Півстоліття за кермом: інтерв'ю із водійкою тролейбуса Любов’ю Цюренко

-
Жінка працює у ХКП «Електротранс» 48 років.
-
Влаштувалася на роботу одразу після закінчення школи.
-
Тепер тут працює і її донька.
-
Розповідаємо історію Любові Цюренко.
67-річна Любов Цюренко родом із села Ставичани Шепетівського району. У Хмельницький переїхала майже одразу після школи – як тільки у газеті побачила вакансію про набір до Хмельницького комунального підприємства «Електротранс» на омріяну посаду – водієм тролейбуса. Іншу професію для себе не розглядала. Хоча батьки хотіли, щоб вона була педагогом. Жінка уже 17 років на пенсії, однак продовжує працювати – зараз у неї стаж 48 років. Кермує на підприємстві й її донька. Про конфузи на роботі, переваги й недоліки професії, а також громадський транспорт в місті загалом розповіла жінка vsim.ua.
– Пані Любове, розкажіть, чому вирішили стати водійкою тролейбуса?
– Вичитала в «Радянському Поділлі», колись була така газета, оголошення, що набирають водіїв тролейбуса. Ну а так як техніку любила, бо росла з братами, то що вони – то я. Взагалі у мене три брата і сестра. Різниця з сестрою 8 років. Вона вчилася в Інституті, мало я знею спілкувалася в дитинстві, а все з братами. І знаєте як: вони футбол – я футбол. Старший брат шоферував, навчив на машині їздити. Середній до мотоцикла прив’язав. Ну і так щось мене тягнуло до техніки.
– Як ви потрапили сюди на роботу?
– Ну а вичитала оголошення і приїхала сюди в 17 років. В квітні ми стали навчатися, а в травні мені виповнилося 18. Тоді в нас група велика була – 35 чоловік, близько 15 осіб – жінки. Тут в депо навчалася. Я зразу приїхала сюди. Навчання тривало 8 місяців – майже рік. Спочатку проходили теорію повністю. Вивчаєш там тяговий двигун, профілакторії ремонту двигунів йдемо дивимся – ходили по цехах. А тоді вже було навчання. Вже в листопаді місяці ми вийшли на лінії самостійно.
– Були випадки, що люди не проходили навчання? Не підходила професія або було важко?
– Коли я була інструкторкою на навчальній їзді, траплялися випадки, що людина теорію пройде, все ніби нормально. Перші рази вчимо по депо їздити, потім через Катіон, а після цього їдемо на місто. Був у мене такий випадок, хлопчина їздив. Я йому говорила: «Вася, можна ведмедя навчити на мотоциклі їздити і тебе навчу. Давай буду більше з тобою займатися, більше годин на їзду давати». Він їздив, їздив, а потім підходить і каже: «Володимирівна, ви дуже спішите після роботи додому? Ходімте зі мною в відділ кадрів. Я перейду в кондуктори, це (їзда, – прим.автора) не моє, я гублюся, можу наробити біди і собі, і людям».
– Яким був ваш перший робочий день?
– Ну не так страшно. Бо перший час нам давали на навчальну їзду і багато часу нам давали на стажування з пасажирами. Ми їздили багато – майже місяць тільки на стажуванні були. То трішки втягувалася вже в цю роботу. Так що так: сіла й поїхала. Хоча трішки страшнувато було: бо ми вийшли саме в листопаді, на зиму, на такий період зміни погодних умов. Але в нас були хороші наставники.
– Що у вашій професій приносить вам найбільше задоволення?
– Воно все разом: прийдеш вранці – і схід сонця зустрічаєш. Бачиш, як воно сходить кожен день. З людьми спілкуєшся і робота сама.
– У чому складнощі роботи?
– Важко зараз дуже працювати тому, що місто перевантажене транспортом. Раніше було простіше тому, що менше техніки було, дороги не такі загружені, а зараз дуже важко. Дивуєшся тому, як молодь справляється (водії тролейбусів, – прим.автора) бо бувають такі випадки, що, як то кажуть, «волосся дибки стає».
– На якому маршруті їздите?
– Зараз рахуюся, що їзжджу на 4 маршруті з автономним ходом машини (Катіон-Ракове) – це новий маршрут. Зараз так, як в нас «катавасія» з тою напругою, світлом, то я повсюди. В мене доступ є, то я на всіх маршрутах, на всіх тролейбусах можу їздити.
– Що стосується 4 маршруту: то людям тяжко. Що стосується цих тролейбусів – він ходить тільки один по 4 маршруту. Це хороший маршрут, накатаний: всі лікарі їдуть, а садочки, школи.
– Ваша донька теж працює тут. Давно?
– Вже 10 років. Діти мої, рахуйте, росли в тролейбусі. Вона також любить техніку, вона дуже хотіла стати водійкою. Я була проти: працювала вона багато в торгівлі, але все таки на своєму наполягала. Я поставила їй ультиматум: тоді саме кондукторів набирали, то сказала: «Якщо кондуктором попрацюєш – підеш на водія». Я надіялася, що вона відмовиться, а вона все таки пішла.
