У ВАТ “Укрнафта” 51% акцій належить державі, решта – приватним інвесторам. Доля державних акцій зробила керівництво “Укрнафти” заручником Закону України “Про закупівлю товарів, послуг за державні кошти”, де передбачено тендерну процеру при закупівлі товарів та послуг. “Із цим законом працювати державним підприємствам стало досить важко у правовому полі. Особливо це гостро вдарило по компаніях, які здійснюють специфічні закупки на величезні суми грошей. “Укрнафта” в середньому щомісяця продає по Україні 90 тисяч тонн пального, закупку на один місяць необхідно зробити на 90 мільйонів доларів”, - сказав начальник відділення реалізації нафтопродуктів по Хмельницькій області ВАТ “Укрнафта” Вадим Андреюк. За такої суми закупки витрати кожного учасника тендеру “продавця” можуть сягати трьох мільйонів доларів. Проплата такої суми, за словами Вадима Євгенійовича, може відлякувати потенційних учасників тендеру. Востаннє жодна із компаній-постачальників нафтопродукту на АЗС не погодилася брати у ньому участь. “АЗС компанії розташовані не компактно, а розгалужено по всій Україні. Але компанія, яка мала б постачати нафту на заправки, має привезти її вчасно, своїм транспортом. А компаній, логістика яких відповідає вимогам, – дві: ТНК та “Оптима-Трейд”. Третього учасника, який міг би задовольнити тендерні вимоги “Укрнафти”, немає”,- продовжує коментувати Вадим Андреюк. Ситуація почала підігріватися ще з березня минулого року, коли компанія перейшла на принцип комісійної торгівлі. Із двох постачальників на це погодилася лише ЗАТ “Оптима-Трейд”. Саме ця компанія протягом поточного року здійснювала поставки за договором комісії. Зрештою, і для “Оптими” це стало невигідно, бо вже з лютого вона відмовилася від угоди співпраці. “На тендер, який відбувався у лютому, жодна компанія не подала заявку на участь, причина того – тендерні вимоги вже ніхто не може забезпечити”, - сказав начальник відділення нафтопродуктів. Протягом 2007 року ВАТ “Укрнафта” працювала за договорами комісії з пального – брала пальне на комісію у нафтотрейдера і, продаючи пальне, отримувала комісійну винагороду. Така громістка та незручна схема не задовольнила комітента (постачальника), і з 25 лютого в односторонньому порядку припинила поставки нафтопродуктів на заправочні станції “Укрнафти” по всій Україні. Держава сама створила “законні підстави”, які не дозволяють закупити товар. Єдиною альтернативою не зупиняти роботу АЗС стало порушення закону. З логічних причин керівництво “Укрнафти” не збиралося цього робити. Тепер ведуться переговори між керівництвом “Укрнафти”, НАК Нафтогаз України, представниками уряду (посадовими та урядовими інстанціями). Та результат перемовин залишається висіти у повітрі, бо компанії не було дозволено закупити пальне без тендеру. В одному з інтерв’ю екс-голова правління ВАТ «Укрнафта», а нині нардеп Ігор Палиця повідомив, що компанія на сьогоднішній день терпить мільярдні збитки. І це не враховуючи мінусу до держбюджету та для приватних інвесторів. Вадим Андреюк розповів: “Заправки не працюють, проте заробітну плату працівники отримують, а це сім тисяч робітників”. Як бачимо, невизначеність дій з боку держави залишила без надії сім тисяч робітників АЗС “Укрнафти”. Та керівництво компанії, щоб не створювати непорозумінь, запевняє робітників, що з боку “Укрнафти” приймаються усі можливі заходи, щоб продовжити подальшу роботу і зрештою вирішити проблему українського масштабу. “Якщо зробити аналіз цін на АЗС за останній рік, то стане чітко видно, що ВАТ “Укрнафта” була стримуючим фактором при зростанні цін на роздрібному ринку нафтопродуктів”, - констатує Вадим Євгенійович. З початку припинення роботи 563 заправочних станцій ціни на пальне почали “рости”. “За останні дні вартість на дизпаливо піднялася на 30-35 копійок, а на бензин – на 10-15 копійок”, - підтверджує комерційний директор ТОВ НК “Альфа Нафта” (ANP) Володимир Кіпятков. Проблема зникне, якщо керівництво ВАТ “Укрнафти” з урядом знайдуть можливість зробити закупівлю нафтопродуктів для комерційних потреб власної мережі. Навіть якщо це станеться не за тендерними процедурами, а за іншими схемами, адже це в інтерасах держави та компанії, а насамперед - в інтересах споживачів. Керівництво “Укрнафти” планує з березня відновити роботу заправочних станцій, повторний тендер оголошено на середину березня, проте Вадим Андреюк, посилаючись на керівництво компанії, не заперечує того факту, що АЗС можуть відновити роботу в будь-який момент.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.