Робота в патрульній поліції. Затребувана професія з великим конкурсом стала непрестижною?

  • Поки  в патрульній поліції не втомлюються оголошувати нові набори,  працюючі копи жаліються на малу зарплату і нелегку роботу.
  • Чому професія, яка ще два роки тому була найпрестижнішою серед державних, втрачає свою популярність?
  • Відповідь на це запитання шукав журналіст vsim.ua.
Робота в патрульній поліції. Затребувана професія з великим конкурсом стала непрестижною?
Фото з архіву редакції

Патрульна поліція працює у Хмельницькому уже третій рік. Все менше людей хоче приміряти форму правоохоронця нового покоління. Про що говорять цифри, патрульні і експерти, читайте далі.

Потужна реклама і “селфікопи”

4 липня 2015 року в Україні з’явилися перші патрульні поліцейські. Вони заступили на службу в Києві. Цьому передувала потужна рекламна кампанія. Керівництво держави при першій же нагоді розповідало про те, скільки користі принесе запуск патрульної поліції для майбутнього українців.
Заманювали до служби і високими зарплатами. Обіцяли платити від 8 тисяч гривень щомісяця.

“Сьогодні тут твориться історія, бо ми є свідками втілення у життя однієї з наймасштабніших реформ у нашій державі. В основі цієї реформи – модель переходу від каральної до сервісної функції діяльності правоохоронних органів, люди мають переконатися, що країна змінилася, і найбільший символ корупції, українське ДАІ, перетворилося на найчеснішу, найпоряднішу, найпатріотичнішу і найсильнішу українську патрульну поліцію” - цитує офіційне представництво президента слова Петра Порошенка у серпні 2015 року на запуску патрульної поліції у Києві.

Фото NewsOne

Хмельницькі патрульні прийняли присягу 26 грудня 2015 року і в цей же день вийшли на своє перше чергування вулицями міста. Хмельничани у перші дні роботи правоохоронців підхопили модну тенденцію зі столиці - селфі з патрульним. Через це у народі поліцейських часто називали “селфікопами”.

 

Бажаючих стало вчетверо менше

Під час першого набору на одне місце в Хмельницькому претендували 22 кандидата. Всього за два тижні надійшло 5 754 анкети на 250 місць. Дехто навіть покидав роботу заради шансу стати патрульним.

“Першою хвилею”, як її називають самі патрульні, не обмежилися. За час роботи служби в місті було оголошено ще сім наборів. Щоправда, наступні не були такими шаленими за кількістю бажаючих, як стартовий. Для порівняння, під час наступних семи наборів загалом подали всього 1335 анкет. А це вчетверо менше від кількості, яка була у серпні 2015-ого.

Зарплата патрульних не змінювалася від початку реформи. Від 8 100 гривень в місяць отримує сьогодні рядовий інспектор. Найбільше мав начальник управління в Хмельницькому - 16 934 гривень. Така сума вказана в декларації екс-керівника Олега Костенка за 2017 рік.

Не на камеру патрульні чесно розповідають, що звільняються з лав поліції не так через важку роботу, як через погану платню за неї. Усього з початку роботи нової поліції у Хмельницькому звільнено 49 патрульних.

“Щодня думаю звільнятися”

Анатолій Марцінишин, лейтенант поліції, інспектор роти №3 батальону УПП в Хмельницькій області

 - Перші зміни були точно не самими легкими, все було на емоціях, враженнях. Одне це знати теорію, а зовсім інше це практика, Абсолютно інше! Використати свої знання з людьми, опрацьовуючи їх виклики, не складно. Складно пояснити їм що є Закон і його потрібно дотримуватись. Навіть зараз — кожна зміна це нові виклики, та нові досягнення. Тепер служити набагато легше, знаючи свого напарника, довіряючи йому на 100% усі труднощі здаються не такими і важкими. Щодо звільнення, то такі думки у мене майже кожного дня. Особливо коли відповідальності уникає черговий порушник через недосконале законодавство.  Та й оплата праці та соціальні гарантії бажають значно кращого. Два роки у нас незмінна оплата праці, а ціни на все виросли в рази. На цивільних посадах пропонують кращі умови, але хто ж тоді буде боронити місто, якщо усі будуть йти туди де більше платять?

