Чому в маршрутках досі немає валідаторів? Запитали владу та перевізників

Чому в маршрутках досі немає валідаторів? Запитали владу та перевізників
  • Платити за проїзд без готівки хмельничани мали вже 2019 року.

  • Валідаторів у маршрутках немає досі.

Про впровадження безготівкової оплати проїзду у громадському транспорті Хмельницького говорять вже не один рік. У вересні 2018 року чиновники міськради визначили оператора системи. Ним стало ТОВ «Фінансова компанія „Герц“» з Одеси. Фірма мала власним коштом надати та встановити обладнання, а натомість отримувати комісію з кожної поїздки.

Тоді передбачалося, що за сприятливих умов систему мають впровадити до кінця 2019 року. Принаймні такий термін озвучив представник «Герцу» Олександр Малін. Втім, «Електронний квиток» у тролейбусах був запущений лише влітку 2021 року. А в приватному транспорті досі немає жодного валідатора.

Що кажуть у міськраді

Відео дня

То коли ж у приватному транспорті з’являться валідатори? Про це ми запитали у виконувача обов’язки начальника управління транспорту міськради Юрія Смолінського. Навіть приблизних термінів щодо запланованого встановлення валідаторів він не назвав.

— Приватний транспорт працює сам на себе, будь-який приватний перевізник чи приватний підприємець у будь-якому бізнесі, якщо він не бачить в цьому якоїсь стимуляції, якоїсь рентабельності, він на то не буде йти. Зрозуміло, що всі ці валідатори потребують певних витрат, як при встановленні, так і поточні. Тому зараз вирішуємо, як прийняти якесь спільне рішення, щоб всім було добре, щоб не було так, що завтра просто-напросто автобуси поз’їжджають з маршрутів, тому що їм немає чим заправитися і заплатити водію заробітну плату. Це певні витрати, і якщо комунальне підприємство («Електротранс» — прим. авт.) це може якимось чином фінансувати з бюджету, то приватників ми не маємо права якось підтримувати, — розповів керівник управління.

Перевізники мають нести витрати через те, що потрібно наймати фахівців для встановлення та обслуговування обладнання, яке надає «Герц». У випадку з «Електротрансом» все простіше, оскільки комунальне підприємство вже має потрібних спеціалістів.

— У будь-якому випадку потрібно наймати якогось фахівця, який би знався на тих всіх проводках і так далі, тому що будь-яке додаткове обладнання несе за собою певні втручання в бортову систему транспортного засобу, тому потрібен фахівець, який би цим займався. Коли постало питання по тролейбусах, то по них є підприємство, є депо, є фахівці, які знають, що куди підключити і як працювати. А приватному перевізнику треба когось, інакше якщо просто людина підключить незрозуміло як, чи буде це все працювати і як воно буде працювати, — сказав Юрій Смолінський.

Крім того, журналіст звернувся до заступника міського голови Миколи Ваврищука. Чиновник сказав, що говорив зі своїм підлеглим, Юрієм Смолінським, і той сказав, що його, ймовірно, не так зрозуміли.

Також Микола Ваврищук підтвердив, що «Герц» повинен надавати та встановлювати обладнання власним коштом. А перевізники якщо роблять щось за свої гроші, то тільки за власною ініціативою.

— Конкурс передбачає, що встановленням займається компанія «Герц». Є нюанси, кожен перевізник як хоче, дехто каже — «Мені не потрібно, щоб вони лізли, я сам поставлю». Але загалом має робити «Герц». Хтось каже — «От я хочу сам їх поставити, тому що в мене там електроніка». Хтось каже, для прикладу — «Я не хочу, щоб ваші спеціалісти лізли, я сам поставлю». Це їхній вибір, — сказав Микола Ваврищук.

Щодо того, чому у приватному транспорті досі немає валідаторів, заступник міського голови сказав таке:

— Процес достатньо складний, плюс зараз додався нюанс, що новий закон прийняли по електронних квитках. Має бути єдиний електронний квиток на всю країну, ми вивчаємо це для того, щоб не зробити якусь річ і буквально через якийсь короткий час щось змінювати. Тому процес складний, ми його пройшли тільки по «Електротрансу», зараз тільки проїзні пододавали і, відповідно, зараз хочемо на приватний рухатися, але загалом у нас у стратегії перехід якомога більше на комунальний транспорт.

Що кажуть перевізники

Журналіст також намагався отримати коментар з цього питання у всіх перевізників міста, однак поговорити вдалося тільки з двома. Олександр Мішин, який обслуговує маршрути №12У, 21 та 22, коментувати це не став, сказавши таке:

— Я не володію зараз ситуацією, бо зараз такі ціни, що [не відомо], чи ми взагалі будемо їздити по місту. Тобто перше питання — це підняття вартості проїзду. Про валідатори нічого не скажу.

Більш детальний коментар вдалося отримати в Ігоря Гуменного, який представляє підприємця Віталія Марценюка. Останній обслуговує маршрути №2А, 26, 35, 37 та 39. Ігор Гуменний розповів, що загалом позитивно ставиться до впровадження електронного квитка, однак це потребує витрат.

— Все, що покращує перевезення, ми вітаємо. Але, оскільки ми приватники, це означає, що додаткові кошти потрібно докладати. Валідування — це хороша ідея, але тільки питання, за які кошти це робити, тому що все має свою ціну. І ці валідатори дуже недешеві. А оскільки ми придбали транспортні засоби власним коштом, власним коштом обслуговуємо, утримуємо працівників і водіїв, то ще додатково зараз це… Ми вивчаємо це питання, як воно буде, збираємося не раз, і в мерії збираємося, а як воно буде, то пізніше побачимо, — сказав Ігор Гуменний.

Крім того, представник поскаржився на зростання цін:

— Тільки відкатали за ці роки по п’ять гривень, що в збиток всі робили, піднялася трошки вартість квитка, тут тобі долар полетів вгору, солярка полетіла вгору, запчастини полетіли вгору і все, і вже пропало те підняття. Такий бізнес, що краще кинути, ніж ним займатися, я вам чесно скажу.

Читайте також:

Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.

Коментарі (1)
  • Читач42

    Зрозуміло як божий день, що приватні краще покладуть усе в кишеню, ніж будуть чесно надавати послуги. Самі ж зізналися , що їх цікавить тільки підняття цін. Як же їх водії мають щодня касу здати і ще заробити, якщо все буде офіційне, прозоре і ще боже ж збав податкова буде бачити справжні обороти коштів. Головне аби довірливі лохи їздили і платили скільки дядя скаже. А от якість тих послуг та комфорт перевезень , та кого це цікавить...

    Поки самі хмельничани не припинять користуватися тими консервними бляшанками, переробленими зі старих вантажних бусів, доти пасажирів матимуть за скотину.

keyboard_arrow_up