Застарілі підстанції, зношені тролейбуси та 40-річні кабельні мережі.
Так керівництво «Електротрансу» описує своє підприємство.
На їхню думку, ситуація загрожує повною зупинкою руху тролейбусів.
Аби цього не допустити, запропонували зміни, які за п’ять років обійдуться у понад два мільярди гривень.
Комунальне підприємство «Електротранс», яке є оператором тролейбусної системи Хмельницького, розробило програму розвитку на найближчі п’ять років. Запропонували ряд заходів, які мають покращити сервіс, оновити рухомий склад і обладнання, а також зменшити вплив на довкілля.
Загальна вартість заходів складає понад два мільярди гривень. Майже вся сума має бути виділена з міського бюджету. Програма розвитку опублікована на сайті міської ради. Її будуть розглядати на засіданні виконавчого комітету, а в разі схвалення — також на сесії міської ради. Розповідаємо, що пропонує зробити «Електротранс» та що про ці плани каже заступник мера.
Станом на кінець 2020 року на балансі підприємства налічується 121 тролейбус, серед яких 76 використовуються для перевезення пасажирів. Середній термін експлуатації тролейбусів перевищує 21 рік. 87 тролейбусів відпрацювали нормативний термін експлуатації — 10 років. У програмі зазначається, що внаслідок старіння тролейбусів робота тролейбусної системи у місті може бути повністю зупинена. Власні доходи підприємства не забезпечують покриття всіх експлуатаційних витрат.
На балансі «Електротрансу» перебуває понад 83 кілометри кабельних мереж, при цьому частина експлуатується понад 40 років. Елементи конструкції контактної мережі не дозволяють збільшити швидкість тролейбусів та забезпечити надійне електропостачання.
На більшості тягових підстанцій «Електротрансу» використовуються великогабаритні перетворювачі, масляні вимикачі й трансформатори. Керують ними за допомогою фізично і морально застарілих систем телемеханіки. Для ефективної експлуатації контактної мережі необхідно придбати модульні тягові підстанції, які давали б можливість перекривати недостатню потужність наявних підстанцій, що морально та технологічно застаріли.
Оновлення парку тролейбусів:
збільшити кількість справних тролейбусів до 95 одиниць шляхом придбання нових та відновлення старих машин
провести капітальні ремонти та модернізацію тролейбусів, знизити їхнє енергоспоживання
підвищити надійність, комфортність, маневреність, регулярність руху тролейбусів завдяки наявності справних машин
Оновлення контактної мережі:
знизити енергоспоживання підприємства
зменшити негативний вплив на довкілля шляхом зниження графітового впливу, який утворюється від зносу електрографітових щіток та металографітових вставок струмоприймачів
забезпечити економію електроенергії шляхом застосування рекуперативних режимів у сучасних тролейбусах (під час гальмування виробляється електрична енергія, яка подається у контактну мережу або акумулятори — прим. авт.)
зменшити рівень шуму та вібрацій у тролейбусах
Оновлення кабельних ліній та тягових підстанцій:
знизити енергоспоживання підприємства
забезпечити раціональний розподіл електричних потоків у контактній мережі, впровадивши сучасні системи управління підстанціями
замінити застарілі підстанції на сучасні модульні силові агрегати, таким чином вивільнивши земельні ділянки та обслуговуючий персонал
Загальна вартість виконання програми протягом 2021-2025 років складає 2 028 350 000 гривень, в тому числі:
2 004 636 000 гривень пропонується виділити з міського бюджету
23 714 000 гривень має виділити «Електротранс»
Для порівняння: бюджет Хмельницького в 2020 році станом на початок жовтня складає понад 2,66 мільярда гривень.
У програмі звертається увага на необхідність вирішення питання щодо повного відшкодування витрат на пільгові перевезення. За даними «Електротрансу», щорічно підприємство перевозить 42 мільйони пасажирів, серед яких 30 мільйонів — пільгові.
Ми запитали у заступника міського голови Андрія Бондаренка, яку частку витрат на пільгові перевезення компенсують «Електротрансу». За словами чиновника, точну відповідь зараз дати неможливо. Зробити це можна буде лише тоді, коли буде налагоджений точний облік пільгових пасажирів, тобто із повним впровадженням «Електронного квитка». Його робочий запуск планується 1 січня 2021 року. Зараз суму компенсації для «Електротрансу» визначають за коефіцієнтом, проте наскільки він реальний, ніхто сказати не може.
У цілому запропоновану «Електротрансом» програму Андрій Бондаренко вважає нереальною, зокрема через наведені підприємством витрати на її реалізацію:
— Особисто я цю програму в такому вигляді не бачу. Це переважно компенсація за пільговий проїзд, фінансова підтримка та придбання тролейбусів і автобусів. Але, знову ж таки, я поки що не бачу, що програма має в такому вигляді піти. Мені здається, що цифри, які там «Електротранс» планує щодо виділення з бюджету, не співмірні з тими сумами, які планує підприємство збирати за рахунок своєї діяльності. Коли ми говоримо про два мільярди з бюджету і всього лише 23 мільйони за рахунок витрат підприємства, мені це здається не зовсім адекватним. Особисто я буду доручати «Електротрансу» цю програму доопрацювати, — розповів Андрій Бондаренко.
Читайте також:
Чи поїдуть тролейбуси в Лезневе та Ружичну? Відповідь Симчишина
Зупинку «П’яте колесо» хотіли закрити. Чому цього не зробили?
Слідкуйте за новинами Хмельницького у Telegram.