Тарифи на воду в Хмельницькому визначать у суді? Деталі справи

-
Тарифи на воду та стоки залишаються незмінними понад 3,5 року.
-
Нові могли запровадити з 1 липня 2023 року, але цього не сталося.
-
Нині питання тарифів вирішуються у суді.
-
Розповідаємо, що про це відомо.
Теперішні тарифи на водопостачання і водовідведення для «Хмельницькводоканалу» діють з 1 січня 2022 року, тобто понад 3,5 року. Тарифи на послуги цього комунального підприємства встановлюються не ним самим і не місцевими органами влади, а органом державного рівня. Йдеться про Національну комісію з регулювання електроенергетики та комунальних послуг.
29 червня 2023 року НКРЕКП видала ряд постанов, якими визначала тарифи на водопостачання і водовідведення для водоканалів України. Серед цього переліку був і «Хмельницькводоканал». Постанова мала набути чинності 1 липня того ж року, тобто з того моменту розрахунок мав би формуватися за новим тарифом.
У таблиці нижче вказані теперішні тарифи, які діють з 1 січня 2022 року, тарифи, які не набули чинності, та тарифи з коригуванням на показник інфляції. У дужках вказана різниця відносно чинних тарифів.
Послуга | Поточний тариф станом на 27 серпня 2025, ₴ з ПДВ | Проєкт тарифу, який мав набути чинності 1 липня 2023, ₴ з ПДВ | Тариф з коригуванням на інфляцію станом на 27 серпня 2025, ₴ з ПДВ |
Водопостачання | 14,17 | 17,44 (+3,27) | 22,43 (+8,26) |
Водовідведення | 13,22 | 16,93 (+3,71) | 20,93 (+7,71) |
Пізніше, 3 липня 2023 року, НКРЕКП переглянула своє рішення та скасувала підвищення тарифів на послуги водоканалів. Зокрема, для «Хмельницькводоканалу» залишили чинними тарифи, які діяли з 1 січня 2022 року. Вони ж діють і дотепер, тобто понад 3,5 року.
Згодом асоціація «Укрводоканалекологія», яка об’єднує водоканали України, в тому числі «Хмельницькводоканал», звернулася до Київського окружного адміністративного суду. Коли була подана перша заява, невідомо, але не пізніше 11 серпня 2023 року. У цей день суд вирішив залишити заяву без руху через формальні помилки. 18 вересня суд ухвалив відкрити провадження у справі. Відповідні документи є у реєстрі судових рішень.
«Укрводоканалекологія» вимагала скасувати рішення НКРЕКП щодо скасування підвищення тарифів на водопостачання та водовідведення. Асоціація обґрунтовувала свою позицію тим, що підвищені тарифи були економічно обґрунтованими та могли забезпечити відшкодування витрат на надання послуг.
Асоціація вказувала на те, що права водоканалів України були грубо порушені. Тарифи, які діють з 1 січня 2022 року, є в рази нижчими за витрати на надання послуг з водопостачання та водовідведення, які критично зросли протягом 2022 року та першої половини 2023 року. Крім того, постанова НКРЕКП про скасування нових тарифів не містить посилання на конкретні правові підстави такого рішення. Також «Укрводоканалекологія» вказувала на те, що не були проведені обговорення за участі водоканалів.
В межах судового розгляду НКРЕКП заперечувала порушення зі свого боку, вказуючи, що позивач не довів, що його права були порушені. Позиція комісії полягала у тому, що під час ухвалення своїх рішень вона враховувала позицію влади, зокрема прем’єр-міністра, та споживачів, які подавали скарги щодо підвищення тарифів.
В результаті суд відмовив «Укрводоканалекології» у задоволенні її позовних вимог і скасуванні постанови НКРЕКП. Причиною було те, що позивач не довів, що його права чи інтереси були порушені. Суд також зазначив, що підстав скасувати постанову не було б навіть у тому випадку, якби вона була протиправною. Далі цитати з тексту рішення.
— Позивач, реалізуючи право на судовий захист і звертаючись до суду з позовом про визнання протиправним та нечинним постанови НКРЕКП, зобов’язаний довести (підтвердити) в установленому законом порядку, яким саме чином відповідач порушив його право та інтерес, а суд має перевірити доводи та докази, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, і вирішити питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту позивача.
— Відсутність порушеного або оспорюваного права позивача є підставою для ухвалення рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин.
— Суд враховує також, що з позовної заяви вбачається, що, звертаючись до суду з адміністративним позовом та обґрунтовуючи свої вимоги, позивачем не конкретизовано, в чому саме проявились негативні наслідки після прийняття відповідачем спірної постанови та яким чином порушені індивідуально виражені його права.
— Суд наголошує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити, чи є порушення прав позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо при розгляді справи не встановлено факту порушення прав чи інтересів позивача, то навіть у разі, якщо рішення суб’єкта владних повноважень є протиправним, підстави для задоволення позову та його скасування відсутні.
Таке рішення Київського окружного адміністративного суду датується 28 лютого цього року. Після цього «Укрводоканалекологія» подала апеляцію. Справа потрапила на розгляд до Шостого апеляційного адміністративного суду. Нині вона вже прийнята до розгляду, наступне засідання призначене на 29 вересня.
Читайте також:
- «Хмельницькводоканал» оштрафували за забруднення Південного Бугу: деталі порушень та коментарі активістів
- На Проскурівській виявили незаконне підключення до дощової каналізації (ВІДЕО)
- Нові правила оплати у «Хмельницькводоканалі»: як тепер розраховуватись за послуги
- У Південному Бузі знову загинула риба: екологи звернулися до поліції
- Хмельницька міськрада не визнає проблему забруднення Південного Бугу
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
-
Ira MoonА зарплати та пенсії з коригуванням на інфляцію не хочуть у суді визначити?
-
Андрей ШпулакІ все ж таки, НКРЕ КП не встановлює тарифи, а лише затверджує. Розрахунки на підвищення тарифів НКРЕ передають водоканали, а ті лише дивляться правильність розрахунків і затверджують або ні.
-
Андрей ШпулакА як же мораторій на комунальні послуги?!
-
Людмила КурійЯка ціна???