Водії пересідають із маршруток на трактори, щоб прогодувати родини.
Перевізники кажуть, що понесли великі збитки і просять відновити роботу громадського транспорту.
За яких умов вони готові вийти на маршрути та що пропонує міська влада, дізнавалися журналісти vsim.ua.
Кабмін прийняв рішення про послаблення деяких карантинних вимог. Із 11 травня запрацюють салони краси, магазини непродовольчих товарів, літні майданчики ресторанів та кафе. Відповідно, більше людей вийде на роботу. Дістатися до неї буде проблематично. Адже наразі громадський транспорт у Хмельницькому працює в режимі спецперевезень. Тобто, в певні години, проїхати в тролейбусі можуть лише люди, які працюють у сфері критичної інфраструктури та мають перепустки. Нагадаємо, що маршрутки та автобуси зупинили свою роботу ще з 4 квітня.
Через це компанії перевізників зазнали збитків. До того ж у більшості виникла проблема із персоналом. Водії, які залишилися без роботи - почали шукати альтернативи та звільнятися із транспортних підприємств. Про це журналістам vsim.ua розповіли перевізники.
ФОП “Мішин Олександр Володимирович”
Обслуговує автобусні маршрути: 21, 22, 51
Перевізник зазначає, що після карантину на підприємство може чекати “кадровий голод”. Водії звільняються, бо не бачать перспектив та не мають точного уявлення про те, що на них чекає. Дата відновлення роботи громадського транспорту залишається невідомою, відповідно чекати працівники не хочуть. Ті, хто мають власний транспорт - йдуть в кур’єри, влаштовуються на “Нову пошту” або просяться у великі компанії, які здійснюють товарні перевезення по всій країні та за кордон.
На сьогоднішній день із мого підприємства звільнилося 17 водіїв. Це лише ті, що повідомили. Є частина, що просто йдуть на іншу роботу. Потім потрібно їх ще шукати, щоб розірвати трудові відносини. Сьогодні проводитиму збори по певних маршрутах, подивимося, яка ситуації там. Реальну картину поки точно не знаю. Збитки є, і великі. Зараз усі в збитку. Хоча, є підприємства, які продовжують працювати підпільно. Але ми ведемо публічне надання послуг і ми так не можемо. Зрозуміло, що люди йдуть, їм також треба готувати сім’ї. Зараз усі у вимушених відпустках за свій кошт, - зазначив директор підприємства Олександр Мішин.
Збитки на підприємстві, за словами керівника, почалися ще до повного скасування перевезень у маршрутках та автобусах. Із 18 по 4 квітня в салон не можна було брати понад 10 пасажирів. Відповідно, як зазначає перевізник, автобуси їздили напівпорожні та не покривали транспортні витрати. Наразі ж компанія готова на будь-які умови влади, лише б ті дозволили відновити роботу.
Нам, як “Електротрансу”, ніхто не виплачує відшкодування. Щоб люди не звільнялися, їм потрібно дати якусь конкретику. Ми розуміємо, що без дозволу уряду, міська влада не може відновити роботу громадського транспорту. Але ми все ж таки сподіваємося на позитивні зрушення. В свою чергу, будемо пристосовуватися до сьогоднішніх умов. Забезпечимо масковий режим, возитимемо лише сидячих. У наших автобусах - 40 сидячих місць, не знаю, скільки нам дозволяють перевозити, але ми готові йти на компроміси, бо людям треба добиратися на роботу, а нашим водіям за щось жити, - пояснив перевізник.
ТОВ “Рембуд-транс”
Обслуговує маршрути:
Автобус: 9
Маршрутки: 18, 20, 23, 24, 24А, 27, 28, 32, 35, 36, 43, 46, 46А, 47, 50, 54, 55
На підприємстві “Рембуд-транс” зазначають, що також вимушені були відправити працівників у неоплачувані відпустки. Наразі підприємство стовідсотково стоїть. Однак продовжує сплачувати податки, через, що за словами керівника, має значні збитки.
У нас 190 водіїв, за час карантину звільнилося - 15. Інші - у відпустці без збереження заробітної плати. Від перевізників ми написали колективний лист-звернення до міської влади. Там описали усі збитки, які отримали за час карантину. Ми ж продовжуємо сплачувати податки: і по єдиному соціальному внеску, і по земельному податку, - розповідає керівник підприємства Петро Кузьмін.
Якщо влада дозволить перевізникам відновити роботу, “Рембуд-транс” готовий випустити на маршрути 50% транспорту. Зі свого боку перевізник обіцяє дотримуватися санітарних норм. Однак має й прохання до влади. Лише за умови їх виконання підприємство відновить роботу.
