorro» заробляє самостійно, а з державного бюджету грошей не отримує. Минулого року ми отримали 70,4 мільйона гривень доходу. ДП «Прозорро» функціонує коштом тих платежів, які вносять учасники процесу, але за послуги платить виключно бізнес. Тобто, якщо подаються на тендер комерційні підприємства, то вони платять за участь. В «Prozorro Market» вони платять від суми угоди, тільки якщо перемогли. І за ці кошти функціонує система. ДП «Прозорро» витрачає їх на технічні розробки, наприклад, заробили якісь кошти, зробили «Prozorro Market». Тобто це утримання технічних фахівців, дизайн і розробка нового функціоналу.

— Що таке «Prozorro Market»?

— «Prozorro Market» — це перший державний онлайн-магазин. Це можливість здійснювати допорогові закупівлі так само просто, як зайти в інтернет-магазин і просто щось там придбати: покласти товар у кошик і оплатити його. Замовникам це дає можливість здійснити придбання товару швидко й зручно. Максимальні строки — це два дні на зв’язок між постачальником та замовником з моменту оформлення замовлення і сім робочих днів на постачання товару з моменту підписання договору. Постачання відбувається дуже швидко. Навіть деякі випадки є, про які замовники говорили, коли вони замовили товар і наступного дня їм вже його привезли.

— Як давно запустили «Prozorro Market» та як активно ним користуються?

— Формально цю платформу запустили у квітні минулого року, але закупівлі там дуже повільно йшли. Першою в пілотному запуску брала участь лише Київська міська державна адміністрація. Вони тестували цю систему. У Хмельницькому поки що ситуація на початковому рівні, бо за цей рік проведено всього три закупівлі, загальна сума яких — 38 096 гривень. Це 14 місце серед усіх областей.

— Чому, на вашу думку, замовники мало користуються «Prozorro Market»?

— Протягом цих років замовники явно знайшли постачальників, які продають товар системно і постійно, і їм цих постачальників брати звичніше. Перевага «Prozorro Market» для бізнесу — фактично нічого не потрібно робити, просто людина зареєструвалася, розмістила свій товар і все. Далі у нього купують або не купують, це вже залежить від цінової пропозиції і якості надання послуг. Також багато хто досі не знає, що таке «Prozorro Market», відповідно ми цю просвітницьку роботу ведемо. Зокрема, ми проводили у Хмельницькому семінари, аби розповісти про користування цією платформою. У них взяли участь 150 людей.

— Чому саме зараз почали проводити семінари з користування «Prozorro Market»?

— 19 квітня набудуть чинності зміни до закону щодо публічних закупівель. Рівень допорогової закупівлі буде знижений з 200 до 50 тисяч гривень. В межах цих двох рівнів потрібно буде проводити спрощену закупівлю. Для цього треба буде робити дослідження ринку, зрозуміти, який бюджет, потім оголосити, зібрати заявки, почекати оскарження. І це може тривати до трьох тижнів. Але замість спрощеної закупівлі можна буде використовувати «Prozorro Market».

— Як відбувається додавання постачальника у «Prozorro Market»?

— Цим займаються центральні закупівельні організації. Зараз їх дві — державна установа «Професійні закупівлі» та державне підприємство «Медичні закупівлі України». Вони також створюють категорії та профілі товарів. Аби зайти на «Prozorro Market», потрібно пройти кваліфікацію. Для цього подати реєстраційні документи та 20 накладних на постачання такого ж товару для підтвердження досвіду. Якщо це ліки, потрібна також відповідна ліцензія. Після підтвердження кваліфікації можна торгувати у «Prozorro Market». Кожні три роки відбувається перекваліфікація — цю процедуру кожному постачальнику потрібно буде пройти знову. Але це значно простіше, аніж стандартне проведення тендеру.

— Чи контролюють якимось чином постачальників та чи реагують на порушення?

