Патрульна поліція працює у Хмельницькому уже третій рік. Все менше людей хоче приміряти форму правоохоронця нового покоління. Про що говорять цифри, патрульні і експерти, читайте далі.
4 липня 2015 року в Україні з’явилися перші патрульні поліцейські. Вони заступили на службу в Києві. Цьому передувала потужна рекламна кампанія. Керівництво держави при першій же нагоді розповідало про те, скільки користі принесе запуск патрульної поліції для майбутнього українців.
Заманювали до служби і високими зарплатами. Обіцяли платити від 8 тисяч гривень щомісяця.
“Сьогодні тут твориться історія, бо ми є свідками втілення у життя однієї з наймасштабніших реформ у нашій державі. В основі цієї реформи – модель переходу від каральної до сервісної функції діяльності правоохоронних органів, люди мають переконатися, що країна змінилася, і найбільший символ корупції, українське ДАІ, перетворилося на найчеснішу, найпоряднішу, найпатріотичнішу і найсильнішу українську патрульну поліцію” - цитує офіційне представництво президента слова Петра Порошенка у серпні 2015 року на запуску патрульної поліції у Києві.
Хмельницькі патрульні прийняли присягу 26 грудня 2015 року і в цей же день вийшли на своє перше чергування вулицями міста. Хмельничани у перші дні роботи правоохоронців підхопили модну тенденцію зі столиці - селфі з патрульним. Через це у народі поліцейських часто називали “селфікопами”.
Під час першого набору на одне місце в Хмельницькому претендували 22 кандидата. Всього за два тижні надійшло 5 754 анкети на 250 місць. Дехто навіть покидав роботу заради шансу стати патрульним.
“Першою хвилею”, як її називають самі патрульні, не обмежилися. За час роботи служби в місті було оголошено ще сім наборів. Щоправда, наступні не були такими шаленими за кількістю бажаючих, як стартовий. Для порівняння, під час наступних семи наборів загалом подали всього 1335 анкет. А це вчетверо менше від кількості, яка була у серпні 2015-ого.
Зарплата патрульних не змінювалася від початку реформи. Від 8 100 гривень в місяць отримує сьогодні рядовий інспектор. Найбільше мав начальник управління в Хмельницькому - 16 934 гривень. Така сума вказана в декларації екс-керівника Олега Костенка за 2017 рік.
Не на камеру патрульні чесно розповідають, що звільняються з лав поліції не так через важку роботу, як через погану платню за неї. Усього з початку роботи нової поліції у Хмельницькому звільнено 49 патрульних.
- Перші зміни були точно не самими легкими, все було на емоціях, враженнях. Одне це знати теорію, а зовсім інше це практика, Абсолютно інше! Використати свої знання з людьми, опрацьовуючи їх виклики, не складно. Складно пояснити їм що є Закон і його потрібно дотримуватись. Навіть зараз — кожна зміна це нові виклики, та нові досягнення. Тепер служити набагато легше, знаючи свого напарника, довіряючи йому на 100% усі труднощі здаються не такими і важкими. Щодо звільнення, то такі думки у мене майже кожного дня. Особливо коли відповідальності уникає черговий порушник через недосконале законодавство. Та й оплата праці та соціальні гарантії бажають значно кращого. Два роки у нас незмінна оплата праці, а ціни на все виросли в рази. На цивільних посадах пропонують кращі умови, але хто ж тоді буде боронити місто, якщо усі будуть йти туди де більше платять?
- За період роботи, від проходження відбору та до сьогоднішнього дня включно, про звільнення не думала ні разу. Можливо, в подальшому, коли моя дитина почне ходити у садочок задумаюсь над переведенням на іншу посаду, з більш зручним графіком (з 9 до 18), щоб більше часу приділяти синочку. Спочатку важко не було, навпаки навіть цікаво, захопливо, тому що кожної зміни нові ситуації, нові рішення і відповідно кожного разу нові емоції, інколи переживання, інколи гордість після отриманих слів подяки від громадян за нашу роботу.
