Проєкт закону про монетизацію вже схвалив Кабмін.
Далі — розгляд у парламенті.
Ми поспілкувалися з головним «транспортником» міста Сергієм Шепуревим.
Він розповів про те, як монетизація може працювати у Хмельницькому.
Кабінет міністрів України схвалив законопроєкт, який передбачає монетизацію пільг на проїзд у громадському транспорті. Надалі документ розглядатимуть депутати Верховної Ради. Розповідаємо, що хочуть змінити та як це може працювати у Хмельницькому.
Перелік категорій громадян, які мають пільги на проїзд у громадському транспорті, визначається законами України. Кожна громада в Україні може визначати додаткові категорії людей, яким призначається пільга. Зокрема, так зробили й у Хмельницькому.
Пільгу на проїзд можна отримати так:
за наявності документу, що підтверджує право на пільговий проїзд, або
за наявності проїзної картки (електронного квитка) та документу, що підтверджує право на пільговий проїзд
Саме останній принцип зараз діє у хмельницьких тролейбусах. Кожен пільговик повинен отримати проїзну картку та прикладати її до валідатора під час кожної поїздки.
В автобусах це працює дещо інакше, і то не завжди. Виконком міськради визначає кількість місць, в межах яких надається пільга. Скористатися такою пільгою можна за наявності посвідчення. Однак працює це не завжди. Хмельничани скаржаться, а чиновники визнають, що перевізники подеколи протиправно відмовляють у проїзді пільговикам.
Пільговий проїзд перевізникам — як комунальному «Електротрансу», так і приватним — компенсують з міського бюджету. На 2021 рік передбачено витратити суму в розмірі 86 192 240 гривень, в тому числі:
компенсація за перевезення електротранспортом — 74 942 240
компенсація за перевезення автотранспортом — 11 250 000
Сума у понад 86 мільйонів гривень приблизно відповідає вартості 17 нових тролейбусів.
Законопроєктом про монетизацію пільг на проїзд пропонується виключити з усіх законів норму, яка передбачає безоплатне користування міським громадським транспортом за наявності посвідчення або за наявності електронного квитка й посвідчення.
Натомість пропонується додати до всіх згаданих законів таке:
«Пільги (перелічені норми кожного конкретного закону — прим. авт.) надаються на підставі відповідних рішень органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій у визначених ними порядку та розмірах у формі грошової компенсації».
Таким чином у разі схвалення Хмельницька міська рада самостійно визначатиме порядок та розміри компенсації за пільговий проїзд та надаватиме їх у грошовій формі. Варто також зазначити, що у разі схвалення в такому вигляді законопроєкт набуде чинності 1 січня 2023 року.
Ми поспілкувалися з виконувачем обов’язки начальника управління транспорту Хмельницької міської ради Сергієм Шепуревим, та запитали його про можливу монетизацію пільг на проїзд. Загалом він відгукнувся про це схвально.
— Це дуже правильна річ, вона зніме всю напругу між пасажирами, водіями й загалом всіма учасниками транспортного процесу. Це зніме питання загалом пільгового проїзду, тому що відповідно до законодавства, згідно із законом України «Про автомобільний транспорт», інших нормативних актів, у нас безоплатного проїзду немає. У нас є безоплатне перевезення пасажирів, за яке має хтось відшкодовувати. У цьому законопроєкті передбачається, що це буде покладено на органи місцевого самоврядування. Цей законопроєкт ми підтримуємо і ми неодноразово писали звернення і по цьому проєкту, і загалом про відшкодування пільгових перевезень, тобто переведення їх на адресну допомогу, — розповів чиновник.
В оприлюдненому тексті законопроєкту не передбачено, скільки саме грошей місцеві органи влади мають надавати на проїзд. Сергій Шепурев припускає, що під час розгляду буде встановлений певний норматив кількості поїздок, за яким в усіх містах України будуть розраховувати суму компенсації. За словами в. о. начальника управління, чинні норми не дозволяють монетизувати пільги за наведеною схемою.
Разом із тим виникає питання — що буде з тими понад п’ятдесятьма тисячами пільгових проїзних карток, які вже видали хмельничанам? За словами Сергія Шепурева, ці картки можна переналаштувати, знявши безліміт. Далі є варіанти:
саме на ці картки будуть надходити гроші для оплати проїзду
ці картки потрібно буде поповнювати так само, як зараз свої картки поповнюють «платні» пасажири
В останньому випадку мається на увазі, що гроші на проїзд будуть приходити через банк, пошту чи іншим способом.
— Ми подивимося остаточне рішення, як воно буде передбачати, тому що там є декілька варіантів, яким чином будуть надходити кошти за перевезення пасажира. Можливо, ми будемо проводити монетизацію через ці пільгові картки, тобто нараховувати на ці картки кошти. Тобто все залежить від остаточного прийнятого рішення, — розповів чиновник.
У квітні цього року ми публікували матеріал, в якому йшлося про можливе обмеження кількості пільгових поїздок у Хмельницькому. Тоді ми запитали у мешканців міста, що вони про це думають. Як з’ясувалося, що обмеження кількості поїздок більшість хмельничан підтримує, при чому і серед тих, хто не має пільг, і серед тих, хто має.
Як ви ставитеся до монетизації пільг на проїзд? Пишіть свої думки у коментарях.
Читайте також:
Штрафи, контролери та відсутність готівки: тролейбуси у Хмельницькому запрацюють по-новому
Як змінювалася вартість проїзду в Хмельницькому (ІНФОГРАФІКА)
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.