– Пригадаєте якийсь цікавий випадок на роботі?
– Колись у нас в місті було в моді, на день народження, замовляти тролейбус. Святкували різне і там на годину-дві замовляли тролейбус, прикрашали його і каталися по місту. І якось возила я дівич-вечір. Дівчата фати поодягали, шампанське було.І їхала я до міської лікарні. Вони почали в вікна махати хлопцям, дуркувати. І їхало ГАІ (поліція, – прим.автор). Мене зупинили і штраф виписали – 200 гривень. Заплатила я його. Наступного дня виїжджаю я на маршрут. На радіо було щось на кшталт концерту по замовленням. І тут чую: «Передаємо привіт водію 010 тролейбуса, якого вчора зупинило ГАІ, оплатила штраф, увімкніть їй пісню для гарного настрою». Різні «фокуси» були.
– А траплялися якісь неприємності?
– Був один випадок, коли в кабіну водія увірвався п’яний неадекват, закрив кабіну і: «Повезеш мене туди і туди – куди я скажу». Пасажири почали говорити: «Вийди з кабіни, не відволікай водія» – побачили, що він трошечки неадекватний. Добре, що я не розгубилася. Подивилася на нього і кажу: «Куди тебе завезти? З таким хлопцем хоть на край світу. Куди треба, сонце, туди й завезу». Тут знаєте, ще треба психологом таким бути. Я йому так «забила баки», що поки ми доїхали до Сілістри він мені в коханні зізнавався. Відкрив кабіну, поцілував мені руку й пішов. Треба вміти знайти підхід.
– Які маршрути на вашу думку варто запровадити додатково?
– В першу чергу треба на Ружичну, це такий мікрорайон, що давно пора, аби туди їздили тролейбуси. Так само й Лезнево – всі ці віддалені мікрорайони.
– Чимало новацій за останній роки зазнав наш громадський транспорт, зокрема й ввели тролейбуси на автономному ходу. Наскільки вам зручніше їздити?
– Автономний хід є автономний хід. Багато плюсів у тому. Я безперешкодно можу їхати там, де немає тролейбусної лінії. Я без проблем можу об’їхати різні перешкоди, зокрема й ДТП. Звичайний тролейбус об’їхати не може, а я можу.
– Як змінилася ваша робота після того, як забрали кондукторів?
– Ми як продавали талони – для водія це було дуже важко. Пасажиропотік в місті шалений і відволікаєшся. Ми то продавали, здавали виручку, все робили. Але як поставили валідатори – це великий плюс. Я спокійно слідкую за дорогою, люди задоволені, що не потрібно бігати шукати кондуктора чи до водія бігти через весь салон, щоб заплатити. Люди, які розуміють і бачать, що це вигідно – вони користуються картками. Бувають випадки, що підходять, постукають, запитають чи можна заплатити. Особливо люди, які приїжджі і не знають. А так воно набагато легше для роботи водія. Якщо не зрозуміло – то, звісно, пояснимо, як провалідувати.
– З початком війни в багатьох професіях побільшало жінок. Як змінилася ситуація на підприємстві?
– Дві останні групи, що навчалися – то дівчата трошки йдуть. Хлопців забирають, а жінок більше. Дуже багато хороших хлопців забрали, і майстрів хороших забрали. І підприємству не легше стало. Війна вносить свої корективи в усе.
– Довго ще плануєте працювати?
– Ще поки не гонять – попрацюю. Хоч до 50 років стажу. А як Бог дасть – то загалом до свого 70-річчя.
Читайте також:
Інтерв’ю з урологом Юрієм Богачем, який оперує пацієнтів в обласній дитячій лікарні
Інтерв’ю з директором Хмельницької обласної лікарні Яковом Цуглевичем
«Пухлина, більша за серце»: історія хмельничанки Надії Саврацької, яка поборола рак
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Дякуємо, що прочитали. Підтримайте автора та редакцію Всім.юа гривнею

Дякуємо за вашу підтримку!
Війна змінила багато всього, але не нашу мету — розповідати правду, яка важлива сьогодні, як ніколи.
Ваша допомога — це не просто фінансова підтримка. Це ваша довіра, яка дає нам сили. Завдяки вам ми створюємо якісні статті, запускаємо нові проєкти та досліджуємо важливі теми.
Ми залишаємося незалежними, щоб служити тільки вам — нашим читачам. Адже журналістика, яка працює для читачів, — це єдиний шлях до правди.
Кожен ваш донат — це крок до розвитку нашої редакції та збереження свободи слова. Дякуємо, що ви з нами! Разом ми робимо важливу справу для Хмельницького та України.
Людмила Сімороз
Читач84
Buzhok
Ольга Синицкая