Першу велодоріжку в парку Чекамана ще добудовують. Її не презентували, а вже запланували побудувати нові. В міськраді прийняли програму розвитку велоінфраструктури. Розрахована вона на дев'ять років. За попередніми підрахунками, вона обійдеться у 83,1 мільйона гривень. За ці кошти хочуть побудувати 30 велодоріжок, розграфити велосмуги, поставити стійки і парковки. Це вказано в Програмі розвитку велоінфраструктури Хмельницького.
Велосипедна мережа
Програма передбачає створення в місті мережі велодоріжок. Щоб побачити, чи так це насправді, ми винесли усі заплановані маршрути на карту. Вона показує, що деякі з них не стикаються одна між одною. Єдина доріжка в Раковому ніби “відірвана від світу”. До прикладу, відірваною виглядає та, яка має йти по Чорновола. Вона починається від зупинки “Заготзерно”. До найближчої доріжки більше 600 метрів. Не має продовження й доріжка, яка йде по Проскурівського підпілля. Вони впирається в Кам’янецьку й немає продовження.
Примітка: червоні лінії - заплановані велодоріжки, зелені - велосмуги, фіолетова - готова велодоріжка.
Де не було можливості передбачити велодоріжку, запланували розмітку смуг (на карті позначені зеленим кольором). Таким простим способом з’єднують інші частини мережі. Та якось одиноко в цій схемі виглядає смуга по Соборній. Вона не сполучається з іншими частинками веломережі. Випадає з мережі цілий мікрорайон Лезнево, до якого не йде жодна доріжка. Зате вирішили пустити доріжку навколо Південого Бугу через Західно Окружну.
“80 мільйонів з бюджету ніхто не виділить”
Програму було прийнято у березні. Коли її почнуть реалізовувати і де братимуть гроші на це, ми вирішили запитати в начальника управління ЖКГ. Саме комунальники разом із активістами розробляли програму.- Ми розуміємо, що повністю на 100% програму не вдасться виконати. Те, що 80 мільйонів з міського бюджету ніхто не виділить, то зрозуміло. Але поки немає інших засобів реалізації, окрім міського бюджету. Сподіваємося з часом якісь інвесторські кошти, якісь гранти залучити, - каже начальник управління житлово-комунального господарства Хмельницької міськради Василь Новачок. - В цьому році ми плануємо закінчити велосипедну доріжку через парк Чекмана. На цей рік із програми це все. Також плануємо капремонт по Свободи вже із будівництвом велодоріжки. Це на ділянці від проспекту Миру до Зарічанської.
Виходить, що суцільної мережі доріжок у Хмельницькому не буде. Сама програма не є ідеальною в цьому плані. Разом із тим, влада впевнено говорить, що сумнівається в перспективі повної реалізації задуманого. То ж може вийти, що доріжки можуть бути збудовані окремо одна від одної в різних частинах міста.
Виконання обіцянок за бюджетний кошт
Незважаючи на все це, мерія вирішила розробити програму, у втіленні якої сумніваються. Одна з причин такого кроку – передвиборча обіцянка міського голови Олександра Симчишина. Напередодні другого туру голосування він підписав велодекларацію із громадською організацією “Критична маса”. В документі йдеться про виділення коштів з міського бюджету на будівництво доріжок, встановлення парковок біля держустанов й інше. Першим кроком до виконання обіцянок стало будівництво доріжки на набережній. На роботи з міського бюджету пішло 609 тисяч гривень.
- Шкода буде як що програму не встигнуть реалізувати до 2025 року. Ми звісно сподіваємось і будемо наполягати на виділення коштів при перегляді бюджету, - зазначив vsim.ua голова ГО “Критична маса” Сергій Петрович.- Все більше людей користується велосипедом, але їм не зручно добиратись у центр міста, є й такі, хто просто боїться їхати по дорозі і їде по тротуару, створюючи незручності пішоходам.
«А більше проблем в місті немає?»
Анна Іванова, велосипедистка
- Я зараз не часто катаюся на велосипеді. Але їздила на ньому щодня, коли була малою. І уявляєте. Я і мої друзі спокійно справлялися без велодоріжок. І зараз люди якось їздять. А більше проблем в місті немає? Невже велодоріжки настільки потрібні, щоб на її них витрачати таку суму. Хоч і не вся вона йтиме з бюджету. Дороги, садочки, школи, розвиток бізнесу, громадський транспорт, медицина… Ось на що потрібно звертати увагу в першу чергу. А коли там уже буде всі в порядку, то нехай за велодоріжки подумають.
«Велодоріжки потрібні, але програму потрібно допрацювати»
Олексій Ковбасюк, велосипедист
- Сам їжджу на велосипеді і катається мій син. Тому вважаю, що велодоріжки в Хмельницькому потрібні. І в першу чергу для дітей та їх безпеки. Щодо програми, яку розробили, то її потрібно допрацювати. Необхідно передбачити більше доріжок в центрі міста. Особливого сенсу у доріжці через парк Чекмана і набережну я не бачу. Там і без того можна було нормально проїхати.
Таку програму розпочинати не варто
Ірина Бондаренко, координаторка з національних питань Асоціації велосипедистів Києва
- Починати програму, яку не можна виконати, не варто. Це може погіршити ставлення до велосипеда і показати його непріоритетним. Місту в 300 тисяч населення варто мати програму розвитку вело. Її мають й менші міста. Навіть в 50 тисяч населення. Інше питання, як ця програма розроблена і чи реальна вона.
Велодоріжка на хмельницькій набережній поки єдина в місті. офіційно її ще не відкрили.
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.