— Цим також займаються центральні закупівельні організації. Вони аналізують ринок та дивляться середню вартість, наприклад, паперу або ноутбука. І допускають коливання в межах 15% максимум. Щоб не було надто високих цінових пропозицій і надто низьких. Замовник може повідомляти про порушення центральні закупівельні організації. Такими порушеннями можуть бути: постачання іншого товару, ніж замовлений, постачання товару за вищою ціною, відмова від постачання без пояснення причин. При трьох порушеннях замовник втрачає кваліфікацію та «вилітає» з «Prozorro Market». Також ми розглядаємо ідею впровадження рейтингу для постачальників. Він формуватиметься з оцінок замовників. Поки що ми думаємо, як краще це реалізувати.

— Як «Prozorro Market» буде розвиватися далі?

— Ми будемо продовжувати додавання категорій до системи. Зокрема, зараз працюємо над електроенергією та продуктами харчування. До 19 квітня плануємо покрити відповідними категоріями 60—80% потреб замовників. Якщо замовнику потрібна певна категорія, він може звернутися до центральної закупівельної організації. В такому випадку категорію включають в пріоритетні у плані робіт.

— Які порушення найчастіше допускають замовники під час проведення закупівель у «Prozorro»?

— По-перше, це відмова від проведення закупівлі, коли вона має проводитися за законом. Наприклад, так вчинила філія «Укрзалізниці» — «Центр забезпечення виробництва». Вони придбали газ на 18 мільйонів гривень. В оплаті так і написали — «Оплата за газ природний без тендеру». Це помітив журналіст «Наших грошей» на порталі spending.gov.ua. По-друге, буває незаконне відхилення учасників торгів. Нібито немає там якоїсь довідки чи ще чогось, чи принесли невчасно, чи подали невчасно, просто без пояснення причин дискваліфікація. Це можна оскаржити через антимонопольний комітет України. По-третє, часто підписують договори з пов’язаними компаніями. Наприклад, з братом директора комунальної установи. По-четверте, ще часто закупівлю дроблять на частини, аби не проводити відкриті торги. Наприклад, ділять дороги по одному кілометру і реально намагаються довести, що це 10 різних закупівель. По-п’яте, іноді визнають переможцями учасників, які не відповідали вимогам торгів.

Читайте також:

Слідкуйте за новинами Хмельницького у Facebook, Telegram, Instagram, Viber та YouTube.

Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Хмельницького за сьогодні
10:22 Смертельна ДТП у Старокостянтинові: водій врізався у дерево 09:05 Негода на Хмельниччині: водіїв просять утриматись від далеких поїздок 20:16 До 10 років ув’язнення загрожує кам’янчанину за п’яне ДТП 19:31 У Хмельницькому попрощалися з Романом Синіцьким та Максимом Лобановським Від читача 13:02 Медична рада за підсумками роботи у 2023 році відбулася у КНП «Хмельницький обласний серцево-судинний центр» 18:44 У Хмельницькому районі водій насмерть переїхав 8–річну дівчинку 18:09 «За побратимів стояв горою»: історія 25-річного воїна Андрія Сидорчука з Хмельниччини photo_camera 17:21 «Я стала в 70 років малювати», – у Шепетівці відкрили клуб для літніх людей 16:39 У смерті немовляти підозрюють лікаря–гінеколога на Хмельниччині 15:51 20–річний хмельничанин збив пішохідку на Шевченка 15:16 Залишаться без води через борги: кого і коли відключить «Хмельницькводоканал» 14:58 Робота у Хмельницькому: є 265 вакансій (СПИСОК) 14:09 На Хмельниччині є перші інфіковані від укусів кліщів 13:21 «Укрзалізниця» запустила додаткові поїзди до весняних канікул через Хмельниччину 12:42 Що таке шале? Про затишні будиночки на природі та хто їх будує (Новини компаній) 12:03 Росіянин мав дві земельні ділянки на Хмельниччині. Їх конфіскували 11:16 BULKA маркет у зв’язку з відкриттям нового магазину шукає працівників (новини компаній) 11:07 Хмельницький комунальник може сісти на 10 років за хабарництво
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Хмельницькому Ваші відгуки про послуги у Хмельницькому
keyboard_arrow_up