Приберіть за собаками і побудуйте завод. Електронні звернення - один з методів спілкування жителів міста з владою. У петиціях до мерії хмельничани просять і пропонують різне, інколи – абсурдне. Але у відповідь отримують більше відписок, аніж реальних дій.
Чи має електронний діалог користь? За півроку роботи системи електронних звернень у Хмельницькому було створено 320 петицій. В середньому - по три звернення на два дні. У даному випадку кількість не завжди означає якість. Підтримки у вигляді 500 підписів за 90 днів знайшли далеко не всі пропозиції. Всього, станом на 9 серпня, є лише 36 петицій, які набрали необхідну кількість голосів. Які проблеми найбільше турбують хмельничан та чи дають електронні звернення хоч якісь результати, розбиралися журналісти "ВСІМ".
Невиправдані очікування?
З реалізацією підтриманих хмельничанами петицій ситуація непроста. Влада справно відповідає на них, та поки що не реалізувала жодної. Всі взяті до розгляду, планується щось робити або ж, в кращому випадку, процес реалізації розпочато. Та про жодне звернення влада не може ствердно сказати – «ми реалізували запропоноване у петиції на 100%».
Розподілимо усі петиції з відповідями на чотири умовні категорії: так, розмита відповідь (ми щось колись, можливо, зробимо), не наша компетенція, ні.
У першу графу лише умовно можна віднести 3 петиції. Дві з них на одну і ту ж тему. Йдеться у них про будівництво церкви біля кладовища по Кам'янецькій. Владі тут вдалося віднайти компроміс у завжди непростому релігійному питанні. Для тих, що будують, нададуть нову ділянку. Для інших дали обіцянку, що на кладовищі будуватися нічого й ніколи не буде. Третя петиція – надання приміщення для молодіжного хабу. Таке виконком знайшов на вулиці Інститутській.
Наступна категорія – улюблена для нашої мерії. Відразу для 24 петицій відповіли так, що й придертися особливо немає до чого. Але й конкретики мало. Найчастіше у відповідях зустрічаємо такі фрази: «ми плануємо зробити…», «згідно планів там буде…», «ми розберемося і вам повідомимо»... У жодній відповіді немає вичерпного "так" або "ні" . Петиція не зобов’язує владу до дій, але має спонукати.
- Як тільки запровадили систему петицій, то думав, що щось дуже новітнє. А насправді це просто новий спосіб комунікації громади з владою, - розповідає «ВСІМ» начальник відділу по роботі із зверненнями громадян Хмельницької міськради Анатолій Савченко. – Можна сказати, що більшість петицій в процесі виконання. Деякі чекають на затвердження владою. Є й такі, які не допускаємо на розгляд. Вони або повторюють уже існуючі або взагалі не відносяться до компетенції міськради.
Що кажуть автори
Автори петицій не дуже задоволені відповідями. Хтось навіть вважає, що після них ситуація стала гіршою. Серед тих, з ким вдалося поспілкуватися, існує єдина думка – від міської ради хочеться більше конкретики.
Василь Камінський, автор петиції "Створення зеленої зони від вулиці Кам'янецької до Староконстятинівського шосе вздовж Південого Бугу".
- Звісно, хотів конкрентнішого. Фактично сама петиція вкотре привернула увагу до зелених зон. Хоча й під час збору підписів почали будувати парковку для працівників правоохоронних органів. Плюс через місяць-два почали будувати біля Палацу творчості. Петиція передбачала створення зеленої зони. Хоча правильніше б звучало "Створення облаштованої зеленої зони з лавками, велодоріжками та іншим".
Галина Грановська, автор петиції "Створення муніципального притулку для бездомних тварин"
- Вирішилося все не так, як розраховувала. Нового притулку не буде, а старий віддадуть «Спецкомунтраснсу». Тої організації, яка цих собак вбивала. Боюсь, що зробила тільки гірше. А на новий притулок грошей немає. Так мені пояснили. Можливо, колись там в віддалених перспективах.
Серед запропонованого в петиція зустрічаються як справді потрібні для міста ідеї, так і дивакуваті. Одні підірвали мережу і люди масово підписувалися під зверненням. Інші навпаки й двох десятків людей в підтримку на назбирали.
Петиція - наказ чи рекомендація?
Єдину систему місцевих петицій створено в рамках програми “Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади. Попри корисність електронних петицій як засобу для комунікацій між громадянами та владою, впливовість цього інструменту на реальні зміни в житті суспільства є вкрай низькою. Але це в Україні. Вони радше мають консультативний тип.
Як зазначають аналітики Інформаційної кампанії "Сильніші разом!", електронні петиції діють у понад 70 країнах світу. Вони можуть мати як консультативний характер, коли просто ілюструють актуальність піднятої проблеми, так і імперативний. Імперативні петиції мають обов’язковий характер для органів влади. Така процедура існує, наприклад, у Фінляндії, де петиції, що зібрали 50 тис. підписів, автоматично стають законопроектами.
Пропонуємо ТОПи популярних і потрібних/дивакуватих петицій, які ми знайшли на сайті звернень:
Топ-5 потрібних
ТОП-5 дивакуватих
Топ-5 непопулярних
Топ-5 популярних
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.