“Спочатку важко не було”

Наталія Чубак, лейтенант поліції, інспектор роти №3 батальйону УПП в Хмельницькій області

 - За період роботи, від проходження відбору та до сьогоднішнього дня включно, про звільнення не думала ні разу. Можливо, в подальшому, коли моя дитина почне ходити у садочок задумаюсь над переведенням на іншу посаду, з більш зручним графіком (з 9 до 18), щоб більше часу приділяти синочку. Спочатку важко не було, навпаки навіть цікаво, захопливо, тому що кожної зміни нові ситуації, нові рішення і відповідно кожного разу нові емоції, інколи переживання, інколи гордість після отриманих слів подяки від громадян за нашу роботу.

Що кажуть експерти

“Рожеві окуляри уже не видають”

Олег Бондаренко, журналіст “Дорожнього контролю”

 - Очікування від патрульної поліції не виправдались. По-перше, про дотримання законності самими патрульними поліцейськими не може бути мови по одній простій причині - воно цих законів не знають. Також у них немає координації між службами. Від повідомлення на лінію “102” до відповіді патрульними проходить дуже багато часу і самі патрульні досить довго їдуть на виклик. Кількість автомобілів, які були заявлені в 2015 році, мали їздити по 18 маршрутах, на сьогодні менша. Я сам рахував і думаю ви це бачите, що виїжджають на патрулювання до 10 автомобілів. Крім того, чому не виправдались очікування, будь-який закон в першу чергу має спиратися на профілактику і покарання. Дуже багато в патрульних поліцейських було порушень. І ми це фіксували, і люди писали скраги на поліцейських. Жоден з них не був притягнутий до відповідальності. Навіть такі резонансні події, як ДТП на проспекті Миру. Тихесенько, ніхто нічого не чує, ніхто нічого не знає. Стрілянина на Тернопільській також. Ну звільнили одного патрульного. Але керівництво не постраждало. А в першу чергу вина була керівництва. Щодо того, що менше людей хоче йти в патрульну поліцію, то це пов’язано з тим, що “рожеві окуляри” уже не видають. Багато тих, хто йшли робити селфі та ходити в новому мундирі, бачать зі сторони, що це не настільки просто. Це і бруд в поліції, якого досить таки багато. Ну і з самого початку керівництво було непрофесійним. Як в армії виконувати абсолютно безтолкові накази, тому що керівництво так сказало, а інакше відділ моніторингу покарає. Це теж одна з причин, чому люди не хочуть йти в поліцію. Навіть розумні, які мають юридичну освіту і розуміють куди вони йдуть. Але вони приходять, наштовхуються на таку стіну і розчаровуються.

Оцінювання службовців ведеться радянською "палочною" системою”

Сергій Баглай, експерт групи Реформа органів правопорядку Реанімаційного Пакету Реформ, аналітик експертної групи «Поліція під контролем»

 - Саме рішення розпочати реформу поліції із запуску нової патрульної поліції було обумовлено тим, що ця служба найбільш видима для громадян. Тобто у першу чергу керівництво відомства керувалось тим, щоби за короткий період часу можна було продемонструвати зміни. Дійсно, на контрасті із корумпованою ДАІ, патрульним вдалось завоювати певну прихильність населення. У поліцію тоді прийшли люди не з системи, направду, мотивовані на зміни. До прикладу, в Хмельницькому, лише 7% патрульних працювали в системі МВС до 2015 року. І досі опитування щодо довіри до Нацполіції фіксують усе ж більші симпатії українців до патрульних, аніж до інших співробітників правоохоронних органів.  Варто також розуміти, що патрульна поліція - це всього лише 12 тисяч поліцейських від 119-ти тисячного відомства. Оновлень у системі не так і багато, адже внаслідок атестації звільнено всього 7,7% службовців, а кримінальний блок поліції нереформований узагалі. Вочевидь, такий стан речей лише посилює конфлікт між умовно "новою" поліцію та старими кадрами. Системні проблеми, проте, почали проявлятись і у роботі самих патрульних. Вони зумовлені, здебільшого, умовами праці у відомстві, які ніхто наразі не думав міняти. Це, зокрема, стара система нарахування заробітної плати, котра дозволяє керівнику на власний розсуд позбавляти премій своїх підлеглих. Оскільки премія становить половину зарплатні, то такий механізм формує лояльність підлеглих до начальника. Вочевидь, це не до вподоби багатьом, що й штовхає патрульних до звільнень. Зрештою, і 8000 тисяч у 2018 році - це уже не ті самі гроші, що були у 2015-му. Понад того, оцінювання службовців з боку керівництва ведеться усе тією ж радянською "палочною" системою, коли все що вимагають від поліцейських - це кількість складених протоколів. У повсякденній роботі нова патрульна поліція змушена користуватись старим інструментом - Кодексом про адміністративні правопорушення 1984 року, що давно застарів. Додайте до цього напружений графік, нічні зміни та стрес від непростих викликів.

