Проскурівський трамвай. Яким він мав бути та чому не з’явився (КАРТА)

Проскурівський трамвай. Яким він мав бути та чому не з’явився (КАРТА)
Вулиця Кам'янецька, листівка початку XX століття
  • Наприкінці XIX та на початку XX в Україні масово з’являлися трамваї.

  • Зробити такий і в Проскурові хотів місцевий купець.

  • Де мали їздити трамваї та чому план не втілили в життя?

  • Дізнавайтеся у нашому матеріалі.

Трамвай є досить поширеним видом громадського транспорту в Україні та світі. Тільки у нашій державі налічується більше десятка систем. Трамвай може обслуговувати більше людей, ніж тролейбус чи автобус, а його обслуговування обходиться дешевше. Разом з тим будівництво трамвайної мережі дорожче за тролейбусну, і трамвайні вагони менш маневрені за «рогатих».

Перший кінний трамвай з’явився у США 1828 року, електричний — 1881 року у Німеччині. У той період почався справжній бум будівництва трамваїв, який не оминув і Україну. Перший трамвай на кінній тязі з’явився у Львові 1880 року і пізніше того ж року в Одесі, а електричний — 1892 року у Києві.

На кінець XIX століття в Україні було 12 трамвайних систем, частини з яких вже немає. Протягом 1905-1915 років їх з’явилося ще шість. Сьомим містом з трамваєм тоді міг бути Проскурів.

Яким мав бути трамвай у Проскурові

1899 року проскурівський купець Давид Ніренберг був у Житомирі в комерційних справах. Там він став свідком відкриття трамвайної системи. Вона, до слова, працює й дотепер. Купець зацікавився новим видом транспорту та загорівся бажанням збудувати його й у Проскурові.

На той час у місті не було ні електростанції, ні електромереж. Втім, Давид Ніренберг самостійно розробив «План спорудження міської електричної залізниці». Оскільки він був впливовою людиною, то почав підштовхувати міську владу до якнайшвидшого створення у Проскурові електричних мереж. Про це йдеться у книзі хмельницького історика та краєзнавця Сергія Єсюніна «Прогулянка Проскуровом».

Зрештою навесні 1910 року міська влада оголосила конкурс проєктів на електрифікацію міста. У конкурсі взяли участь чотири приватних особи, серед яких і Давид Ніренберг. Всі обіцяли збудувати у Проскурові електростанцію та прокласти електромережі, але тільки купець після цього всього зголошувався збудувати ще й трамвай.

Мало того, у його проєкті ще й було вказано, за яким маршрутом має курсувати новий вид транспорту:

Пропонуємо також переглянути цей маршрут на карті.

Втім, міська влада проєкт Ніренберга не підтримала. Натомість перемогу в конкурсі здобув інженер Елем-Нісан Рабінович. Він пропонував збудувати електростанцію, прокласти вуличне освітлення та підключати до мережі всіх зацікавлених. Чиновники надали йому перевагу через пільги. Зокрема, Рабінович пообіцяв безкоштовне освітлення для міської управи, міського саду та громадської бібліотеки.

До слова, того ж 1910 року електричний трамвай з’явився в Одесі. А щодо проєкту Рабіновича, то він був реалізований 1911 року. Тоді у Проскурові з’явилася перша електростанція. Вона була розташована в орендованому цеху чавуноливарного заводу, де зараз розміщений завод «Пригма-Прес» (перехрестя Франка та Героїв Майдану). Інженер створив торговий дім «Електра» та став монополістом в енергопостачанні.

Потяг, який називали трамваєм

У той же період, кінець XIX — початок XX століття, проскурівчан обслуговував інший «трамвай». Це була німецька автомотриса, тобто потяг у вигляді одного вагона. Такі ще можуть називати рейковими автобусами. За своєю суттю цей вид транспорту трамваєм не був, але мешканці міста називали його саме так. Належав потяг місту та сполучав його з селом Гречани.

На YouTube вдалося знайти сюжет телеканалу «Місто», де своїми спогадами ділиться старожил Хмельницького Леонтій Петровський. Викладене відео 2011 року, в описі сказано, що чоловіка вже немає в живих. На записі Леонтій Петровський розповідає й про проскурівський «трамвай».

— Трамвай ходив [за маршрутом] Гречани — Проскурів, по залізниці. Зупинявся на кожному переїзді, на Гречанському, на Фельштинському, на Поштовому, на Старокостянтинівському і приходив у місто Проскурів (залізничний вокзал Проскурова — прим. авт.)... І він ходив так: сюди пройшов, 10-15 хвилин постояв і назад, то через це його називали трамваєм. І вагони були не такі, як сьогодні, а це були німецькі вагони, підніжка на весь вагон, окремі купе, до яких можна було відразу заходити, десь на вісім людей вони були. Оце називалося трамваєм, — розповів Леонтій Петровський.

