Порівняно з минулим роком сума зросла на 50 тисяч гривень.
Експерти висловлюють зауваження щодо ефективності використання грошей.
Міськрада хоче розповісти хмельничанам про свою діяльність. Для цього розробили окрему програму. На останній сесії 2019 року її прийняли депутати. Документ передбачає, що діяльність міськради, міського голови, депутатів, структурних органів будуть висвітлювати у ЗМІ. Передбачили на 1,5 мільйона бюджетних грошей. Ми проаналізували документ та розповімо вам про все докладніше.
Програма передбачає, що будуть висвітлювати діяльність:
міського голови
заступників міського голови, секретаря міської ради, керуючого справами виконавчого комітету
міської ради
депутатів міської ради
виконавчого комітету
керівників виконавчих органів (департаментів, управлінь, відділів)
чиновників
Повідомляти хмельничан планують про:
прийняті рішення та програми
діяльність органів міської влади та їхню офіційну позицію
права мешканців міста у відносинах з органами міської влади, комунальними установами, закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту
підготовку, перебіг та результати пленарних засідань сесій, постійних депутатських комісій
культурне події у місті
громадські слухання, круглі столи, семінари, конференції, публічні заходи, що організовують органи міської влади
реалізацію інфраструктурних, економічних, соціальних, культурних проектів міської влади
звіти про діяльність міського голови, міської ради, депутатів, чиновників
До висвітлення діяльності будуть залучати ЗМІ — телебачення, радіо, газети, інтернет-видання. Пріоритет при виборі ЗМІ будуть надавати реформованим виданням. У Хмельницькому таким є газета «Проскурів». Зі ЗМІ мають укласти договір на висвітлення діяльності. Інформацію подаватимуть лише українською мовою.
Майже рік тому прийняли аналогічну програму на 2019 рік. На її виконання запланували витратити дещо меншу суму — 1,45 мільйона. Ми подали запит, щоб дізнатися, як витрачали кошти в рамках програми у 2019 році. Згідно з відповіддю від міської ради, станом на середину листопада гроші за висвітлення отримували:
ТОВ «Газета „Проскурів“» — 718 642,6 гривні
ТОВ «Телекомпанія „Проскурів“» (телеканал «TV7+») — 49 976,66 гривні
ДП «Дитяче телевізійне агенство» («33 канал») — 40 000 гривень
Загалом витратили 808 619,32 гривні. До кінця 2019 року запланували витратити ще 170 157,44 гривні. Тобто фактично програма висвітлення діяльності обійдеться міському бюджету в меншу суму, ніж планувалося.
Ми запитали в експертів, що вони думають про таку програму міської влади. Відповіді були різними, висловлювали зауваження та побоювання.
Директор консалтингової групи «Перспектива-М» Марічка Артиш:
— Комунікації потребують коштів, питання тільки — на що? 1,5 мільйона гривень на рік — це 125 тисяч гривень на місяць. Це чималі кошти, як на мене. В Івано-Франківську за бюджет такого одного місяця можна організувати і провести конференцію для бізнесу на 12+ спікерів і 100+ учасників (з усіма супутніми витратами). В бюджеті немає конкретизації щодо витрат, тому складно точно стверджувати, куди саме підуть кошти. Можна розмірковувати, що так зроблено в тому числі для того, щоб не вносити пізніше змін в рішення, якщо переплануються статті витрат. Але для мене відсутність чіткого розподілу коштів означає можливість витрачати їх, як заманеться, без відслідковування доцільності, ефективності тощо. Такий підхід може бути свідченням того, що ніхто особливо не займається плануванням зовнішніх комунікацій. Якщо це так, то є реальний ризик витрат без сенсу, якщо немає чіткого плану з індикаторами ефективності і можливістю перегляду, щонайменше щоквартально (а ідеально — щомісячно), комунікації мають потенціал або ніяк не впливати, або шкодити. Кошти краще переспрямувати на комунікаційну стратегію, щоб власні «піарники» так готували матеріали, зустрічі з пресою тощо, а сама міська рада так втілювала проекти чи просто робила свою роботу, щоб ЗМІ самі хотіли і писали про них!
Директор аналітичного центру Асоціації міст України Ярослав Рабошук:
— Відповідно до закону органи місцевого самоврядування (сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи) позбавлені можливості бути засновниками комунальних ЗМІ. В той же час ці органи зобов’язані оприлюднювати свої рішення (наприклад, рішення про бюджет) в ЗМІ. Такі норми забезпечують відкритість діяльності органів влади (в даному випадку органів місцевого самоврядування). З огляду на заборону мати власні друковані комунальні ЗМІ та вимогу оприлюднювати свої рішення в інших, зокрема друкованих ЗМІ, місцеві ради мусять передбачати кошти місцевих бюджетів на оплату послуг комерційних ЗМІ (послуг з висвітлення діяльності). Затвердження міською радою програми висвітлення діяльності прямо передбачене законом.
Експерт партнерства «За прозорі місцеві бюджети» Микола Орлов:
— Органи влади мають висвітлювати свою діяльність і роз’яснювати свою позицію, а оскільки законодавство забороняє органам влади бути власниками ЗМІ, то влада виділяє кошти, які готова заплатити ЗМІ. Тому в цій ситуації вартими уваги є наступні моменти:
в інших містах теж така практика є, але важливо, щоб в публікації редакція робила примітку, що це оплачена стаття, тоді буде зрозуміло, що це не редакційний матеріал, а подана владою інформація
це не відкидає можливості влади створювати такі інформаційні приводи, щоб зацікавити ЗМІ написати про це безкоштовно. І для цього треба владі бути готовою відповідати на незручні запитання та коментувати те, що журналіст питає чи жителям цікаво
важливо, щоб програма не обмежувала доступ ЗМІ до цих коштів, а не прописані вони були під одну зручну газету. Є варіанти, коли встановлюють вхідні бар’єри, як наприклад, у Чернігові
важливо, щоб процес замовлення послуг був прозорим, наприклад, як у Вишгороді. Але не обов’язково розігрувати всю суму, можна поділити на друковані, аудіо- та телеканали
важливо, щоб до цих коштів і відповідно можливостей висвітлювати діяльність був доступ і у депутатів, адже позиції мають висвітлюватися з різних сторін.
Як підсумок можу сказати, що при належному забезпеченні рівних прав для ЗМІ, відкритості і прозорості процесу відбору ЗМІ, подібна програма не несе в собі ризиків.
Читайте також:
2 мільйони — приватним підприємцям: кому і навіщо їх дала Хмельницька міськрада
Гроші на бізнес з міського бюджету Хмельницького: як і хто може отримати
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Facebook, Telegram, Instagram, Viber та YouTube.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.