Маєте свою думку щодо роботи патрульної поліції чи престижності професії? Тоді залишайте свої коментарі.

Коментарі (4)
  • Любов Сердунич

    Велика помилка - що в поліцію набрали колишніх міліціонерів! По-новому вони працювати не вміють. Ну й... "риба псується з голови"... А йшли хлопці з великими сподіваннями на справжні зміни.
  • Николай Коваль

    Я сам водитель.Правила дорожного движения выучил очень хорошо и сдал на отлично.Вожу авто 18 лет.ЗА 18 лет не заплатил ни одного штрафа.Взятку пришлось дать один раз в Шепетовке потому-что нарушил хоть так сложились обстоятельства.Спорить с ГАИ приходилось не раз но если знаеш досконально правила платить не будеш никогда.Для меня что старая милиция что новая полиция всёравно но при новой полиции если идёш пешком на нерегулируемом переходе перейти дорогу очень и очень опасно чего не было при ГАИ.Один из 20 водителей соблюдает скоростной режим остальные 19 летают и никто им не препятствует.Можно выйти на середину проезжей части и только 4-я или 5-я машина тебя пропустит остальные не обращают на тебя внимания что ты стоиш на проезжей части.Но при ГАИ  почи сразу как ступиш на проезжую часть останавливались.Хотелось бы задать вопрос мы правда идём в Европу или только болтаем.Бардак начался полнейший.Хотелось-бы этой новой полиции  только дать хорошего пинка за ихнюю работу.

    Алекс reply Николай Коваль

    Не согласен насчет пешиходных переходов, меня всегда пропускают и вовремя притормаживают. Это качество у наших водителей развито отлично, особенно а сравнении с другими городами и странами, и даже Европы.

    Насчет скорости, то да, нарушают, здесь безконтрольность, ведь нечем контролировать.

    Зато исчез тот "наглый муссор"
  • Сергей Попович

    С полицией по большей части приходится встречаться на дороге и сравнивая новую полицию и старую милицию (ГАИ) сравнение не в счет полиции и вот почему, когда что либо случалось раньше то ГАИ организовывало движение в месте аварии полиция же банально ходит руки в брюки и это при том что они съезддаются как коршуны ро три экипажа, не знаю как в этом году но в прошлом во время поминального воскресенья была отвратительнейшая организация движения Но нужно учесть что весной многие водители после зимы впервые солятся за руль, а в общем это милые ребята если их не воспринимать серьйозно.
19:09 Атмосферний фронт накриє Україну: синоптики обіцяють дощі та похолодання 18:27 Браконьєра з повними сітками риби спіймали на Деражнянщині photo_camera 17:28 Поблизу Кам'янця зіткнулися дві іномарки. Є постраждалі photo_camera 17:00 На Шепетівщині чоловіки побили свого односельця до коми photo_camera 16:49 Дивна ДТП на «Темпі»: водій забув поставити автомобіль на ручне гальмо (ВІДЕО) play_circle_filled photo_camera 16:42 Гроші - хмельничанам: міська рада дасть 2 мільйони на ідеї для розвитку міста 16:15 На травневі свята гарячу воду хмельничанам подаватимуть за новим графіком 15:42 День вишиванки у Хмельницькому: на майдані проведуть рекордний флешмоб 15:39 18 рятівників на 4 автомобілях гасили пожежу в школі на Ізяславщині photo_camera 15:04 Ще два додаткові потяги курсуватимуть з Хмельницького до Києва на травневі свята 14:18 У кінотеатрі Шевченка безкоштовно показуватимуть мультики та фільми для дітей play_circle_filled 13:52 Наслідки ДТП на Прибузькій: у мотоцикліста відкриті переломи і пошкоджені внутрішні органи 13:24 Хмельницький гирьовик встановив новий рекорд України photo_camera

17 травня у місті відзначатимуть Всесвітній день вишиванки. Організатори розповіли vsim.ua про те, як відзначатимуть...

З 27 квітня до 2 травня через Хмельницький курсуватимуть додаткові потяги. Найлегше під час свят буде дістатися до Києва. Куди...

Волейбольний чемпіонат України для «Новатора» завершиться домашнім матчем. Після двох перемог, хмельничани двічі поступилися...

11-12 травня у Хмельницькому вируватиме "Джаз Фест Поділля-2018". У місто приїдуть кращі джазові музиканти України. Хто,...

Не пропускай новини — долучайся до нас на Facebook
keyboard_arrow_up