Що ж це за переїзди, про які згадує старожил міста? Традиційно переїздами називали місця перетину доріг та залізниць:

Таким чином «трамвай» у сучасному розумінні був скоріше міською залізницею, яка, наприклад, є у Києві. Переглянути маршрут проскурівського «трамвая» можна на карті.

Читайте також:

Слідкуйте за новинами Хмельницького у Facebook, Telegram, Instagram, Viber та YouTube.

Коментарі (9)
  • Роганська Людмила

    А можна після перемоги таки збудувати трамвай? В іделі ЛРТ
    Закупити якісь б/в більш сучасні (наприклад, alstom citadis 402 в Парижі) або хоча б добре відомі в Україні tatra t3 з Праги і запустити принаймні 1 лінію де великий пасажиропотік

    Роганська Людмила reply Роганська Людмила

    Ігор Калінушка шум, вібрації можливі. Але знову ж таки, залежить від того як прокласти і самих трамваїв

    Ігор Калінушка reply Роганська Людмила

    Роганська Людмила а шум від трамвая, не думаю, що вам до вподоби підйоми з ліжка о 6,30. Пів дороги займає його облаштування, а зручності о.

    Роганська Людмила reply Роганська Людмила

    Ігор Калінушка чому, на деяких напрямках потенційно можливий.
    Звісно, що можна чудово обходитися і іншими видами транспорту.
    Хоча в трамваю є свої переваги. Наприклад, живуть вони помітно довше чомусь. І грамотно збудована лінія може сприяти розвитку прилеглих територій

    Ігор Калінушка reply Роганська Людмила

    Роганська Людмила навіщо,  в чому проблема ? Немає пасажиропотоку.

    Читач 007 reply Ігор Калінушка

    А Ви відслідковували пасажиропотік ?, чи може Ви учений кіт))
  • Читач 007

    Ось такі Даавиди Ніренберги які мислять ГЛОБАЛЬНО і мають бути мерами міст , а не ті хто так собі земельку забудовникам порішати...., І так далі
  • IGOR

    Не построили трамвай, потому, что второй инвестор дал откат городской власти, а власть, вместо того, чтобы подумать об удобстве горожан и их будущем, предпочла этому личные блага. Всё-таки время циклично, века меняются, а люди нет)
  • Markоs

    А чому б зараз не розпочати будівництво трамвайних ліній. Знайти закордонного спонсора - міста побратима. Це ж такі відкати - золота жила.

21:39 У Хмельницькому шукають донорів: деталі 21:27 До 10 тисяч – за знання: у Кам’янці винагороджуватимуть дітей 20:39 У Хмельницькому бізнесу почали виплачувати компенсацію за купівлю генераторів 19:33 Вартість таксі в Хмельницькому: які служби найвигідніші Від читача 07:01 3 525 пацієнтів стаціонарно проліковано у КНП "ХОССЦ" у 2022 році 18:53 Військовим – від кіношників: з Хмельниччини на передову рушило авто 17:07 Повістки для хмельничан. Хто та де може вручати 16:29 Під Бахмутом загинув стрілець Юрій Будевич із Волочиська 15:55 У Хмельницькому проведуть благодійний показ фільму «Крути 1918» play_circle_filled 15:15 Вступ-2023: якими будуть прохідні бали мультитесту для всіх предметів 14:17 Смертельна аварія у Городку: легковик збив 54-річного пішохода 13:41 Знову вибух по Львівському шосе. Хмельничанин кинув гранату у двір будинку photo_camera 13:17 Лікарня на Хмельниччині отримала 4 апарати вентиляції легень від ВООЗ 12:53 Ракетний обстріл Хмельницького 31 грудня: який стан постраждалих 12:17 «До» та «після»: чому у Деражні хочуть декомунізувати герб (ФОТО) 11:56 Валюти в обмінниках Хмельницького: курс 26 січня та прогноз на лютий 11:21 У Хмельницькому зупинили рух тролейбусів через повітряну тривогу 10:29 Стверджував, що «ми повинні бути з росією»: у Хмельницькому судили колаборанта 09:47 Працівники Хмельницької АЕС задонатили на ЗСУ більше 130 мільйонів гривень 09:09 Ракетна атака по Україні: є "прильоти" по Вінниччині
Дивитись ще keyboard_arrow_right
keyboard_arrow_up