- Очікування від патрульної поліції не виправдались. По-перше, про дотримання законності самими патрульними поліцейськими не може бути мови по одній простій причині - воно цих законів не знають. Також у них немає координації між службами. Від повідомлення на лінію “102” до відповіді патрульними проходить дуже багато часу і самі патрульні досить довго їдуть на виклик. Кількість автомобілів, які були заявлені в 2015 році, мали їздити по 18 маршрутах, на сьогодні менша. Я сам рахував і думаю ви це бачите, що виїжджають на патрулювання до 10 автомобілів. Крім того, чому не виправдались очікування, будь-який закон в першу чергу має спиратися на профілактику і покарання. Дуже багато в патрульних поліцейських було порушень. І ми це фіксували, і люди писали скраги на поліцейських. Жоден з них не був притягнутий до відповідальності. Навіть такі резонансні події, як ДТП на проспекті Миру. Тихесенько, ніхто нічого не чує, ніхто нічого не знає. Стрілянина на Тернопільській також. Ну звільнили одного патрульного. Але керівництво не постраждало. А в першу чергу вина була керівництва. Щодо того, що менше людей хоче йти в патрульну поліцію, то це пов’язано з тим, що “рожеві окуляри” уже не видають. Багато тих, хто йшли робити селфі та ходити в новому мундирі, бачать зі сторони, що це не настільки просто. Це і бруд в поліції, якого досить таки багато. Ну і з самого початку керівництво було непрофесійним. Як в армії виконувати абсолютно безтолкові накази, тому що керівництво так сказало, а інакше відділ моніторингу покарає. Це теж одна з причин, чому люди не хочуть йти в поліцію. Навіть розумні, які мають юридичну освіту і розуміють куди вони йдуть. Але вони приходять, наштовхуються на таку стіну і розчаровуються.
- Саме рішення розпочати реформу поліції із запуску нової патрульної поліції було обумовлено тим, що ця служба найбільш видима для громадян. Тобто у першу чергу керівництво відомства керувалось тим, щоби за короткий період часу можна було продемонструвати зміни. Дійсно, на контрасті із корумпованою ДАІ, патрульним вдалось завоювати певну прихильність населення. У поліцію тоді прийшли люди не з системи, направду, мотивовані на зміни. До прикладу, в Хмельницькому, лише 7% патрульних працювали в системі МВС до 2015 року. І досі опитування щодо довіри до Нацполіції фіксують усе ж більші симпатії українців до патрульних, аніж до інших співробітників правоохоронних органів. Варто також розуміти, що патрульна поліція - це всього лише 12 тисяч поліцейських від 119-ти тисячного відомства. Оновлень у системі не так і багато, адже внаслідок атестації звільнено всього 7,7% службовців, а кримінальний блок поліції нереформований узагалі. Вочевидь, такий стан речей лише посилює конфлікт між умовно "новою" поліцію та старими кадрами. Системні проблеми, проте, почали проявлятись і у роботі самих патрульних. Вони зумовлені, здебільшого, умовами праці у відомстві, які ніхто наразі не думав міняти. Це, зокрема, стара система нарахування заробітної плати, котра дозволяє керівнику на власний розсуд позбавляти премій своїх підлеглих. Оскільки премія становить половину зарплатні, то такий механізм формує лояльність підлеглих до начальника. Вочевидь, це не до вподоби багатьом, що й штовхає патрульних до звільнень. Зрештою, і 8000 тисяч у 2018 році - це уже не ті самі гроші, що були у 2015-му. Понад того, оцінювання службовців з боку керівництва ведеться усе тією ж радянською "палочною" системою, коли все що вимагають від поліцейських - це кількість складених протоколів. У повсякденній роботі нова патрульна поліція змушена користуватись старим інструментом - Кодексом про адміністративні правопорушення 1984 року, що давно застарів. Додайте до цього напружений графік, нічні зміни та стрес від непростих викликів.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Насчет скорости, то да, нарушают, здесь безконтрольность, ведь нечем контролировать.
Зато исчез тот "наглый муссор"