Ми ще в понеділок написали міському голові лист. Просили хоча б частково запускати транспорт. Хоча б, як спецрейси, хоча б 50%. Зараз даний лист на розгляду у Олександра Сергійовича. Якщо нам дозволять вийти, ми готові це зробити з 12 травня. Виїде десь 50% транспорту, бо зараз немає необхідності виходу усього транспорту, ще не має такої кількості пасажирів. Ми готові повністю забезпечувати виконання санітарних норм. Це і масковий режим, протирання, дезінфекція транспорту - з нашого боку. Від міської ради просимо хоча б про дозвіл на перевезення пасажирів відповідно до кількості сидячих місць у салоні.
ФОП “Марценюк Віталій Михайлович”
Обслуговує маршрути: 26, 37, 39, 2А
Перевізник ФОП “Марценюк Віталій Михайлович” має значну кількість водіїв із сільської місцевості. Вони не хочуть чекати на відновлення роботи громадського транспорту в місті та переходять на роботу до агрохолдингів.
Ми у великому мінусі. Водії звільняються - йдуть на іншу роботу. Особливо ті, хто із сільської місцевості. А в нас таких третина. Агросектор пропонує зарплати по 15-20 тисяч гривень. В результаті наші водії із маршруток пересідають на трактори. Роботи в селі вистачає, зараз саме сезон. Тому приходять і кажуть, що звільняються. Навіщо їм сидіти без роботи і без грошей, якщо є вигідні варіанти. Деякі все ж таки чекають, перебувають у безоплатних відпустках, - розповідає Ігор Гуменний, партнер перевізника ФОП “Марценюк Віталій Михайлович”.
На підприємстві ФОП “Марценюк Віталій Михайлович” поки не можуть дати чіткої відповіді про відновлення роботи їхніх маршрутів. Представник перевізника зазначає, що через великі штрафи, а від таких ніхто не застрахований, після карантину підприємство взагалі може стати.
Я навіть не знаю, що сказати по цьому питанню. Все невтішно. Якщо і дозволять нам вийти на маршрути, то лише на умовах спецперепусток. Їх роздали 32 тисячі, то де взяти того пасажира. Якщо поліція зайде і виявить порушення, штраф на водія - 17 000 гривень, а на перевізника 150 000 гривень. Якщо поліція складе протокол, ми і так в мінусі, а ще штраф платити. Це палка двох кінців. І виїжджати треба, бо водіям сім’ї годувати немає за що і заходити в борги не хочеться. А від штрафів не застраховані, бо це все людський фактор. Водій просидів 2 місяці без зарплати, хоче заробити, візьме без спецквитка. А потім проблеми і йому і підприємству. Ми дуже боїмося цих штрафів. Якщо ми мали б гарантію, що нас не будуть штрафувати, то однозначно вийшли. Поки не готовий відповісти. Будемо думати, - зазначив Ігор Гуменний.
У Хмельницькому працює ще два перевізники, це: ПП “АвтоГаз-Захід” - обслуговує автобусний маршрут №2 та ПрАТ “Хмельницьке таксі”. Що обслуговує маршрути: 11, 12 (автобуси), 25, 25А, 29, 29А, 38, 30, 40, 49, 49А (маршрутки). З ними, на жаль, ми зв’язатися не змогли. За вказаними, на сайтах підприємств номерами телефонів не відповідають. Однак, керівник ТОВ “Рембуд-транс” Петро Кузьмін зазначив, що позиція всіх перевізників солідарна. Адже напередодні всі підписали колективне звернення до міської ради.
В міській раді активно розробляють план виходу із ситуації. Кажуть, діючі маршрути просто не впораються з потоком пасажирів. Щоб уникнути чергових скандалів та конфліктів між пасажирами та водіями, планують запустити додаткові маршрути. Відтак, вже з 12 травня на роботу можуть вийти перевізники.
Насправді ми плануємо відновити частину маршрутів з 12 травня, бо той пасажиропотік, який є зараз - збільшується з кожним днем. І, після скасування частини карантинних заходів, пасажирів стане ще більше. Ми розглядаємо можливість про частковий запуск деяких автобусних маршрутів. Мова, як і про великогабаритні автобуси, так і про звичайні маршрутки. Вони працюватимуть також у режимі спецперевезень. Його ніхто не скасує, бо цього не дозволяє уряд. Будуть відновлюватися конкретні маршрути. Які саме, поки не можу сказати. Цим питанням займається управління транспорту і зв’язку, - зазначив заступник міського голови Хмельницького Андрій Бондаренко.
В управлінні транспорту поки не готові назвати маршрути, які відновлять роботу. Кажуть, що чекають на офіційне рішення міської ради. Щойно воно з’явиться на сайті ХМР, управління транспорту оприлюднить нову розроблену систему маршрутів, яка діятиме у місті на час карантину. Ми слідкуємо за рішеннями міської ради у сфері відновлення роботи громадського транспорту. Стежте за оновленнями на нашому сайті.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Facebook, Telegram, Instagram, Viber та YouTube.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.