З початком карантину ціни на топові “противірусні” продукти та гречку значно зросли в ціні.
Наприкінці березня придбати лимони менш ніж за сотню гривень було майже нереально.
Ми дізналися, які ціни на топові карантинні продукти зараз.
З початком карантину хмельничани почали запасатися продуктами першої необхідності. В одні руки намагалися купити якомога більше. Пам'ятаєте, як із полиць супермаркетів зникали крупи та бакалія? Особливим попитом у березні користувалися гречка. Через загальний ажіотаж ціни на продукти зросли вдвічі, а то й в тричі. До прикладу, 18 березня, у магазині “Bulka” гречку продавали за 97.99, в “Сільпо” за 42.99.
Маркетинг та правильна реклама також зробили свою справу. Інтернетом ширилися фейки, які гучно заявляли про цілющі властивості імбиру, лимонів та часнику у боротьбі з коронавірусом. В результаті ціни на ці продукти досягли колосальних позначок. Купити лимони менше ніж за 100 гривень ще на початку квітня було нереально. За сотню перевалив і часник. А про ціну на імбир взагалі страшно згадувати. В деяких торгових точках вона сягала до 600 гривень.
Після місяця на карантині ажіотаж почав потроху спадати. Адже кишені та гаманці містян стали практично порожні через відсутність роботи у багатьох. Відтак попит зменшився, а разом із ним почали падати й ціни. Ми пройшлися найбільшими мережами супермаркетів міста та дізналися скільки коштують гречка, лимони, імбир та часник зараз.
Найдешевше придбати такий набір продуктів можна в “АТБ”, найдорожче - в “Таврії В”. Полиці переповнені товаром. У “Сільпо”, наприклад, продають два види гречки: одна фасована на кілограм у фірмовій упаковці. Коштує вона 39.49 гривень, є й дешевша - на вагу. Її вартість - 33.39 за кілограм. Лимони в усіх супермаркетах не першої свіжості. Про це свідчать численні пом'ятості, плями, місцями зустрічається навіть гниль.
До речі, із цінників видно, що всі продукти, крім гречки, в мережах супермаркетів - іноземного виробника. Їх доставили на полиці магазинів із Бразилії та Тереччини. Навіть часник - примандрував із далеких Єгипту та Китаю.
В антимонопольному комітеті прогнозують, що незабаром ціни впадуть ще. Адже до кінця тижня у країні можуть відкрити продуктові ринки. Тоді конкуренція зросте і супермаркети будуть змушені ставити цінники із меншими цифрами.
Разом з тим повідомляють, що до цього часу працюють над вивченням недобросовісних мереж, які значно завищили ціни. Розібратися в ситуації обіцяли ще в березні. Поки, кажуть, порушень не знайшли.
Моніторинг на предмет змови між мережами супермаркетів здійснюється по цей день. Ми не є інспекцією по цінах. Ми лише здійснюємо моніторинг на підставі своїх повноважень. Наші повноваження щодо впливу на ціни виникають лише тоді, коли виявлено порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Коли в діях торгових мереж є ознаки узгоджених дій, які заборонені законом. Ціни на продукти можуть піднятися через два фактори. Перший - ринкові відносини, коли виникає попит і пропозиція. І, друге - це недобросовісна змова. До прикладу, “зараз в країні COVID-19 - давайте піднімемо ціни”. Підстав на ринку для підняття не має, а по факту ростуть ціни. Постачальники продовжують надавати товар по нормальних цінах, а реалізатори змовилися і підвищують їх. Декілька років тому подібне спостерігалося на ринку нафтопродуктів. Щоб встановити факт змови не достатньо тижня чи двох. Тим паче, що мова про загальнонаціональні мережі. Ми на місці у Хмельницькому збираємо локальну інформацію про те, що робиться у нас і передаємо її на Київ. А вони вже роблять висновки, - розповів голова Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Олег Федорчук.
У випадку виявлення факту змови, антимонопольники, за словами Олега Федорчука, мають зібрати вагому доказову базу. Адже у 100% випадків реалізатори позиваються до суду.
Штрафи колосальні. За неправомірне підняття цін держава забирає 10% річного грошового обігу всієї мережі. Тому, щоб притягнути до відповідальності треба кілька місяців збирати залізобетонні докази. Інакше в суді справа просто розвалиться. Треба дослідити товар: від одного чи кількох постачальників він надходив, дати запити до кожного з них. Врахувати вартість пального, транспортні витрати, доставку. А далі порахувати собівартість. Це все не робиться за один день, - зазначив голова Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України.
Фото з "АТБ"
Фото із "Сільпо"
Фото із "Таврії В"
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Facebook, Telegram, Instagram, Viber та YouTube.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Картопля в Україні росте, а ціна як з Турції.