Проскурівський трамвай. Яким він мав бути та чому не з’явився (КАРТА)

-
Наприкінці XIX та на початку XX в Україні масово з’являлися трамваї.
-
Зробити такий і в Проскурові хотів місцевий купець.
-
Де мали їздити трамваї та чому план не втілили в життя?
-
Дізнавайтеся у нашому матеріалі.
Трамвай є досить поширеним видом громадського транспорту в Україні та світі. Тільки у нашій державі налічується більше десятка систем. Трамвай може обслуговувати більше людей, ніж тролейбус чи автобус, а його обслуговування обходиться дешевше. Разом з тим будівництво трамвайної мережі дорожче за тролейбусну, і трамвайні вагони менш маневрені за «рогатих».
Перший кінний трамвай з’явився у США 1828 року, електричний — 1881 року у Німеччині. У той період почався справжній бум будівництва трамваїв, який не оминув і Україну. Перший трамвай на кінній тязі з’явився у Львові 1880 року і пізніше того ж року в Одесі, а електричний — 1892 року у Києві.
На кінець XIX століття в Україні було 12 трамвайних систем, частини з яких вже немає. Протягом 1905-1915 років їх з’явилося ще шість. Сьомим містом з трамваєм тоді міг бути Проскурів.
Яким мав бути трамвай у Проскурові
1899 року проскурівський купець Давид Ніренберг був у Житомирі в комерційних справах. Там він став свідком відкриття трамвайної системи. Вона, до слова, працює й дотепер. Купець зацікавився новим видом транспорту та загорівся бажанням збудувати його й у Проскурові.
На той час у місті не було ні електростанції, ні електромереж. Втім, Давид Ніренберг самостійно розробив «План спорудження міської електричної залізниці». Оскільки він був впливовою людиною, то почав підштовхувати міську владу до якнайшвидшого створення у Проскурові електричних мереж. Про це йдеться у книзі хмельницького історика та краєзнавця Сергія Єсюніна «Прогулянка Проскуровом».
Зрештою навесні 1910 року міська влада оголосила конкурс проєктів на електрифікацію міста. У конкурсі взяли участь чотири приватних особи, серед яких і Давид Ніренберг. Всі обіцяли збудувати у Проскурові електростанцію та прокласти електромережі, але тільки купець після цього всього зголошувався збудувати ще й трамвай.
Мало того, у його проєкті ще й було вказано, за яким маршрутом має курсувати новий вид транспорту:
-
Кам’янецький переїзд
-
Кам’янецька
-
Олександрівська (сучасна Проскурівська)
-
Старобульварна (сучасна Свободи)
-
Велика Вокзальна (сучасна Шевченка)
-
залізничний вокзал
Пропонуємо також переглянути цей маршрут на карті.
Втім, міська влада проєкт Ніренберга не підтримала. Натомість перемогу в конкурсі здобув інженер Елем-Нісан Рабінович. Він пропонував збудувати електростанцію, прокласти вуличне освітлення та підключати до мережі всіх зацікавлених. Чиновники надали йому перевагу через пільги. Зокрема, Рабінович пообіцяв безкоштовне освітлення для міської управи, міського саду та громадської бібліотеки.
До слова, того ж 1910 року електричний трамвай з’явився в Одесі. А щодо проєкту Рабіновича, то він був реалізований 1911 року. Тоді у Проскурові з’явилася перша електростанція. Вона була розташована в орендованому цеху чавуноливарного заводу, де зараз розміщений завод «Пригма-Прес» (перехрестя Франка та Героїв Майдану). Інженер створив торговий дім «Електра» та став монополістом в енергопостачанні.
Потяг, який називали трамваєм
У той же період, кінець XIX — початок XX століття, проскурівчан обслуговував інший «трамвай». Це була німецька автомотриса, тобто потяг у вигляді одного вагона. Такі ще можуть називати рейковими автобусами. За своєю суттю цей вид транспорту трамваєм не був, але мешканці міста називали його саме так. Належав потяг місту та сполучав його з селом Гречани.
На YouTube вдалося знайти сюжет телеканалу «Місто», де своїми спогадами ділиться старожил Хмельницького Леонтій Петровський. Викладене відео 2011 року, в описі сказано, що чоловіка вже немає в живих. На записі Леонтій Петровський розповідає й про проскурівський «трамвай».
— Трамвай ходив [за маршрутом] Гречани — Проскурів, по залізниці. Зупинявся на кожному переїзді, на Гречанському, на Фельштинському, на Поштовому, на Старокостянтинівському і приходив у місто Проскурів (залізничний вокзал Проскурова — прим. авт.)... І він ходив так: сюди пройшов, 10-15 хвилин постояв і назад, то через це його називали трамваєм. І вагони були не такі, як сьогодні, а це були німецькі вагони, підніжка на весь вагон, окремі купе, до яких можна було відразу заходити, десь на вісім людей вони були. Оце називалося трамваєм, — розповів Леонтій Петровський.
Що ж це за переїзди, про які згадує старожил міста? Традиційно переїздами називали місця перетину доріг та залізниць:
-
Гречанський переїзд розташований на вулиці Леха Качинського. Раніше це був зупинний пункт, зараз потяги там не стають
-
Фельштинський переїзд розташований на вулиці Героїв Маріуполя. Ним можна пішки дістатися на речовий ринок та Львівське шосе. Назву отримав від дороги, що вела на Фельштин (зараз Гвардійське)
-
Кам’янецький переїзд Леонтій Петровський не згадує, але схоже, що на ньому «трамвай» також зупинявся, адже у той час він вже існував
-
Поштовий переїзд розташований на вулиці Івана Франка та веде до Святослава Хороброго та Козацької. Назву отримав від поштово-телеграфної контори, яку була розташована неподалік від нього
-
Старокостянтинівський переїзд раніше дозволяв виїхати на Святослава Хороброго, зараз він функціонує як піший перехід
Таким чином «трамвай» у сучасному розумінні був скоріше міською залізницею, яка, наприклад, є у Києві. Переглянути маршрут проскурівського «трамвая» можна на карті.
Читайте також:
-
«Так, підтверджую»: як хмельничани обирали незалежність у 1991 році
-
Дивіться 35 старих фото Хмельницького, на які ми додали кольори
-
Хмельницькі села, яких уже немає. Де вони були та що про них відомо
-
Вбивства міліціонерів та крадіжки з заводів. Що відомо про хмельницьку злочинність на початку 90-х
-
Кладовища Хмельницького: де вони є та чи надовго їх вистачить (КАРТА)
-
Рекет, наркоманія та «несуни». Якою була злочинність на Хмельниччині у 1990 році
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.
Закупити якісь б/в більш сучасні (наприклад, alstom citadis 402 в Парижі) або хоча б добре відомі в Україні tatra t3 з Праги і запустити принаймні 1 лінію де великий пасажиропотік
Звісно, що можна чудово обходитися і іншими видами транспорту.
Хоча в трамваю є свої переваги. Наприклад, живуть вони помітно довше чомусь. І грамотно збудована лінія може сприяти розвитку прилеглих територій
В країнах Європи трамваї прекрасно ходять, так що не розганяйте антитрамвайні настрої. Люди сідають на авта і через те, що в них нема вибору.